מתכוננים לרכבת הקלה: מנכ"ל נת"ע קורא להקדים את שעות ההגעה לעבודה

מנכ"ל חברת נת"ע, האמונה על יישום פרויקט הרכבת הקלה, קרא הבוקר במסיבת עיתונאים לשינוי דפוסי הנסיעה בעיר. עוד אמצעים לצמצום עומסי תנועה - הוספת מסלולי תחבורה ציבורית, תיגבור קווי האוטובוס ותוספת של 150 תקנים למשטרת התנועה

חיפה, תתלבשי יפה, אנחנו בדרך. כביש 2
חיפה, תתלבשי יפה, אנחנו בדרך. כביש 2
22 ביוני 2015

"כי העתיד נראה לי הרבה יותר מגניב, רוצה לנסוע ברכבת התחתית של תל אביב", שרה סולנית ענבל פרלמוטר ז"ל. אם הכל יפעל כמתכונן, העתיד המגניב יגיע אלינו באוקטובר 2021, ותושבי גוש דן יוכלו לנסוע ברכבת הקלה שתפעל במסלולים קרקעיים ותת קרקעיים. היום (שני, 22.6) הציגו מנהלי הפרויקט, נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ושר התחבורה ישראל כ"ץ את התוכנית הסופית של הקו האדום, שיקשר בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב ובת ים. אורכו של הקו 24 ק"מ, מתוכם 11 ק"מ תת קרקעיים. העבודות לבניית הרכבת שנדחו במשך שנים וסבלו משלל עיכובים, אמורות להתחיל ב-2 לאוגוסט, תאריך שנבחר מתוך הנחה כי בתקופה הזו רוב תושבי ישראל נמצאים בחופשה והעומס על הכבישים פחות.

הסובלים העיקריים מביצוע העבודות יהיו בעלי העסקים באזורים שבתחומם הן יערכו. במסיבת העיתונאים היום עלה כי בעלי העסקים ככל הנראה לא יקבלו הנחה בארנונה, אף הנזק הצפוי להם: "מדינת ישראל לא נותנת הנחה כפי שהיא לא מעלה את התשלום על כך שבעצם הנכסים יושבחו, זה דורש חקיקה וזה לא התפקיד שלנו", אמרה קרן טרנר, סמנכ"לית תחבורה ציבורית במשרד התחבורה. במשרד טוענים כי התקיימו 150 מפגשים מקדימים עם בעלי עסקים ותושבים. בקרוב יוקם חדר מצב שיקבל את כלל הפניות מבעלי העסקים, וכן יוכשרו דיילים שיוצבו במוקדי החפירות. בניסיון להרגיע את הביקורת הצפויה מצד בעלי העסקים, במשרד התחבורה מבטיחים כי העבודות יתבצעו תוך שמירה על מעברי הולכי רגל, נגישות לפריקה וטעינה ואף פרסום בתי העסק על הגדרות שיתחמו את העבודות.

בכל הנוגע לפקקים הצפויים, במשרד התחבורה מתכוונים להקים מערך תחבורה שיכלול הוספה של כ-80 אוטובוסים בקווים הקיימים, הוספה של נתיבי נסיעה לתחבורה ציבורית והקמת מערך "חנה וסע" במסגרתו יוקצו בחניונים מחוץ לעיר 3,500 מקומות חנייה, בעלות של 15 ש"ח ליום. שאטלים שיצאו מהחניונים כל חמש דקות בשעות שיא יסיעו את החונים לתל אביב ורמת גן.

במשרד התחבורה טוענים כי מה שימנע את היווצרותם של פקקים הינה אכיפה נוקשה על הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית. לצורך כך עומד להיחתם הסכם עם המשטרה במסגרתו יתווספו למשטרת התנועה 150 תקנים ואף שינוי חקיקה שיאפשר לעיריית תל אביב והפיקוח לאכוף את הנסיעה בנת"צים באמצעות מצלמות הפזורות ברחבי העיר ושיתעדו את כלי הרכב אשר מפרים את החוק. מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און אף אמר כי הוא מבקש מהתושבים להקדים את הגעתם לעבודה בשעה, "אין שום סיבה שבעולם שלא נבקש לשנות את דפוסי הנסיעה. זו בקשה סבירה להגיע לתל אביב לא ב-9:00 בבוקר אלא ב-8:00"."

העבודות יחלו בשבעה מתחמים מרכזיים, חמישה בתל אביב ושניים ברמת גן, וכתוצאה מכך ייחסמו לתנועה גשר מעריב, קריית הממשלה ומתחם הבורסה ברמת גן. התחנות שבנייתם תחל כבר באוגוסט הן תחנות יהודית, אלנבי וקרליבך בתל אביב ואבא הלל וביאליק ברמת גן. באוקטובר יצטרפו העבודות לבניית תחנות ארלוזורוב ושאול המלך. העבודות צפויות להמשך בין שלוש לשש שנים ולדבריי השר כ"ץ, "לא ניתן לדחות את העבודות. כל דחייה רק תייצר יותר נזק לסביבה. אם משה העביר את עם ישראל במדבר 40 שנה אצלנו זה הולך לקחת 6 שנים, זה לא יהיה פשוט. היה אפשר לעשות את זה לפני הרבה שנים, זה היה נכון יותר וחוסך הרבה בעיות".

הצירים שייחסמו לתנועה בשנת 2015

תחנת יהודית, תל אביב, החל מאוגוסט:

המפה באדיבות נת"ע
המפה באדיבות נת"ע

תחנת אלנבי, תל אביב, החל מאוגוסט:

המפה באדיבות נת"ע
המפה באדיבות נת"ע

קרליבך, תל אביב, החל מאוגוסט:

המפה באדיבות נת"ע
המפה באדיבות נת"ע

אבא הלל, רמת גן, החל מאוגוסט:

המפה באדיבות נת"ע
המפה באדיבות נת"ע

ביאליק, רמת גן, החל מאוגוסט:

המפה באדיבות נת"ע
המפה באדיבות נת"ע

ארלוזורוב, תל אביב, החל מאוקטובר:

המפה באדיבות נת"ע
המפה באדיבות נת"ע

שאול המלך, תל אביב, החל מאוקטובר:

המפה באדיבות נת"ע
המפה באדיבות נת"ע

אהרונוביץ' ובן גוריון בפתח תקווה – החל מדצמבר.