ועד הבית השתגע: לאן הולך הכסף שלנו ואיך כדאי להתנהל מול הוועד?

בעיר שבה חלק גדול מהדירות מושכרות, ועד הבית הופך ליצור משונה - מי שמחליט כמה כסף לגבות ולאן הוא ילך הם אנשים שלא גרים בבניין, ומי שצריך להתמודד עם התוצאה לא מחליט דבר. מה כן אפשר לעשות?

ועד בית (איור: יותם פישביין)
ועד בית (איור: יותם פישביין)
21 במרץ 2018

 

אספות הדיירים של "אחד העם 1" היו נערכות במקלט המטונף, שם כל הגרים בבניין היו צריכים לשמוע את יו"ר הוועד שולה גוערת בהם. כך גם רובנו מציירים לעצמנו בראש את סצינות ישיבות הדיירים, מזכרונות בטלוויזיה ומזכרונות ילדות. בעיר שבה רבים מאיתנו גרים בשכירות (ואם לא, רבים מהשכנים שלנו לבניין כן) נוצר מצב בעייתי שבו הגוף שקובע כמה נשלם עבור תחזוקת הבניין לא בהכרח מייצג את מי שגר בו בפועל (אלא את בעלי הבית), אף שאלה שגרים בפועל הם אלה שאמורים ליהנות מהשירותים של הוועד ולסבול כשהוא לא מתפקד. איך נראה ועד הבית התל אביבי בימינו, ולאן זה הולך?

>> מה יקרה כשכל שיחות הווטסאפ בעולם יתפרסמו?
>
> תל אביב היא העיר שהכי יקר לקנות בה יין. מה לגבי סיגריות?
>> הבשורה המבאסת לבאי אצטדיון בלומפילד המחודש 

הבייביסיטר של המעלית

"להיות יו"ר ועד בית זה תפקיד כפוי טובה", מספרת רחל, בעלת דירה ומנהלת ועד בית בבניין משותף במרכז העיר, שמבהירה שהמצב לא אידיאלי גם מהצד השני. "זה פשוט להיות שמרטף. בבניין שלי רוב הדיירים הם שוכרים, אז אין לי למי להעביר את התפקיד. יום אחד פנו אליי כי היה ריח של גז וביקשו שאטפל בזה. מה, לא לימדו אתכם להרים טלפון? זה קורה בעיקר בקרב השוכרים הצעירים, שהרבה פעמים רגילים שאבא ואימא עושים בשבילם הכל". זו גם הסיבה שרחל זעמה כל כך כשלפתע ראתה בבניין שלט שעליו נכתב "אפשר לקבל דין וחשבון על הכסף של הוועד? נא לתלות את הדוח שכולם יראו! חלק מהכסף נמצא בחשבון הפרטי שלך". "זה ביזארי", אומרת רחל, "כתבתי בתגובה שלט שבו אמרתי שמי שכתב את זה מוזמן לבוא ולראות את ספר ההוצאות במלואו. אני מעריכה את ההוצאות של התחזוקה
השוטפת ודואגת שתהיה רזרבה למקרי חירום. זה מאוד מורכב".

השלט שנתלה בחדר המדרגות
השלט שנתלה בחדר המדרגות

מעמדם של השוכרים, כאמור, בעייתי. "החוק בנושא מתייחס רק לבעל הדירה, והוא זה שצריך להגיע לאספות הדיירים. לעומת זאת התחזוקה השוטפת נופלת בדרך כלל על השוכרים. הם אלה שמשלמים עליה, ואם יש תקלה בבניין – הם אלה שיסבלו ממנה", אומר עו"ד ד"ר אופיר מילר שמתמחה בתיקים של סכסוכי שכנים. בכל זאת לעתים השוכרים כן מנסים ואפילו מצליחים להיות מעורבים בפעילות הוועד ואף עומדים בראשו, אף על פי שמעמדם בחוק בעייתי בהקשר זה. "לא לקחתי על עצמי את התפקיד מתוך איזו שליחות ציבורית, זה היה פשוט חוסר ברירה וזה הפך אותי למבוגר האחראי", מספר חנן ששוכר דירה בפלורנטין. "זה דורש ממני הרבה – לעשות ביטוח, לאסוף כספים, להתעסק עם התחזוקה ועם התקלות שקורות על בסיס קבוע. הקושי האמיתי הוא לאסוף כספים מאנשים שמתמהמהים". ומה יוצא לו מזה? "הצבתי להם עובדה שאני עושה את התפקיד הזה ולא משלם את ועד הבית. ברגע שאנשים הבינו שזה כאב ראש עד כדי כך שאני גובה על כך תשלום, הם מעריכים את העבודה שלי יותר".

