השווינו ובדקנו עבורכם מה עדיף: תל-אופן או Mobike?

האופניים הננעלים של חברת Mobike החלו כובשים את הרחובות, מעמידים תחרות איתנה לשירות תל-אופן ואתגר פתייני לגנבי האופניים הנבוכים. נסייניות המערכת בדקו איזה מהשירותים מיטיב עם זיעתם, כיסם וישבנם של הלקוחות

מאיה לקר על מובייק ונועם כהן על תל-אופן (צילום: דין אהרוני רולנד)
מאיה לקר על מובייק ונועם כהן על תל-אופן (צילום: דין אהרוני רולנד)
2 באוגוסט 2018

 

תל-אופן

צבעם הזרחני של אופני התל־אופן אמנם לא מפריע לתיירים שעושים סיבוב אוריינטליסטי על הטיילת, אך את התל אביבים הם מביכים במקצת. הירוק הזועק, לצד קרקוש הגלגלים, הופכים את הנסיעה לצד אופניים חשמליים וקורקינטים למיניהם לחוויה מאתגרת בגזרת הביטחון העצמי. בשנה האחרונה עברה שיטת החזרת האופניים שיפוץ, ובמקום לדחוף מוט לחור לא ידוע, מכניסים מעין מגנט שמדליק נורה אדומה כשהכל בסדר. עם זאת, נראה שהיא לא חפה מבעיות. לאחר נסיעה של חצי שעה ולאחר שהחזרתי את האופניים, התקבל SMS: "לידיעתך הנך בהשכרה מעל שעתיים אופניים". כשהתקשרתי, המוקדנית לא הייתה נחמדה והתייחסה לבעיה שלי כמובנית מאליה, אולי כי זה קורה יותר מדי פעמים. מדובר בדוגמה אחת לכך שכניסה של חברות מתחרות היא יותר ממתבקשת; יש לתהות אם באמת מדובר בשירות השכרת האופניים הטוב ביותר שיש לעיר הזו להציע.

נועם כהן, תל אופן (צילום: דין אהרוני רולנד)
נועם כהן, תל אופן (צילום: דין אהרוני רולנד)

Mobike

בכל פעם שמיזם כלכלה שיתופית חדש מציע לפתור לי בעיה שלא ידעתי שיש לי אני נעשית חשדנית. Airbnb מעלה את מחירי השכירות בעיר, חללי עבודה משותפים הם הדבר הכי גרוע שקרה לשוק העבודה בשנים האחרונות, אוּבּר היא חברה דורסנית ודיור שיתופי זה בכלל גיהינום. אבל את Mobike פשוט לא הצלחתי לשנוא. אני יודעת שבמקומות אחרים כבר צצים "בתי קברות לאופניים" בגלל מירוץ החימוש של חברות האופניים השיתופיים, שמציפות את רחובות הערים באופניים כבדים ומטנפי מדרכות. ובכל זאת, מובייק פתרו בעיה שדווקא ידעתי שיש לי (הבעיה הידועה בשם "הלוואי שהייתי יכולה לרכוב על האופניים לבר ולחזור בלעדיהם") והשימוש באופניים היה כל כך נוח וקל שוויתרתי כמעט על כל נסיעת אוטובוס או מונית בשבוע האחרון, וזה היה שבוע חם, חם מאוד.

מאיה לקר, מובייק (צילום: דין אהרוני רולנד)
מאיה לקר, מובייק (צילום: דין אהרוני רולנד)

זמינות ומרחק בין האופניים

תל-אופן: יותר מ־200 תחנות תל־אופן פרושות בכל רחבי תל אביב ושכנותיה, כך שככל הנראה בכל מקום שתימצאו בו תוכלו למצוא תחנה שנמצאת במרחק של עד עשר דקות הליכה.

Mobike: אם יש למובייק יתרון אחד מובהק על פני תל־אופן, הוא טמון בכך שהאופניים האלה כמעט לעולם אינם נמצאים יותר מדקה הליכה מהמקום שבו אתם עומדים (כל עוד אתם נמצאים בין מרכז יפו לרמת אביב). איכשהו, כשלא חיפשתי את האופניים הכסופים־כתומים האלה לא ראיתי אותם בכל מקום, אבל כשפותחים את מפת האופניים באפליקציה הם צצים כמו קסם מסביבכם. בשלב זה פזורים ברחובות תל אביב כמה מאות אופני מובייק, ומנהל פעילות החברה בישראל, לירן גלבוע, אמר לנו כי "חשוב לחברה שהאופניים לא יהפכו למטרד במרחב הציבורי" ולכן הוספת האופניים הדרגתית ומחושבת.

