עשן הזמן: לגיטימי להפוך את סגירת החורף של המסעדות לאזור עישון?

עמותת אוויר נקי שלחה מכתבי אזהרה לעשרות בתי עסק תל אביביים המאפשרים ללקוחות לעשן בחללים שנסגרו וקורו לכבוד החורף. העירייה: סגירה חלקית נחשבת לשטח פתוח

המנזר. צילום: יולי גורודינסקי
המנזר. צילום: יולי גורודינסקי
17 בנובמבר 2016

החורף מגיע ואיתו קירות הזכוכית שמכסות פתאום את המפלסים הפתוחים במסעדות ובפאבים. סגירת החורף הזמנית תגן עליכם מפני גשמים ורוחות, אבל היא לא תגן עליכם מפני עשן סיגריות. החוק האוסר על עישון במרחבים ציבוריים איננו נאכף בבתי עסק אשר קיבלו היתר מהעירייה לבניית סגירות חורף על גבי מדרכות, אשר מוגדרות על ידי העירייה כ"שטח פתוח" אף שהוא סגור.

נעמה גפני, תושבת העיר, נתקלה בתופעה כמה פעמים השבוע ברחוב אבן גבירול: "בכל פעם שהלכתי השבוע על המדרכה בצד המקורה הסמוך למסעדת הבראסרי, נאלצתי לנשום עשן סיגריות רעיל של הלקוחות המעשנים במקום. סגירות החורף הן לא פינות עישון חוקיות, הן אינן מופרדות בצורה הרמטית משאר חלקי המסעדה, והן כופות על הציבור להיחשף לזיהום מסוכן. אם בעלי המסעדות מקבלים מתנה מהעירייה והיתרים לסגירות חורף, ראוי שהם יצייתו לחוק ויעמדו בהתחייבות שלהם כלפי הציבור, וראוי שהעירייה תעמיד בראש סדר העדיפות שלה אכיפה הכרחית לטובת ביטחון ובריאות התושבים".

"פינת עישון חייבת להיות מופרדת לחלוטין משאר שטח המסעדה ואסור שתעלה על רבע מגודלה. סגירת חורף היא מקום סגור לכל דבר ועניין", מסביר עורך הדין גיא אופיר, אשר הגיש השבוע בשיתוף פעולה עם עמותת אוויר נקי מכתבי אזהרה לכ־30 מסעדות ופאבים בשדרות רוטשילד כדי למנוע בהם עישון בלתי חוקי.

"המטרה שלנו היא לא לעשות כסף על חשבון בעלי העסקים, אלא ליצור הרתעה יעילה שתעודד את המעשנים ואת בעלי העסקים לפעול בהתאם לחוק. זה אבסורד. בלונדון, בברלין או בניו יורק אף אחד לא היה מעלה על דעתו לעשן בתוך מסעדה, אנשים יוצאים החוצה לקור כלבים כדי להדליק סיגריה. דווקא אצלנו, עם מזג האוויר הנוח, אנשים מרשים לעצמם לקחת את הסיכון ומעשנים בתוך המסעדה בניגוד לחוק".

מה יכול לעשות לקוח שנתקל בעישון בתוך סגירת חורף?

"לצלם בטלפון הנייד ולהגיש תביעה קטנה נגד המסעדה. באתר אוויר נקי יש מדריך שלם כיצד לעשות את זה. תביעה קטנה היא כלי ההתראה הפשוט ולפעמים גם היעיל ביותר נגד תופעת העישון במקומות ציבוריים, ואין בו שום צורך בהוכחת נזק. בית המשפט מכיר בחשיבות של אכיפה אזרחית, מעודד את התושבים להתלונן נגד עבריינות עישון, ואפילו מתגמל אותם בהתאם בפיצויים של אלפי שקלים. מבחינת התובע זה פיצוי הולם, ומבחינת בית המשפט מדובר במסר חשוב לרשויות האכיפה ולבעלי העסקים".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "בשנת 2016 נרשמו כ־570 דוחות למעשנים וכ־330 דוחות לבעלי עסקים בגין עברות העישון השונות. על פי החוק בעל עסק יכול להגדיר פרגוד הרמטי כחדר עישון, זאת בתנאי ששטחו עד 25 מ"ר משטח העסק הכללי והוא מאוורר ונפרד לחלוטין מהעסק. אם מדובר בפרגוד המשמש כמבואה לעסק – חל איסור לעשן בו. באבן גבירול ישנם אזורים שבהם אין פרגוד הרמטי, אלא רק סגירה חלקית של שלושה קירות, שאותם העירייה רואה כשטח פתוח ולא כחלק מהעסק עצמו, ומשכך אינה מבצעת אכיפה בתחומו. נציין כי התיקון האחרון לתוספת החוק משנת 2012 יצר אי בהירות לגבי האכיפה במרחב הציבורי שנמצא מחוץ לבתי האוכל. העירייה פנתה בעניין זה למשרד הבריאות והגיעה עמם לתמימות דעים לגבי האופן שצריך לתקן את החוק, אך עד לרגע זה החוק לא תוקן ואי הבהירות לגבי היכולת לאכוף נשארה בעינה".

אורן שנבל, מנהל המסעדות של קבוצת R2M, מסר בתגובה: "הבראסרי מקפידה לפעול על פי החוק. נבדוק את הנושא ואם נפלה תקלה בעניין העישון על המדרכה – נרענן את הנהלים למנהלים ולצוות המסעדה".