במחאה על תכנון העירייה: תושבים ציירו בעצמם שביל אופניים

בלחץ התושבים שונה שביל האופניים המתוכנן בארלוזורוב וכעת הוא מסכן את הרוכבים ואת הולכי הרגל. לחלקם נמאס, אז הם ציירו שביל בעצמם

שביל האופניים הפיראטי בארלוזורוב
שביל האופניים הפיראטי בארלוזורוב
23 בינואר 2018

רק לפני חודשיים בירכנו כאן על סלילת שביל אופניים חדש ברחוב ארלוזורוב, שהפעם, בניגוד לרחובות רבים בעיר, לא יהיה רק ציור על המדרכה. השביל, שסלילתו צפויה להסתיים במרץ, גם אמור היה להיסלל ברצף בגדה הדרומית של הרחוב, אך בעלי המכוניות שמתגוררים בארלוזורוב וחששו מהפקעת מקומות החניה באזור הצפוף התנגדו למהלך והצליחו להביא לשינוי התוכנית. כעת, על פי התכנון, ייקטע השביל בצומת עם רחוב ויצמן ויימשך בצדו השני של ארלוזורוב, כך שרוכבי האופניים יצטרכו לחצות רגלית את הצומת (או להסתכן בקנס). חלק מהרוכבים זעמו על המהלך, ומצאו דרך יצירתית לשנות את ההחלטה.

בתגובה להחלטת העירייה לשנות את התכנון יצאו השבוע כמה פעילים לרחוב וסימנו בעצמם שביל אופניים פיראטי ברחוב. "העיר מתכוננת לשנת בחירות, ואחרי שנים ארוכות של הזנחת תשתיות אופניים חולדאי הרגיש שהוא צריך לייצר שביל אופניים במרכז העיר. כרגיל הוא בחר באופציה הכי גרועה", אומרת יעל שמר, תושבת העיר ואופנאית. "רוכבי האופניים החליטו להראות לו איך עושים זאת על חשבון שטח הכביש" מלבד סימון השביל על הנתיב הימני של הכביש, הפעילים גם תלו שלטים בצומת נמיר־ארלוזורוב המפנים אליו את תשומת לב הנהגים והרוכבים. סימון השביל, מבהירה שמר, נעשה באמצעות צבע שיורד במים – ולכן אינו מוגדר כוונדליזם.

שביל האופניים ברחוב ארלוזורוב. הדמיה (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
שביל האופניים ברחוב ארלוזורוב. הדמיה (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

כבר בבוקר יום ראשון, למחרת פעולת הגרילה, תועדו רוכבי אופניים משתמשים בשביל הפיראטי. "רצינו להראות לנהגים שהם לא לבד בדרך ושיש להם שותפים שחולקים איתם את הנתיבים, שפחות מזהמים, תופסים פחות מקומות חניה והרבה יותר פגיעים", אומרת שמר. "לפי תוכנית העירייה המעודכנת, במקום שביל רצוף על הכביש נקבל שביל שנקטע לפני צמתים והופך לאזור משותף צר שבו הרוכבים יפדלו בשני הכיוונים בין הולכי הרגל באופן חוקי. במקום הפרדה מנוסעים בתחנות אוטובוס נקבל שביל שעובר בין התחנה לכביש, בדיוק איפה שנוסעים יורדים. במקום להשאיר להולכי הרגל מדרכה נורמלית שתאפשר לצעוד בה, תקבלו מדרכות צרות – בדיוק איפה שהצפיפות הכי גבוהה", היא מוחה. "במקום לפתור את בעיות השבילים בעיר, ממשיכים להנציח אותן ואת החיכוך בין רוכבים להולכי רגל".

לדברי אסף כהן, פעיל נוסף, "זגזוג השביל זה משפט שלמה שבו כמעט כולם מפסידים. התושבים יאבדו מקומות חניה, פחות מקודם אבל עדיין יאבדו, העיריה תוציא מיליונים, הרוכבים ירכבו רק בחלק מהשביל ובשאר הרחוב על הכביש או המדרכה. הפקחים הם המרוויחים היחידים".

תושבים נוסעים על השביל המאולתר, השבוע
תושבים נוסעים על השביל המאולתר, השבוע

 

מהעירייה נמסר בתגובה: "שביל האופניים המדובר תוכנן תחילה להיסלל כולו בגדה הדרומית, אולם לאור בקשת התושבים בהליך שיתוף הציבור שנעשה עם תושבי האזור, הוחלט לפצל את השביל ולסלול את חלקו בגדה הצפונית על מנת לתת מענה לנושא החניה. השביל ייסלל בגדה הדרומית מנמיר ועד ויצמן ובגדה הצפונית מוויצמן עד אבן גבירול. נוסף לכך, בצמתים יוסדר מעבר רוכבי אופניים במעברי חצייה ייעודיים. בכך מאזנת העירייה בין צורכי הרוכבים לצורכי תושבי האזור המחזיקים ברכב פרטי. העירייה רואה בחומרה רבה את צביעת השביל הפיראטי שהיה סכנה לרוכבים ולמשתמשי הדרך. השביל נמחק באופן מיידי".