מאיה לקר על מובייק ונועם כהן על תל-אופן (צילום: דין אהרוני רולנד)
מאיה לקר על מובייק ונועם כהן על תל-אופן (צילום: דין אהרוני רולנד)

נוחות

תל-אופן: לאחר סשן ממושך של רכיבות ברחבי העיר, יעידו הכאבים בישבן כי האופניים לא  נוחים בלשון המעטה. אפשרויות כוונון המושב שחורך את החלציים לא מספקות את מי שנגיעת הרגל על הקרקע נותנת לו תחושת שליטה.

Mobike: הרבה אילוצים הנובעים מהיותם אופניים שפזורים במרחב הציבורי הופכים את אופני מובייק לכבדים ומגושמים, בייחוד אם אתם רגילים לאופני כביש קלילים. הם לגמרי מספקים לצורך רכיבות קצרות וגם לרכיבות ארוכות יותר, אם אתם בכושר שמאפשר לכם לרכוב בעלייה בלי הילוכים על אופניים כבדים.

מנצח את היריב הוותיק? מובייק (צילום: דין אהרוני רולנד)
מנצח את היריב הוותיק? מובייק (צילום: דין אהרוני רולנד)

תקינות האופניים

תל-אופן: רוב האופניים במצב מכני בסדר גמור. אולם מרביתם מלוכלכים, וניכר שנפלו עליהם לא מעט פיקוסים בשימוש השוטף בעיר. בניגוד למובייק, אין להם סל קטן מאחור, אלא מתקן שלרוב נופלים ממנו החפצים.

Mobike: ייתכן שזה קשור לעובדה שמדובר בשירות חדש, אבל מצב האופניים של מובייק קרוב למושלם. במהלך שבוע של רכיבה לא נתקלתי בבעיות בשימוש באופניים.

ממשק

תל-אופן: בהיעדר אפליקציה מהימנה דיה, האתר של תל־אופן נחשב לאופציה טובה יותר. קיימת בו מפה מסודרת שמראה בבהירות אילו תחנות זמינות והיכן הן נמצאות, לצד מפה שתכוון אתכם כדי שלא תצטרכו לגלול את המסך הלוך ושוב כדי להבין איפה אתם נמצאים. הממשק במכונות שנמצאות בתחנה ידידותי למשתמש. קחו בחשבון שאם אתם ממהרים המכונה עשויה לעכב אתכם מעט. לא מדובר במקבוק חדיש וזריז עם מעבד חזק.

Mobike: אופני מובייק מופעלים באמצעות אפליקציה פשוטה מאוד שדרכה אפשר למצוא את האופניים הקרובים על מפה. האפליקציה עובדת מצוין בדרך כלל, ועם זאת, העצה שלי היא לוותר על אופניים שאינם ממוקמים על המדרכה כדי לחסוך טרטור מיותר. האופניים משתחררים באמצעות סריקת קוד QR וזה נוח מאוד – אלא אם כן אתם מסתובבים בלי סמארטפון או שנגמרה לכם הבטרייה. נעילת האופניים אינה מצריכה שימוש בטלפון.

תל-אופן (צילום: דין אהרוני רולנד)
תל-אופן (צילום: דין אהרוני רולנד)

מחיר

תל-אופן: מינוי שנתי: 280 ש"ח, לתושבי תל אביב־יפו, רמת גן, גבעתיים ובת ים: 240 ש"ח. גישה ביום חול, 17 ש"ח. דמי שימוש: עד 30 דקות השירות חינם, עד 60 דקות שישה ש"ח,והמחיר המקסימלי לכל שעה נוספת עד תום 24 השעות הראשונות הוא 100 ש"ח. הקנס במקרה שלא תשיבו את האופניים כלל, עומד על 4,500 ש"ח.

Mobike: בהרשמה לאפליקציה של מובייק תוכלו לטעון לעצמכם קרדיט לשימוש באופניים. המחיר הוא 3.90 ש"ח לשימוש של עד חצי שעה וניתן לטעון בין 19.50 ש"ח ל־97.50 ש"ח. 10 ש"ח יחויבו על ידי מובייק כפיקדון.