חתונת כסף: פסטיבל "צ'ימידן" חוגג חצי יובל לעלייה הרוסית

עמותת פישקא תציין במוצ"ש (20.12) 25 שנים לעלייה הגדולה מחבר העמים, רגע לפני שהיא חונכת מרכז חדש שישמש בית לפעילותה

התפוחים. צילום: אלעד ברנגה
התפוחים. צילום: אלעד ברנגה
17 בדצמבר 2014

חצי יובל עבר מאז גל העלייה הגדול ממדינות חבר העמים של תחילת שנות ה־90, ובמוצ"ש הקרוב (20.12) יצוין המאורע ביוזמה משותפת של משרד העלייה והקליטה ועירית תל אביב-יפו, בהפקת עמותת פישקא. בפסטיבל צ'ימידן (מזוודה ברוסית) ייערכו מופעים ופעילויות לכל המשפחה, סדנאות והופעות מוזיקה. בין היתר יהיו שם להקת התפוחים, אנסמבל ציפורלה, קרימינל פרוג'קט ונאו ברביזון. הרעיון הוא שילוב בין אמנים רוסים ואמנים ישראלים.

"הקונספט שעומד מאחורי הפסטיבל הוא הניסיון להגיע דווקא לצעירים. מצד משרד הקליטה מדובר בשינוי גדול בתפיסה של אירוע הדגל שלהם, אבל גם הם כבר נותנים יותר יחס לאנשים שחיים פה יותר מ־13 שנים – פרק הזמן שבו העולה נחשב 'חדש'. היום יש ראייה אחרת שמשתלבת עם הזהות הישראלית", אומרת ריטה ברודניק, המייסדת ומנהלת שותפה בפישקא, הפועלת זה שבע שנים לקידום השיח בין דוברי רוסית לבין החברה הישראלית הרחבה. בקרוב הם יחנכו בסיוע העירייה בית חדש, שנה וחצי אחרי שנסגר המרכז הקודם. "חיי הקהילה היו מאוד חסרים", היא אומרת.

איך העשייה שלכם באה לידי ביטוי בפסטיבל?

"זה אירוע רב תחומי שמאפשר התבוננות בתרבות ובחברה ובשינויים שהתרחשו בהן. לדוגמה, זוג המעצבים התל אביבים פראו בלאו נכללו ב־2013 ברשימת 40 מעצבי העל של מגזין 'ווג'. הם יקיימו תצוגת אופנה בפסטיבל וידברו על שיח האופנה בישראל ובתל אביב במיוחד. חשוב לנו להגיד שאנחנו חלק מהזירה ומהשיח. אנחנו חלק מהחברה ומשפיעים מתוכה".

איזה שינוי חוללה בעיניך הפעילות של פישקא?

"הדור שלנו מורכב מאנשים שעלו לארץ כשהיו ילדים. אני גדלתי כאן ונמצאת בישראל כבר 25 שנה. לפני שבע שנים פישקא הייתה חלוצה בחיי הקהילה. קהילות שיתופיות וצעירות הן דבר שקורה הרבה יותר עכשיו, אבל אז הוא היה פחות מוכּר, במיוחד אצל חבר'ה דוברי רוסית. בתקופה האחרונה יש יותר התארגנויות של אמנים ופעילויות פוליטיות של צעירים שראו שאפשר להשפיע ולשנות משהו, בניגוד לתפיסה שהגענו איתה מברית המועצות. זאת הדוגמה שנתנו".

"הפסטיבל מסמל ספתח של התחלה חדשה, ואנחנו מקווים לראות אנשים מכל הקצוות", היא מסכמת, "זאת תהיה חגיגה תל אביבית".

פסטיבל צ'ימידן, 20.12, 18:00, בארבי (קיבוץ גלויות 52), 20־30 ש"ח (כולל משקה)