הורים, תפסיקו לפחד: הטכנולוגיה שתהפוך את הילדים לחכמים יותר

אם חשבתם שכל מה שמריח מילדים ומחשבים זה רע, אולי כדאי שתחשבו שוב. תנו להם להרכיב רובוט והם ילמדו לוגיקה, פיזיקה, מתמטיקה וגיאומטריה - וגם יפתחו אינטראקציה עם הסביבה

תוכנית החוגים לרובוטיקה מהנדסים צעירים
תוכנית החוגים לרובוטיקה מהנדסים צעירים
11 במרץ 2018

סייבר, סייבר, סייבר. כדי להבין שישראל היא בירת הסייבר אנחנו לא צריכים שראש הממשלה יטחן לנו את המוח עם זה, מספיק להסתכל על הילדים. לרגע אחד מסובבים את הראש ומיד הם מוסיפים לעצמם יד ביונית או עין דיגיטלית. ביום שני (12.3) יתקיים גמר אליפות הסייבר הארצית לילדים ונוער, שהמשתתפים בו נבחרו מתוך לא פחות מרבע מיליון תלמידים מכ־1,500 בתי ספר ברחבי הארץ, ויכלול תחרויות רחפנים, תכנות אפליקציות ומשחקי מחשב, פיתוח רובוטים ומה לא. ישראל מחפשת את הסטארטאפיסטים הבאים, והם מתחילים להתבשל עם רעיונות כבר מגיל בית הספר היסודי. אם זה נשמע לכם מדאיג, לא בטוח שיש לכם קייס.

"טכנולוגיה זה דבר רחב יותר ממסכים", אומר ד"ר אורן צוקרמן, ראש ההתמחות האינטראקטיבית בבית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. "צריך להבדיל בין טכנולוגיה שהיא צרכנית, שהופכת את הילד לפסיבי מול המסך, לטכנולוגיה שהיא יצרנית, שהיא לאו דווקא מחוברת למסך. רובוטיקה, אלקטרוניקה, טכנולוגיה שצריך לעבוד בשתי ידיים יחד, עם קואורדינציה, מאוד דומה לעבודה בחמר או בלגו. כשחומרה ותוכנה משתלבות, יש דגש גדול על אינטראקציה פיזית. זה המקום שבו הטכנולוגיה היא חיובית".

תוכנית החוגים לרובוטיקה מהנדסים צעירים
תוכנית החוגים לרובוטיקה מהנדסים צעירים

עוד כתבות מעניינות:
10 החוגים הכי שווים ומעשירים לילדים
11 קייטנות פסח מומלצות במיוחד
הספר הדו לשוני שיגרום לכם להפסיק לפחד מערבית

אז כנראה לא חייבים להתעקש לשלוח את הילדים רק לחוגי יצירה "אנלוגית". בבית אריאלה, למשל, חזר לאחרונה לפעילות המייקטק (שפעיל גם בהדר יוסף) – מרחב יצירה דיגיטלית שמצויד במעבדת אלקטרוניקה, מדפסות תלת ממד וכל מה שצריך, בדגש על האינטראקציה שהטכנולוגיה מייצרת. ביוזמת המרכז הבינתחומי בהרצליה נוצר מרחב שלישי נטול הורים, שבו ילדים בגיל יסודי פוגשים מנטורים בגיל תיכון (י־יא במסגרת מחויבות אישית) ויחד הם יוצרים טכנולוגיות חדשות כחומר ביד היוצר. צוקרמן מדגיש שכל מי שרוצה לפתוח מרכז מייקטק בשכונה שלו יכול לפנות למרכז הבינתחומי בהרצליה, "הרי לא כל אחד יכול להרשות לעצמו להחזיק בבית מדפסת תלת ממד ומעבדה עם חומרי הרכבה אלקטרוניים. הפעילות במייקטק אינה חוג חובה, אלא הילד מגיע מיוזמתו, מתי שנוח לו, ועובד עם חברים ועם מנטורים – תיכוניסטים שבעצם לומדים איתו".

