ענן מרחף ומאוורר ענק: ההצעות שזכו בתחרות הצל של העירייה

ארבע הצעות להצללת העיר זכו בגמר התחרות "צל אביב-יפו". כעת, תבחן העירייה מי מהם תצא לפיילוט ותזכה לתהילת עולם בקרב התל אביבים נוטפי הזיעה

ANANA (פרי דוידוביץ אדריכלים בשיתוף: סטודיו בר דוידוביץ וד.מ.ר משרד תכנון ופיתוח)
ANANA (פרי דוידוביץ אדריכלים בשיתוף: סטודיו בר דוידוביץ וד.מ.ר משרד תכנון ופיתוח)
9 בינואר 2018

הסופה הרגעית של סוף השבוע שעבר אולי סייעה להשכיח במשהו את חום יולי-אוגוסט, אז רק נזכיר שהוא היה כבד מאוד. בזמן שאתם נהנים מהשמש הקרירה והחורף-לא-חורף של תל אביב – בעיריית תל אביב נזכרו סוף-סוף לטפל באחת הבעיות החמורות של העיר, היעדר הצל שבה, לקראת הקיץ העומד בפתח. השבוע נסגרה תחרות "צל אביב", במסגרתה הוגשו לעירייה 26 רעיונות יצירתיים לפתרונות צל שישתלבו בצמתי העיר, והוכרזו ארבעת הפתרונות הזוכים, שישולבו בצמתים מרכזיים בעיר כבר השנה. 

במקור הראשון זכה קונספט ANANA של פרי דוידוביץ' אדריכלים, סטודיו בר דוידוביץ' ומשרד התכנון והיפתוח ד.מ.ר, המציע מעין ענן מלאכותי שירחף בשמי הקיץ ויטיל קצת צל בזמן שתחצו את הכביש. נשמע כמו מדע בדיוני? מדובר במעין כריות הליום שטוחות המרחפות באוויר וקשורות לקרקע. "הרעיון הזה לא מייצר כמעט הפרעה במרחב הציבורי, יש בו משהו מאוד רענן וקליל ", מנמק אדריכל העיר, יואב דוד, את הבחירה במקום הראשון. בשעות החשכה, אם תהיתם, הופכים העננים הלבנים לאחלה פלטפורמה להקרנת וידאו-ארט או תאורה צבעונית. מלבד הכרת התודה שיזכה בתקווה הצוות המנצח מהתל אביבים נוטפי הזיעה, יקבלו האדריכלים שזכו במקום הראשון גם פרס כספי בסך 8,000 שקלים.

בריז אביב
בריז אביב

למקום השני הגיעה יוזמה של היוזמה "בריז אביב", של האדריכלים אייל גבירצמן, נועה רונן, דלית איטקין והיועץ הטכנולוגי יוסי קמיר, שיהנו מפרס כספי של 5,000 שקלים. לדברי דוד, מדובר במערכת הצללה המורכבת מחיבורים בין עיגולים בקטרים שונים, שיוצרים יחד מעין פרגולה שהיא גם מאוורר ענק. המערכת שואבת את האוויר הקיים, ודוחפת אותו בחזרה יחד עם ריסוס מים כך שבזמן שתמתינו לאור הירוק שיתחלף תיהנו ממשב רוח רענן שיהפוך את ההליכה בחוץ לטיפה יותר נסבלת. 

על המקום השלישי התקשו כנראה השופטים להחליט, וכמו בכל תחרות טובה החליטו לבחור שתי יוזמות זוכות – "חזרה לשורשים", המציעה לוחות הצללה הנתלים בהתאם לזווית השמש, ו"Carota" – עמוד שעל גביו נתלים חלקי מפרשים שנפתחים ונסגרים אוטומטית. את הפתרונות ייבחנו אנשי העירייה במספר צמתים שהוגדרו מראש בעיר – נחלת בנימין־גרוזנברג, שלמה המלך־בן גוריון, נמיר־ארלוזורוב והירקון־ארלוזורוב שבמרכז העיר; המעפילים־מרגולין, מסילת ישרים־חכמי ישראל שבדרומה; ומשה דיין־ינון, יגאל אלון־יצחק שדה שבמזרחה. 

carota

"בצמתים יש הרבה אילוצים ביצירת צל מבחינת תשתיות ובטיחות", מסביר דוד את הבחירה דווקא בהם לפיילוט ההצללה. "רצינו לקבל רעיונות עיצוביים חדשניים לפיתרון בעיית הצל, גם אם הם לא מהודקים עד הסוף, כדי שנוכל לבחון וליישם אותם. נעשה את זה כבר בתקופה הקרובה, נראה מה אנחנו יכולים לממש ובאילו צמתים. אני מקווה שכבר בקיץ הבא נוכל לראות נסיונות של לפחות הצעה אחת שתהיה קלה לביצוע, אבל אנחנו עדיין לא יודעים את לוחות הזמנים".

[interaction id="5a54bafbc7505b00014c1045"]