כיכר העיר היא לא אולפן טלוויזיה: לפרק את התנחלות השנאה

סתימת פיות? תלוי על איזה פיות מדברים. מייצג לעידוד הצבעה בכיכר הבימה, מרץ 2021 (צילום: ז'ק גואז\AFP\גטי אימג'ס)
סתימת פיות? תלוי על איזה פיות מדברים. מייצג לעידוד הצבעה בכיכר הבימה, מרץ 2021 (צילום: ז'ק גואז\AFP\גטי אימג'ס)

העירייה שגתה כשאיפשרה הפקעה קבועה של המרחב הציבורי בידי ערוץ 20. זה נכון לגבי כל גוף מסחרי, ונכון עוד יותר כשמדובר בשידור שכל מהותו היא פרובוקציה נגד תושבי העיר וערכיה. לא מאוחר לתקן את הטעות הזאת \\ טור דעה

כיכר העיר אינה אולפן טלוויזיה. לכאורה אין צורך לומר זאת, כי כיכר העיר גם אינה טוסט נקניק, אינה גרביל פיסח ואינה שמלת תחרה ואיש אינו חושד בה שהיא כזאת. והדברים היו אמורים להיות זהים גם לגבי אולפן טלוויזיה. תראו לילד בן ארבע את הכיכר ותשאלו אותו אם זה אולפן טלוויזיה והוא ידע את התשובה הנכונה. אבל את מה שכל ילד בן ארבע יודע צריך להסביר לערוץ 20 לאט ובסבלנות: כיכר העיר אינה אולפן טלוויזיה.

האמת היא שאין לעיריית תל אביב-יפו שום זכות לאשר הפקעה קבועה כזאת של מרחב ציבורי לטובת גוף פוליטי-מסחרי, גם לא פעם בשבוע ואפילו לא פעם בחודש

צריך גם לציין את המובן מאליו: יש רק סיבה אחת שבגללה משדר ערוץ 20 מכיכר התרבות בתל אביב. זהו ניסיון שקוף וילדותי לתקוע אצבע מתריסה בעינו של הציבור התל אביבי שוחר השיוויון, להתנחל לו על הראש ולהפר את שלוותו, תוך ניצול החופש והמרחב שהעיר העברית מציעה ומאפשרת. למעשה, זהו סוג של מאחז בלתי חוקי והוא שואף לעשות לתל אביבים את מה שדומיו בשטחים הכבושים עושים לפלסטינאים.

הרעיון פשוט: להתנחל בלבבות ולהשחיר אותם. לאמלל ולמרר. להטריל ולנטרל. לשקר ולזייף בשידור חי. הריקלינים והשמיקלינים שואפים לכבוש את תל אביב תוך כדי שהם מסיתים נגדה ונגד ערכיה. הם נהנים ממנעמי העיר בעודם מבקשים להכחיד אותה. הם תוקפים אותה מוסרית, כמנהגם של שמרנים צבועים, בזמן שהם עצמם מתפלשים באזורים היותר רדודים של המוסר האנושי. 

למופע התעמולה המבאיש הזה של ערוץ 20 אין שום קשר לעיתונות או לחופש הביטוי. מטרתו היא לבצע פיגוע רעיוני במרחב העירוני ולהשתלט עליו באופן סימבולי. במובן זה, הנוכחות של ערוץ 20 בכיכר הבימה היא פרובוקציה שצלחה והפכה להתנחלות קבע. עיריית תל אביב-יפו העניקה אישור זמני כלשהו שתוקפו כנראה פג כבר מזמן, בעוד הבאסטה של הערוץ ממשיכה להפיץ שנאה בשידור חי מלב העיר על בסיס רנדומלי אך קבוע. 

והאמת היא שאין לעיריית תל אביב-יפו שום זכות לאשר הפקעה קבועה כזאת של מרחב ציבורי לטובת גוף פוליטי-מסחרי, גם לא פעם בשבוע ואפילו לא פעם בחודש. לתקשורת יש אמנם זכות להיות בכל מקום ובכל זמן שמתרחש בו אירוע חדשותי, אבל זה הרי בדיוק לא מה שקורה בהתנחלות השנאה של ערוץ 20 בכיכר הבימה. אין שום סיבה או הצדקה עיתונאית למיקומה שם. ולכן אין גם שום דבר אלים באזרחים שמוחים נגד הפקעה כזאת של המרחב בזמן התרחשותה, אין שום דבר קדוש בשידור טלוויזיוני שממילא אינו חדשותי, ואין שום סיבה להתנצל או להתקפל מול האביוז הזה של הכנסת האורחים המוניציפלית.

עיריית תל אביב-יפו שגתה כשאיפשרה שימוש כזה במרחב העירוני המשותף, וזה נכון לערוץ 20 כמו שזה נכון לכל גוף מסחרי אחר.  את אפילו לא אמורה להיות שאלה של ימין ושמאל, אבל אם כבר מישהו שאל אז מותר גם לומר שאין שום דבר ימני בתעמולה הביביסטית שמופצת מכיכר התרבות. ומותר גם לומר שהכיכר הזו ולא אחרת נבחרה לשמש כתפאורה בדיוק בגלל שהיא ממעוזי ההתנגדות לנתניהו וסימבול של מחאת בלפור, כחלק מהמתקפה המאורגנת ועתירת הפייק-ניוז של הערוץ נגד הדגלים השחורים וארגוני המחאה.

רק בדבר אחד חשוב שלא נתבלבל: ערוץ שידור שלם שנערך על ידי דף המסרים של נתניהו ושייך לאוליגרך המקורב אליו – זו מתקפה על הציבור. אזרח אחד עם מגהפון מולו במרחב הציבורי – זו הגנה עצמית. עצם העובדה שהאחרון נעצר בעוד הראשונים מתבכיינים מעידה על השיבוש הגדול שעיריית תל אביב-יפו שותפה לו שלא בטובתה. לא מאוחר לתקן את המשגה הזה.