הנהגת המוסלמים ביפו טוענת: העירייה פינתה קברים, "אמרו לנו ש'יפו זה בית קברות אחד גדול'"

בעת עבודות להקמת גגון לחסרי בית בעיר, התגלו שלדי אדם בקרקע, ולטענת המוסלמים פונו מהמקום בלי ידיעתם. הם הצליחו להפסיק את הפינוי והקימו מצבות. העירייה: ברגע שהתגלו השלדים העבודות הופסקו - והושהו עד תום הרמדאן

בית קברות אלאיסעאף ביפו (צילום: יאפא 48)
בית קברות אלאיסעאף ביפו (צילום: יאפא 48)
19 במאי 2018

יפו סוערת בימים אלה, עקב מאבק בין ההנהגה המוסלמית באזור לבין עיריית תל אביב-יפו, על רקע כוונת העירייה להקים מתחם ציבורי על אדמו שהתברר בהן כי הן מכילות קברי אדם. מדובר בקרקע ברחוב אליזבת ברנגר בעיר, שבה החלה העירייה לפני כמה שבועות בעבודות בנייה להקמת מעון לחסר בית. זמן קצר לאחר תחילת העבודות התגלו באדמה שלדים. עובדי האתר פנו לרשות העתיקות וזו הצהירה בפני העירייה – מדובר בבית קברות מהתקופה העותמאנית, בשם אלאיסעאף. בשלב זה העניינים התחילו להסתבך, וכך גם הגרסאות בין העירייה לבין הנהגת המוסלמים.

עוד כתבות מעניינות:
אתר היסטורי יהפוך לבית אוכל, התושבים נגד
איך ייראה מתחם הדולפינריום אחרי השיפוץ?
מה נסגר עם השיפוצים בכיכר דיזנגוף?

"העירייה לא הודיעה לקהילה על גילוי בית הקברות, ואף הוסיפה והורתה לעובדי רשות העתיקות לפנות את העצמות מהקברים שהתגלו על מנת להמשיך בעבודות", מספר יו"ר המועצה האסלאמית ביפו, מוחמד אדרעי. "אנחנו קיבלנו דיווח מאחד הנערים בשכונה שראה שמוצציאים גולגולת מהאדמה ומיד הגענו למקום וראינו לנגד עינינו את אנשי רשות העתיקות מעבירים את העצמות לקופסאות קרטון ולשקיות זבל". בשלב הזה, עדיין לא פנו גורמים בעירייה לאנשי הקהילה, שלטענתם ראו את עובדי רשות העתיקות מחללים את כבוד המתים בני הקהילה שלהם. הם דרשו מעובדי רשות העתיקות להפסיק את המהלך, ואלה השאירו את הממצאים בשטח לרשותם. "הם סידרו את העצמות בקופסאות לפי מספרים של הקברים, אז פשוט הטמנו את השלדים בחזרה בקברים. לא יכולנו לעמוד מן הצד ולראות את הרשויות מחללות את קדושת המתים", אומר אדרעי. בהמשך, הם אף בנו מצבות בטון בשטח, מעל הקברים שהתגלו. "מי שעובר ליד השטח לא יכול לדמיין שיש קברים מתחת לקרקע. רצינו שלא יהיה אפשר לפספס במה מדובר".

בית קברות אלאיסעאף ביפו (צילום: יאפא 48)
בית קברות אלאיסעאף ביפו (צילום: יאפא 48)

העירייה זעמה על ההשתלטות לכאורה של המועצה האסלאמית על השטח, ונציגי המועצה הסבירו מצדם כי הם לא טוענים לזיקה לשטח, אלא רק מבקשים הידברות בנושא על מנת למצוא פיתרון שלא יפגגע בקדושת המקום מחדש, ולא יפגע בזכויות הבנייה לטובת הציבור מאידך. "העירייה אמרה לנו שאין הידברות בנושא הזה, שלא לבנות על שטח כי נמצאו בו עצמות יוצר בשבילם תקדים מסובך כי 'כל יפו היא בית קברות אחד גדול'.

