מו"ל ועורך ראשי – הציבור: הכירו את קרן התחקירים העצמאית

במקום שבו כלבי השמירה רק נובחים, שישה גופי תוכן בועטים התאחדו כדי להקים קרן תחקירים עצמאית. אתם בוחרים את נושא התחקיר, אתם מממנים את ביצועו - והם מתחייבים לחזור עם תשובות

לוקחים את העיתונות לידיים (צילום: shutterstock)
לוקחים את העיתונות לידיים (צילום: shutterstock)
10 באפריל 2016

קרן תחקירים עצמאית שמממנת עיתונאים חוקרים הפועלים בהנחיה ישירה של הציבור נשמעת כמו חלום אוטופי? אז זהו, שלא. זה החזון מאחורי המיזם החדש של העיתונאי והאקטיביסט תומר אביטל, שהקים ומוביל את ״100 ימים של שקיפות״, שהושק בשבוע שעבר במסגרת הסטארט־אפ Wizmass – רשת חברתית למשאלי עם ולקידום ותעדוף יוזמות חברתיות וקמפיינים ציבוריים.

״במציאות של היעדר תקציבים, חשש מתביעות, אינטרסים זרים, בעלויות צולבות של בעלי הון על כלי תקשורת והשפעה שלטונית מרסנת – כלבי השמירה נתונים בשלשלאות וקשה להוציא לפועל כתבות עומק״, אומר אביטל. ״אצלנו בקרן התחקירים כל גופי התקשורת העצמאיים מתאחדים לראשונה, והציבור הוא גם המו״ל וגם העורך הראשי״.

בפורמט החדש מתבקשים הגולשים להציף את עמוד קרן התחקירים בבקשות לנושאים שהיו רוצים שייבדקו, לדרג את ההצעות הטובות ביותר בעיניהם ובסוף גם לתמוך כספית ברעיונות שקיבלו את הדירוג הגבוה ביותר כדי לעזור להפוך שאלות לתשובות. ״על מה יצאו כספי התרומות שגייס נתניהו במהלך הפריימריז?״, ״מדוע שוק הקנאביס בישראל לא מוסדר?", ״מה האינטרסים של מו״ל ‘ידיעות אחרונות' נוני מוזס?״ ו״מה בדיוק קורה במתקני הסגר של בעלי חיים?״ – אלה רק כמה מבקשות התחקיר שכבר תוכלו למצוא בעמוד.

כדי להוציא לפועל את התחקירים שייבחרו איגד אביטל את גופי התקשורת העצמאיים תחת קורת גג אחת – ״העין השביעית״, ״המקום הכי חם בגיהינום״, ״צדק חברתי – חדר המצב״, ״הכלכלה האמיתית״, ״הפלוג״ של העיתונאית טל שניידר ו״100 ימים של שקיפות״ שאביטל עצמו מוביל. כשיהיו מספיק דירוגים בקרן התחקירים, יתכנסו כל גופי התקשורת העצמאיים ויחליטו בהצבעה מה הנושאים האפשריים ביותר לצאת לבדוק ומיהו העיתונאי המתאים ביותר למשימה. את הממצאים תנסה קרן התחקירים לפרסם בפלטפורמה תקשורתית מרכזית כגון ערוץ 2 או ערוץ 10, וכל גופי התקשורת העצמאיים החברים במיזם ישתפו אותם ל־150 אלף עוקביהם.

זה ייגמר בבקשת תגובה: ששת האתרים שהתאחדו

המקום הכי חם בגיהנום

תאריך הקמה: 2013
האנשים הבולטים: עינת פישביין ואירית דולב

הוקם על ידי העיתונאיות עינת פישביין ואירית דולב כאתר אינטרנט שמטפל בעיקר בנושאים חברתיים, וזכה בפרס DIGIT לעיתונות אונליין בשנת 2014. באתר פורסמו כתבות תחקיר רבות, אך נשותיו גאות במיוחד בתחקיר של ניב חכלילי מלפני חודשיים על הטרדות מיניות בחברת עמידר. התחקיר הביא עדויות של דיירות דיור ציבורי שהוטרדו ונוצלו מינית על ידי עובדי עמידר תמורת הבטחה לקידום בתור לדירה או להנחות בתשלום, וזכה לפולואפים בכלי תקשורת מרכזיים.

