הוחרפו צעדי האכיפה נגד בעלי הכלבים שלא חיסנו נגד כלבת

הכלבת מתפשטת במהירות בצפון הארץ, ובתל אביב כ־15 אחוז מהכלבים לא מחוסנים. כעת הבעלים שלהם עומדים לקבל בראש

כלבים. צילום: Shutterstock
כלבים. צילום: Shutterstock
7 בפברואר 2018

 

ברחבי הארץ הולכת ומתפשטת בהלת הכלבת, ולא לחינם. לפי נתוני משרד החקלאות, אם ב־2014 התגלו בישראל רק 14 מקרים של כלבת בשנה, ב־2016 המספר כבר הוכפל ל־29, וב־2017 הוא טיפס ל־74 מקרים בשנה – כולם בצפון הארץ. אף שהרשויות מנסות להילחם בנושא, המצב לא ממש משתפר ובחודש ינואר לבדו התגלו 20 מקרים לפחות. המצב חמור ומפחיד בעיקר בצפון ובאזור העמקים; בעיריית תל אביב־יפו שומרים על כוננות וגבוהה ומפזרים חיסונים לחיות הבר, אבל בכל הנוגע לחיות הבית המצב מורכב בהרבה.

>> מחשש להתפשטות המחלה: העירייה מפזרת חיסונים נגד כלבת

על פי חוק מחויבים בעלי כלבים לחסן את הכלבים שלהם נגד המחלה הקטלנית אחת לשנה כהתניה לרישיון להחזיק בכלב. החיסון והרישיון עולים 53 ש"ח בשנה לכלב מסורס/כלבה מעוקרת ו־369 ש"ח לכלב/ה שלא סורס/עוקרה. לנוכח העובדה שמדובר במחלה נדירה יחסית למחלות אחרות בכלבים, אולי רצון לחסוך את הכסף (אם מדובר בבעלי כלבים שמשום מה לא סירסו או עיקרו את כלבם) וסתם מתוך עצלנות, בעלי כלבים רבים לא מחסנים את חבריהם הטובים, וכך מסכנים את הכלבים, את עצמם ואת כולנו במחלה המסוכנת הזו. "בתל אביב יש 27 אלף כלבים מחוסנים, שהם כ־85 אחוז מסך הכלבים בתל אביב", מספר הווטרינר העירוני, ד"ר צבי גלין. "הכלבת היא מחלה ויראלית קטלנית שפוגעת בכל היונקים, כולל בבני אדם. כשאני אומר קטלנית, נבהיר – מי שנדבק במחלה מת. אין שום טיפול. מי שמחוסן, כמו רוב הכלבים בעיר, לא יידבק. לכן אנחנו קוראים ל־15 האחוז הנותרים לבוא ולחסן את הכלבים".

כלבים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
כלבים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

בחודשים האחרונים העלתה העירייה הילוך במלחמה בכלבנים העצלנים, ושלחה מאות ברירות משפט – או שישלמו 750 ש"ח קנס על שלא חיסנו את הכלב או שיעמדו למשפט, שבו הם עלולים לשלם קנס מוגדל עוד יותר. "התפיסה היא שצריך לחסן כמה שיותר את חיות הבית, ולו רק למקרה שיפגשו בעל חיים חולה שיגיע ממקומות אחרים. תנים ושועלים, למשל, עושים מרחקים ארוכים בלילות כדי לחפש אוכל", מסביר ד"ר גלין, כמעט בנואשות. "ערכנו עשרות שיחות טלפון לאזרחים וביקשנו מהם באופן פרטי להגיע לחסן את הכלבים. זו הבריאות של כולנו, אין משחקים".

אם אתם מגדלים חתול בבית (או בעצם חתול מגדל אתכם בבית), דעו לכם שהמחלה מסכנת גם אותו, ושגם אותו רצוי לחסן.