עוה"ד ד"ר אופיר מילר, מומחה למשפט אזרחי ומסחרי.
עוה"ד ד"ר אופיר מילר, מומחה למשפט אזרחי ומסחרי.

פרשת מעטפות הכסף

האופציה לנהל את ועד הבית כדי להימנע מתשלום עשויה להיות תמריץ משמעותי, ודאי בבניינים שבהם השוכרים משלמים הרבה ומקבלים מעט. התחום הזה פתוח לגמרי וכמובן משתנה בהתאם לשירותים שהוועד אחראי לדאוג לתפקודם (האם יש גינה גדולה שמביאה עמה חשבון מים מנופח? האם יש מעלית בבניין שצריך לתחזק?(. יש בניינים בתל אביב – ולא מדובר במגדלי יו – שבהם משלמים מאות רבות של שקלים ואפילו אלף ש"ח לדירה. בבניינים אחרים כאמור לא משלמים ועד בית כלל, ויש כאלה שמשלמים רק כמה עשרות שקלים בחודש. "הכל תלוי במתקנים שיש בבניין, במספר הדיירים ובמורכבות הרכוש המשותף", מספרת עו"ד לירון בן אליהו־גנדלמן, מנהלת המחלקה המשפטית באגודה לתרבות הדיור. "אם מדברים על בניין באבן גבירול שנבנה לפני 70 שנה, מן הסתם הסכום יהיה זניח".

בן אליהו־גנדלמן ממליצה לוועד לתמחר את היקף ההוצאות האמיתי ולקחת בחשבון גם 20 אחוז אקסטרה על בלת"מים. לשוכרים היא ממליצה – תחשבו על הכל מראש. "על השוכרים לחשוב טוב טוב על הסכם השכירות לפני שסוגרים אותו. חבר'ה צעירים חושבים על שכר הדירה או על השותפים, אבל חייבים לחדד בבהירות את עניין ועד הבית מראש. זה גם כסף".

יש בניינים שבהם הדיירים מפקירים את סוגיית אחזקת המרחב המשותף, והתוצאה בהתאם. "אני גרה בבניין בדיזנגוף במשך קרוב לשנה ומעולם לא נאלצתי לשלם דמי ועד בית, פשוט כי אין ועד", מספרת סיוון. "חדר המדרגות נראה מזעזע, לאף אחד אין מושג איפה המפתחות למקלט, אני בקושי מדברת עם השכנים". בשלב מסוים המצב החמיר במיוחד והדיירים פשוט לקחו את זה על עצמם. "יש ג'וקים בחדר המדרגות בקיץ וריח נורא בכל ימות השנה. ניקינו פעם אחת, אבל זה ממש לא משהו שאנחנו מתכוונים לעשות באופן קבוע. כשרק נכנסנו לדירה ניסינו לדבר על העניין עם הבעלים, הוא לא הביע התעניינות ומאז די זנחנו את העניין, ואנחנו פשוט מתמודדים עם המצב".

אז מה עושים אם לבעלי הדירות לא אכפת ולדיירים אין מושג על מה הם משלמים? יש מי שטוען שזיהה את הפיתרון. "הגישה שלנו אומרת שעד 2025 מחשבים ינהלו בניינים בצורה הרבה יותר טובה מבני אדם", מכריז אלישע כהן, מייסד חברת Neighbor שהוקמה ב־2014 ומספקת פלטפורמה לניהול ועדי בתים וחברות ניהול בניינים שפועלת ברחבי העולם. הפלטפורמה שלו מספקת מגוון שירותים לבניינים – גביית כספים, ממשק ליצירת קשר עם הדיירים ובעלי הדירות וגם דוחות כספיים. על פי כהן, שוק ניהול הבניינים ועדי הבית מגלגל 10 מיליארד ש"ח בשנה וצומח כל הזמן. "כמות התביעות על סכסוך שכנים היא השלישית בגודלה בעולם, אנחנו מאמינים שאין שום סיבה שאנשים שמתגוררים יחד ייקלעו למריבות או סכסוכים, והמפתח היא תקשורת טובה".

צילום מסך מתוך נייבר
צילום מסך מתוך נייבר

[interaction id="5ab27231a9f0ff432ba4b280"]