עושים שולם: הצעת חוק חדשה למען מפוני כפר שלם

הצעת חוק לשמירת זכויותיהם של מפוני כפר שלם עברה בקריאה טרומית בכנסת. היוזמים: הצמד המפתיע דב חנין מחד"ש ואיילת שקד מהבית היהודי

מאבקם של תושבי כפר שלם, הנמצאים בסכנת פינוי תמידית מבתיהם, נעלם לאחרונה בצלו של המאבק הדומה בגבעת עמל. כעת מקבלים תושבי השכונה חיזוק חיובי מכנסת ישראל – לפני כשבוע אישרה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק ״כפר שלם״ של ח"כ דב חנין (חד"ש) וח"כ איילת שקד (הבית היהודי), שמטרתו להבטיח את זכויות המפונים משכונת כפר שלם. במסגרת הגדרות החוק, כל ״גורם מפנה״, ובכלל זה חברה לדיור ציבורי, העירייה, חברות פרטיות או רשות מקרקעי ישראל, יחוייב לפצות כל אדם הזכאי לכך, כלומר מפונה אשר מתגורר או מחזיק בנכס בכפר שלם.

לדברי הברית הארעית ״חנין את שקד״, במשך למעלה מארבעה עשורים ניסו גורמים ממשלתיים, עירוניים ופרטיים לפנות את מתחם כפר שלם שבדרום מזרח העיר ולבנות במקומו שכונת מגורים חדשה. התושבים, ילדיהם ונכדיהם מתגוררים על חורבות הכפר הערבי ״סלמה״, שאת אדמותיו יישבו לפני עשרות שנים בעידודה של המדינה, שכעת מבקשת לפנותם. "תושבי הכפר אינם מתנגדים לפינוי. הם מוכנים להתפנות, אבל רק בתנאי שזה נעשה במסגרת פיצוי הולם״, מסביר חנין. ״מדובר במאבק ממושך שמתנהל סביב כפר שלם כבר כ-30 שנה. בתקופת ממשלת רבין הונהגה מדיניות פינויים מוצלחת, במהלכה מאות משפחות עזבו את הכפר ופוצו בהתאם. אך לאחר הירצחו ועם עליית ממשלת נתניהו, המודל הזה נקטע והפינויים הופסקו. עם זאת, 'חרב הפינוי' נותרה תלויה מעל צווארם לאורך השנים והתושבים נותרו שרויים בעלטה, כאשר אינם יודעים האם יפונו בעתיד הקרוב, או האם עליהם לשפץ את בתיהם, שחלקם אינם ראויים למחייה".

חנין ושקד מבקשים לחזור לפרקטיקה הרבינאית, אשר תמנע אירועים הדומים לאלו שהתרחשו לאחרונה, במסגרתם ״בוצעו פינויים של תושבים מכפר שלם, המצאו עצמם בן לילה ללא קורת גג, וזאת ללא שהובטחה זכותם לפיצויים נאותים". חוק ״כפר שלם״ נועד, במילותיה של שקד עצמה, ״לקבוע קריטריונים שמסדירים את זכויותיהם של תושבי כפר שלם לפיצויים תמורת פינוי הנכסים, ולמעשה דואג כי לא יפונו ללא הבטחת זכויותיהם".

לא מובן מאליו לראות חברי כנסת מצדדים שונים של המפה הפוליטית משתפים פעולה, על אחת כמה וכמה בנושאים כמו פינוי אזרחים יהודים מבתיהם, אך חנין ושקד מצאו קרקע משותפת, תרתי משמע, בדמותו של כפר שלם. ״אמנם אנחנו שייכים למחנות פוליטיים מנוגדים, אך אני מוכן לשתף פעולה עם כל חבר כנסת בכל עניין, כל עוד אנחנו מגיעים להסכמה", אמר חנין.