מהודו ועד כוש: האם בלאק פייס בפורים זה גזעני?

פוסט שפורסם אמש (13.3) בקבוצת הפייסבוק סיקרט תל אביב עורר דיון בוער על מוסכמות תרבותיות ותקינות פוליטית. באיזה צד אתם עומדים?

ברק אובמה (אלי פיניש), מתוך "ארץ נהדרת"
ברק אובמה (אלי פיניש), מתוך "ארץ נהדרת"

מזה שנים שקבוצת סיקרט תל אביב בפייסבוק מהווה נקודת חיכוך בין עולים חדשים לתל אביבים ותיקים, כאשר הראשונים חוטאים לא פעם בהתנשאות (תמונות של שגיאות כתיב באנגלית בתפריטי מסעדות עממיות  תחת הכיתוב "רק בישראל!", וכדומה). פוסט שעלה אמש (17.3) בקבוצה הצליח להצית דיון בוער ומסקרן, בייחוד מנקודת המבט של פערי תרבויות ומוסכמות חברתיות. ראשית הויכוח בפוסט של ישראלית לבנה ממוצא אמריקאי, בשם שרה טוטל-סינגר, שטענה בפוסט כי "בלאק פייס בפורים זה פאקינג גזעני". לצד דברי תמיכה ועידוד (כ-480 לייקים), ישראלים רבים יצאו כנגד הניסיון להחיל את גבולות התקינות הפוליטית האמריקאיים על השיח הישראלי.

>> נחמדים לתנים בצפון העיר? זה עלול לעלות לכם ביוקר
>>שאטו שועל הוא בר מושלם לסטודנט בבינתחומי

"שרה, יש לנו מספיק בעיות כאן בישראל, בבקשה אל תייבאי לכאן גם את אג'נדת התקינות הפוליטית מארה"ב", כתבה בתגובה ישראלית בשם אלה. "להופיע בפורים כאינדיאני או כאמריקאי שחור לא נחשב בעיני ישראלים כגזענות, שכן בהיסטוריה הישראלית לא הייתה עבדות ולא רצחנו אינדיאנים בהמוניהם".

בלאק פייס הוא כינוי לניסיון של אנשים לבנים להידמות לשחורים תוך צביעת העור בשחור. כסגנון איפור מקובל בתיאטראות אמריקניים של המאה ה-19 ובקולנוע אמריקאי בראשית דרכו, ההתחפשות לשחור באה בצד הגחכה כוללת של דמותו.