מגרש הרוסים: הצצה לחיי הלילה האקסקלוסיביים של דוברי הרוסית

מתחם התחנה הפך למוקד חיי הלילה של דוברי הרוסית בעיר, עם שלושה ליינים מוכרים וחזקים שהתיישבו בו. איך זה ש־27 שנה אחרי העלייה, הקהילה עדיין מעדיפה להתרכז במתחם משלה?

20 ביולי 2017

 

בצד החום, הלחות והמדוזות, אחד מסימני הקיץ הבולטים הוא חזרתם לזירה של לייני מסיבות הקיץ. מבין אלה בולט באחרונה לוקיישן אחד – מתחם התחנה, נחלת תיירים וחוץ תל אביבים בדרך כלל, שהצליח למצב את עצמו כמוקד של סצנה מסוימת – קהילת דוברי הרוסית. שלושה ליינים שמיועדים לקהל הזה התמקמו במתחם שבין תל אביב ליפו באחרונה.

הליינים, יודגש, שונים זה מזה בתכלית. ליין הבר הוותיק פאשן בר שמזוהה עם הקהילה התיישב בקאסה דה קוקו, והוא פונה בעיקר לקהל חובב מוזיקת מיינסטרים. לצדו התיישב בבוסתן הליין Fanta Bulosa, שמתמקד במוזיקת האוס, ניו דיסקו, Fאנק וכדומה. השחקן השלישי במגרש הוא JETSET, ליין אפטר של מוזיקה אלקטרונית במועדון ה- LA GARE שמשמש כתעלת הניקוז של המבלים בשעות המאוחרות של הלילה. המשותף לשלושה, כאמור, הוא הקהל. "זה נוצר במקרה, וזה מבורך", מסביר מיכאל מירושניק, מבעלי ה־Fanta Bulosa, שזו עונתו השנייה במקום. "הקהל דומה, וזה נוח שאלה שרוצים לצאת לשני הברים יכולים לעבור ממקום למקום בקלות. בשנה שעברה הפאשן בר ישב בשלוותה, וזה יצר מצב מבאס למבלים". בניגוד לפאנטה ולפאשן, שהתיישבו זה לצד זה במקרה, בבחירת הלוקיישן של הג'טסט הייתה כוונה ברורה. "כולם מכירים כאן זה את זה, זו קהילה שגדלה יחד ב־27 השנים האחרונות ויצרנו להם מקום של אפטר", מספר פשה סקובוב, מבעלי הליין. "בסופו של יום זה הקהל שלנו, וזה טוב לנו כשפתיחת הערב מתקיימת סמוך לאפטר שלו".

מצודת הבדלנים. מסיבה בפאשן בר (צילום: יח"צ)
מצודת הבדלנים. מסיבה בפאשן בר (צילום: יח"צ)

גיאוגרפיה בצד, תהינו איך זה ש־27 שנה אחרי העלייה הגדולה, העולים עדיין מעדיפים את חברת אחד את רעהו ומתרכזים במתחם המרוחק ממרכזי הבילוי של העיר, ולא במסיבות של "הישראלים" (ביטוי של העולים, לא שלנו). "זה כמו לשאול למה ישראלים בניו יורק מסתובבים כל הזמן יחד", התעצבנה כריסי, בליינית קבועה בפאשן בר, מהשאלה. "זה עניין תרבותי. אנחנו לא מנותקים, כולנו דוברי עברית ובעלי מעגלי חברים ישראלים. בסופו של דבר כאן אנחנו מרגישים הכי בנוח, ואין בזה משהו פסול. מי יודע, אולי בשביל הילדים שלנו זה כבר לא יהיה ככה". ומעבר לעניין הסוציולוגי, גם הלוקיישן משחק ככל הנראה תפקיד. "הקהל הרוסי רגיל למקומות אקסלוסיביים ומפוארים", מסביר יניב בן נאים, יחצ"ן ישראלי שעובד עם הפנטה בולוסה. "מתחם התחנה עונה על הצורך הזה". נניח.

למרות הריכוז הגבוה של דוברי הרוסית במסיבות, בעלי הליינים, אולי מסיבות כלכליות, נמנעים מההגדרה הזו. "קוראים לנו ליין לקהל רוסי, אבל יש אצלנו אחוז גבוה של 'ישראלים' שאוהב את התוכן הזה", מתקנת ניקול קוקשייב, מבעלי הפאשן בר. "כשאני אומר ליין רוסי אני אומר את זה במירכאות", מוסיף מירושניק. "היחס במסיבות שלנו הוא בסוף 70 אחוז רוסים ו־30 אחוז 'ישראלים'".

JETSET (צילום: יח"צ)
JETSET (צילום: יח"צ)