העירייה בתגובה הגישה נגד מנהיגי הקהילה תלונה במשטרה בגין הסגת גבול, והסירה את מצבות הבטון שנבנו לאחרונה. חבר מועצת העיר, אמיר בדראן, ניסה אף הוא להתערב בקונפליקט ולמצוא פיתרון. "אני קראתי לראש העיר ביום שני במכתב בבקשה לשבת ולדבר על הדברים ולתאם ציפיות", מסביר חבר המועצה בדראן. "אני וראש העיר הגענו למסקנה כי הכבוד הראוי הוא לדחות את ההידברות הזאת לאחר חג הרמדאן שמתרחש כעת וכי בתקופת הזמן הזאת לא יתבצעו פעולות כאלה ואחרות בשטח המדובר".

בית קברות אלאיסעאף ביפו (צילום: יאפא 48)
בית קברות אלאיסעאף ביפו (צילום: יאפא 48)

בהודעה שהוציאה העירייה לעיתונות ביום רביעי, היא טענה ש"לא מדובר בקברים אלא במבנה שהוקם השבוע בצורה בלתי חוקית", זאת אף שגם אנשי רשות העתיקות מכירים בכך שמדובר בשלדי אדם, כלומר בקברים – גם אם הם אינם מוגדרים כך. "למרות הסיכום המפורש ומילת הכבוד שניתנה כאמור בין הצדדים ביום שבת פרצו למקום, באופן לא חוקי ובכוח, אנשים מטעם המועצה המוסלמית ויצקו במקום יציקות בטון על מנת לנסות לשוות למקום מראה מדומה של בית קברות", כתבה העירייה בהודעה לתקשורת. לטענת המוסלמים, כאמור, לא היה סיכום כזה מלכתחילה, אלא התנהלות חד-צדדית מצד העירייה. "על הפעולה הבלתי חוקית הנ"ל הוגשה תלונה במשטרה והעירייה פועלת להשבת המצב לקדמותו תוך התחייבות לעמוד במילתה להשהות את הטיפול בנוגע לעצמות שנתגלו עד לסיום חודש הרמדאן". בעירייה גם הדגישו שמטרת העבודות חשובה לכשעצמה (גם אם ניתן להכשירה במיקום אחר) – הקמת גגון לדרי רחוב, שייתן מענה ל-80 אנשים החיים בסיכון ברחוב וזקוקים לסיוע, " במיוחד לאור העובדה שמבנה הגגון הישן שהיה קיים במקום נהרס, ובכך הגדיל את החוסר במיטות עבור דרי הרחוב בעיר".

לאור טענות ההנהגה המוסלמית פנינו לקבלת תגובה נוספת מהעירייה, ומשם נמסר: "מציאת העצמות אירעה במסגרת עבודות של רשות העתיקות. מיד עם היוודע על דבר מציאת העצמות לגורמי העירייה והמשלמה, ניתנה הוראה לעצירת העבודות במקום. העירייה תפעל כפי שהתחייבה ומיד לאחר חודש הרמדאן תמשיך את הטיפול בנושא בצורה מכבדת ולפי כל הנהלים המקובלים באתרים דומים. כפי שנאמר, מי שהפר את ההבנות הם אנשי המועצה המוסלמית שלמרות הסיכום המפורש ומילת הכבוד שניתנה בין הצדדים פרצו למקום, באופן לא חוקי ובכוח. העירייה שבה ומתחייבת לכבד את ההסכם ולא לפעול במקום עד צאת הרמדאן".

רשות העתיקות מסרה בתגובה: "במהלך פיקוח ארכאולוגי על עבודות היזם התגלו עתיקות ולכן רשות העתיקות הפסיקה את העבודה ונכנסה לבצע חפירת הצלה ארכאולוגית. במהלך החפירה נחשף בית קברות מהתקופה העות'מאנית. בית הקברות נחפר על ידי הרשות כמקובל ובהתאם לנהליה עם גילוי קברים. גורמים מטעם הוואקף פרצו למתחם עם השלמת העבודות, לקחו את העצמות וקברו אותם בחזרה. מאחר שהחפירות הארכיאולוגיות הסתיימו, ולאור העובדה שעצמות אדם אינן נחשבות "עתיקה" בהגדרה המשפטית, שחררה רשות העתיקות ליזם את השטח. המשך ההתנהלות במקום הועברה לאחריות היזם והעירייה".