המקום הכי חם בגיהנום

100 ימים של שקיפות

תאריך הקמה: 2014
האנשים הבולטים: תומר אביטל

הוקם כיוזמת מימון המונים להפעלת צוות מקצועי שיבדוק מה חברי הכנסת עושים מחוץ למשכן. היוזמה עברה בהרבה את יעד הגיוס שהציבה לעצמה. האתר אחראי לחשיפת פגישותיו התכופות של יצחק תשובה עם נתניהו – ההוכחה היחידה לקשר אישי בין השניים. בימים אלה יוזם אביטל את מרד המסים (החוקי) הראשון, שמנסה להסביר כיצד עסקים קטנים יכולים להתאגד כדי לקבל הטבות מס שלהן זוכים הגדולים, והשבוע הוא זכה בפרס DIGIT לשנת 2016.

מאה ימים של שקיפות

הכלכלה האמיתית

תאריך הקמה: 2011
האנשים הבולטים: ערן הילדסהיים

בלוג הבוחן את יסודות המערכת הכלכלית. הבלוג נבחר לאחד משני הבלוגים הכלכליים הטובים בישראל על ידי “ידיעות אחרונות" ומאקו, וב־ 2014 הפך לתוכנית רדיו בקול ישראל. אחד התחקירים המרכזיים עסק באגודה השיתופית אופק, שניסתה להפוך לבנק החברתי הראשון ושידרה ערכים של דמוקרטיה ושקיפות. התמונה שנחשפה הייתה הפוכה לגמרי וכללה התנהגות בעייתית של היו״ר. בתוך פחות משנה מפרסום התחקיר נטשו חברי הוועד של אופק את המיזם.

הכלכלה האמיתית

הפלוג

תאריך הקמה: 2011
האנשים הבולטים: טל שניידר

זכה בפרס גוגל ישראל ואגודת העיתונאים למצוינות דיגיטלית בשנת 2012. הבלוג אחראי לחשיפה על מינויו של רן ברץ לראש מערך ההסברה הלאומי שעדיין לא יצא לפועל, והאופן שבו מזרימה נובל אנרג׳י כסף למכוני מחקר אמריקאיים כדי לזכות בהשפעה. לפלוג יש כ־400 מנויים שמשלמים כ־15 ש״ח לחודש, והם מקיימים בין היתר ראיונות עם אישים פוליטיים בקבוצת ווטסאפ, ועובד במודל עסקי שמצליח לספק הכנסה יציבה.

הפלוג


צדק חברתי – חדר המצב 

תאריך הקמה: 2011
האנשים הבולטים: אור־לי ברלב ויוסי שאול

הוקם כעמוד פייסבוק בתור שופר המחאה החברתית ומשמש מאז כגוף תקשורת אלטרנטיבי שמסקר מאבקים חברתיים, מפרק נרטיבים שקריים בשיח הציבורי, מפיץ ידע ועובדות ומניע אזרחים לפעולה. אחת הפעילות המרכזיות היא אור־לי ברלב, ממובילות מאבק הגז. פעילי חדר המצב מדווחים שהחומרים שהתפרסמו בתקופת המאבק גילו נתונים שלא היו גלויים בפני הציבור, הגיעו למאות אלפי אנשים והיטו את דעת הקהל נגד מתווה הגז והשלכותיו.

חדר המצב - צדק חברתי

העין השביעית

תאריך הקמה: 1996
האנשים הבולטים: שוקי טאוסיג ואורן פריסקו

אתר ביקורת תקשורת שהחל את דרכו לפני 20 שנה. לפני שנה יצא העין השביעית בעריכת שוקי טאוסיג לדרך עצמאית לאחר שהמכון הישראלי לדמוקרטיה הסיר את תמיכתו, והאתר החל להיסמך על תמיכת הגולשים. בסדרת כתבות תחקיר שפרסם חשף איתמר ב"ז כיצד משרדי ממשלה, גופים ממשלתיים ועמותות שונות שילמו בשנים האחרונות מיליוני שקלים עבור שילוב תעמולה מטעמם בתוכניות טלוויזיה בעלות אופי עיתונאי המשודרות בערוץ 2, ללא כל גילוי נאות.

העין השביעית

 

לתמיכה והצעה של נושאים לקרן התחקירים