ערב בלי חדשות: הטאלנט היהודי של נטפליקס עושה היסטוריה

לא היוצר שציפינו ממנו לדרמה היסטורית. "כל האור שאיננו רואים" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
לא היוצר שציפינו ממנו לדרמה היסטורית. "כל האור שאיננו רואים" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

אתם חייבים לעצמכם כמה שעות בלי אולפני אקטואליה שמטרטרים ברקע. מדי ערב נביא לכם המלצות על סדרות וסרטים שהלב יכול לעמוד בהם עכשיו, כדי שתוכלו לנשום קצת בין כל הצעקות על המסך. והערב: שון לוי ("דברים מוזרים") מביא לנטפליקס דרמה היסטורית קיטשית (והכי חשוב: תומך בישראל!)

5 בנובמבר 2023

חודש אל תוך המלחמה. לאט לאט אנחנו מתחילים להתנתק מאולפני האקטואליה שמטרטרים לנו את הנשמה ברצף מבוקר ועד ליל. הצפייה המרובה בלופ החדשותי לא באמת מחברת אותנו לאירועים שמתרחשים במציאות המדשדשת, אלא בעיקר מעצימה את החרדה ואת הבלבול ומרחיקה אותנו מהתחושות האותנטיות שלנו. שגרת המלחמה הלא שגרתית הזאת מחייבת אותנו לחפש על המסך את התכנים שיאפשרו לנו לנשום רגע בין הצעקות, או לפחות למצוא מקום שקט יותר על המסך כדי לעבד בו את הרגשות. זה מה שננסה לעשות עכשיו מדי ערב.

במהלך הסופ"ש עלתה בנטפליקס המיני-סדרה "כל האור שאיננו רואים", דרמה היסטורית מושקעת שהיא עיבוד לספרו רב המכר וזוכה פרס הפוליצר של אנתוני דואר, ובמרכזה דרמת התבגרות וסיפור אהבה-בלתי-אפשרית בין נערה צרפתית עיוורת ונער גרמני חובב רדיו שדרכם מצטלבת על רקע מלחמת העולם השנייה. זאת הפקה יוקרתית שלא אופיינית לתוצרת של נטפליקס בשנים האחרונות, עם יו לורי ומארק ראפלו בתפקידים ראשיים ועלילה אפית שמתרחשת על שני צירי זמן. אין כאן זוועות מלחמה, תודה רבה באמת, אבל יש פה בהחלט סיפור על אנשים שנלכדים בסופת המלחמה הגדולה שיכול להדהד משהו בכל צופה ישראלי.

בימים שמאז עליית המיני-סדרה, שחטו אותה ללא רחמים טובי המבקרים בעולם והציון הממוצע שלה ברוטן טומייטוס עומד על 23 אחוז מפרי עטם של 40 מבקרים בכלי תקשורת נחשבים יותר או פחות, אבל כמו שקורה לא מעט בנטפליקס לאחרונה – הקהל דווקא היה מרוצה (דירוג 7.8 ב-imdb) והיא כבשה בקלילות את המקום הראשון במצעדי הצפייה של נטפליקס ברוב מדינות העולם וגם בישראל. יש לזה סיבה טובה: העיבוד הטלוויזיוני ליצירה הספרותית שם דגש חזק על רגש וקיטש אפקטיבי, ולפחות על פי הפרק הראשון גם מצליח להחדיר איזו קלילות נעורים מתוקה לתוך עולם שהולך ומחשיך. על רקע המצב הכללי בארץ ובעולם אנחנו בהחלט נסתפק גם בסתם זריקות עידוד קיטשיות, תודה.

אבל הסיפור המעניין באמת מאחורי "כל האור שאיננו רואים" הוא היוצר שלו, שון לוי, מהכוחות המניעים שמאחורי "דברים מוזרים" (וגם הבמאי של פרקים מספר 3 ו-4 בכל אחת מהעונות) ויוצר שהיה חתום קודם לכן על הפרנצ'ייז של "לילה במוזיאון", ולאחרונה על סרטי המד"ב הנטפליקסיים "Free Guy" ו"פרויקט אדם" עם ריאן ריינולדס (עמו ישתף פעולה גם כבמאי של "דדפול 3"). דרמה היסטורית תקופתית על מלחמת העולם השנייה זה הדבר האחרון שהיינו מצפים לראות ממנו.

אבל לוי הוא אחד השמות הלוהטים בהוליווד כרגע, ואחרי שהטיל לנטפליקס מספיק ביצי זהב, קיבל ממנה קארט בלאנש לנסות משהו שהוא לא עשה אף פעם. בריאיון ל"וראייטי" לקידום הסדרה, שיצא מיד אחרי הטבח של ה-7.10, התייחס לוי למה שהתרחש בישראל ימים קודם לכן ואמר ש"הגל הגלובלי של האנטישמיות עכשיו, גורם לי להבין שלמרות שהסדרה שלנו מתרחשת בשנות ה-30' וה-40', השנאה שמוצגת בה ליהודים אף פעם לא נעלמה. אני חסר מילים ושבור לב". אז אנחנו לטובתו. זה הזמן להתאחד.
"כל האור שאיננו רואים/All The Light We Cannot See", ארבעה פרקים, עכשיו בנטפליקס