ד"ר דני אייזיקוביץ, מנהל הפיתוח בתוכנית החוגים לרובוטיקה מהנדסים צעירים, מסביר עד כמה שונה הלימוד הטכנולוגי באמצעות רובוטים מזה שבאמצעות מסכים בלבד: "כשמלמדים טכנולוגיה באמצעות רובוטים, הילדים נשארים בעולם הפיזי, הם נשארים במעורבות עם הסביבה. זה דורש מהם אינטראקציה חברתית ולא רק 'אני והמסך'. ילדים מאוד אוהבים לבנות בלגו. כשהלמידה הופכת למשחק והיא דבר כיפי, זה משנה את עולם הלמידה. במסגרת החוג, למשל, אנחנו מלמדים לתכנן רובוט שעוקב אחרי פס שחור ועושה פעולת ניווט, שזה נשמע כמו תרגיל באוניברסיטה, וזה באמת תרגיל שאני מלמד באוניברסיטת בן גוריון. אז במסגרת החוג הילד לומד על פעולת החיישן, לוגיקה ועקרונות מתמטיים וגם תכנון באמצעות חוויית המשחק. מהנדסים צעירים מוציאים את החוויה לעולם הפיזי – הילד מחזיק ביד קובייה, לומד לוגיקה, פיזיקה, מתמטיקה וגיאומטריה ומפתח אינטראקציה עם הסביבה. הכי לא מנותק, הכי לא לא שקוע במסך".

הלכנו לברר את הטענות הללו עם המומחה: אמיתי, בן 10, תלמיד כיתה ה' בבית הספר גבריאלי הכרמל שנוהג לבקר במייקטק, וכנראה יכול ללמד אותנו דבר או שניים על טכנולוגיה. "בינינו, אין משהו שאני לא אוהב שם. לפעמים פוגשים ילדים, אבל בדרך כלל אני בא, עושה את מה שאני אוהב, מדפיס והולך אחר כך. אני לא בא בשביל לראות חברים, כי אני בא עם החברים. אנחנו באים בחבורה ומדפיסים". תחשבו על זה בפעם הבאה שהילדים אומרים שהם רוצים לשחק במחשב.

מייקטק (צילום באדיבות עיריית תל אביב)
מייקטק (צילום באדיבות עיריית תל אביב)

כך תהפכו את הילדים לסטארטאפיסטים הבאים

מהנדסים צעירים

בחוג הזה לומדים חשבון, פיזיקה והנדסה באמצעות לגו ממונע על חשמל. אולי ראיתם את הפרומו שיצרו הילדים ל"גב האומה".

← במרכזים קהילתיים, קבוצות פרטיות ובתי ספר ברחבי גוש דן, 180־200 ש"ח לשיעור של 75 דקות, לגיל 6־11

מייקטק

מרחב ליצירה דיגיטלית שבו משתמשים בטכנולוגיות, תוכנות וחומרים המאפשרים יצירה מיידית ללא ידע קודם.

← בית אריאלה, שד' שאול המלך 25 תל אביב, ובית פרנקפורט, קיציס 23 תל אביב. הפעילות חינם בהרשמה מראש

הייטק סקול

קורסי תכנות אונליין ללמידה מהבית בסביבת עבודה מקוונת, לתכנות ובניית אתרים. הקורסים מתקיימים בקבוצות קטנות עם יחס אישי לכל תלמיד.

← באינטרנט, 800 ש"ח לקורס, 60 דקות שיעור + 30 דקות תרגול, לגיל 10 ומעלה

מייקרים צעירים

סדנאות שבהן לומדים בנייה ותכנות של רובוטים, נחשפים לאלקטרוניקה, לומדים לתכנת ומתכננים מודלים בתלת ממד.

← במרכזים קהילתיים, קבוצות פרטיות ובתי ספר ברחבי גוש דן, 900 ש"ח לחוג במסגרת פרטית, 300 ש"ח במסגרת מסובסדת, לגיל 9 ומעלה