בשישי: פעילים יחליפו את את שלטי "הרחובות הגזעניים" בתל אביב

קבוצת הפעילים "לא נחמדים - לא נחמדות" יקיימו השבוע פעילות מחאה לשינוי שמות הרחובות הקרויים על שם גזענים. בין השמות אפשר למצוא את ד"ר ארתור רופין וד"ר חיים שיבא

מחאה נגד שמות רחובות שקרויים על שם גזענים (צילום: רעות גיא)
מחאה נגד שמות רחובות שקרויים על שם גזענים (צילום: רעות גיא)
6 במרץ 2018

 

הרחובות הגזעניים שלי: פעילי קבוצת "לא נחמדים – לא נחמדות" יתכנסו ביום שישי הקרוב (9.8) בשעה 10:00 לאירוע מיוחד בו הם מתכוונים למחוק את שמותיהם של האנשים הגזענים, כלשונם, שזכו לרחובות בארץ, ובפרט בתל אביב. בכך הם מתכוונים למשוך את תשומת לב הרשויות, מהן הם דורשים להחליף את שמותיהם של אותם דמויות בעייתיות באנשי רוח בני עדות המזרח. הפעילים קוראים למי שמתכוון להצטרף לאירוע להצטייד במסקנטייפ שחור ולהתארגן באופן עצמאי או קבוצתי כדי למחוק את שמות הרחובות ולהחליפם. בתל אביב תתרכז הפעילות ברחוב אריה גלבלום שבשכונת צהלה.

אז אילו רחובות בתל אביב מעוטרים בשמותיהם של גזענים? גלבלום, למשל, היה עיתונאי מוכר, שבין היתר כתב מאמרים חריפים ושנויים במחלוקת נגד עולי מדינות צפון אפריקה. בין היתר, הוא כתב בעבר: "העלייה מצפון אפריקה זוהי עליית גזע שלא ידענו עדיין כמוהו בארץ. דרגת השכלתם גובלת בבורות מוחלטת וחמור עוד יותר חוסר הכישרון לקלוט כל דבר רוחני". ד"ר חיים שיבא, שעל שמו קרוי המרכז הרפואי הגדול בארץ, וגם רחוב בקרבת בית החולים, היה מי שהוביל את מדיניות הקרנות הרנטגן על חולי הגזזת שעלו מארצות המזרח, ושבין היתר גרמו להם לחלות במחלות שונות. כמו כן, הוא כתב על עולי צפון אפריקה: "איך אפשר לבנות עתיד של עם על חורבות כאלה של נפש אדם. אם נמלא בהם את הבתים שאנו בונים, את האדמות שאנו מחזיקים, יהיה זה עם שאינו עובד. לשכת סעד גדולה". ארתור רופין היה מבכירי הנהגת היישוב לפני הקמת המדינה, ועל כן גם זכה ברחוב במרכז תל אביב. אלא שבין היתר הוא גם פיתח תאוריית גזע שנועדה להבטיח את שימור טוהר העם היהודי, סיווג את הגזע היהודי לשמונה טיפוסים הנבדלים במראה שלהם, ואף סבר שיהודי אתיופיה אינם יהודים בגזעם (ולכן אין להעלות אותם לארץ).

מתוך עמוד הפייסבוק של ההתכנסות
מתוך עמוד הפייסבוק של ההתכנסות

זו לא הפעם הראשונה ש"לא נחמדים – לא נחמדות" מארגנים פעילות כזו בעיר, ופעילות דומה התקיימה גם ב-2011. "לצערנו שום דבר לא נעשה על ידי הרשויות כדי ללכת לכיוון תיקון עוולות", אמרו בקבוצת הפעילים. "בין היתר, אנחנו מתעדים בימים אלה את קורבנות הגזזת, שסבלו מהמדיניות של ד"ר שיבא. חשוב להבין מה עומד מאחורי הפעולה הזאת ואת הקשר ישיר בין האמירות הגזעניות של האנשים האלה להווה שלנו היום בשלל נושאים – פיזור אוכולסין, דיור ציבורי, הסללה בחינוך, מקומות תעסוקה ועוד".

>> לעמוד המחאה בפייסבוק