הליגה של הותיקים: קפה אירופה חוגג עשור, עם כוחות מחודשים

כבר בן 10. קפה אירופה (צילום אור איתמר גינזבורג)
כבר בן 10. קפה אירופה (צילום אור איתמר גינזבורג)

"באתי פחדנית. לקח לי הרבה זמן להבין את קפה אירופה", מודה השפית ירדן שי, שנכנסה להוביל את המטבח של המקום לפני שנה, אבל עכשיו, עם תפריט צהריים חדש היא אופטימית מתמיד ומבטיחה מטבח קלאסי עם קריצה, ירקות, דגים ומולים. ואל תשכחו פוקאצ'ה

28 בנובמבר 2022

תל אביב רגילה למסעדות שנסגרות עוד לפני שהספיקו להותיר חותם על המפית. מצד שני, יש בה מוסדות כמו הקופי בר ודיקסי, שכוחם עדיין במותניהם – ולקטגוריית הותיקים המכובדת מצטרף כעת קפה אירופה – שמציין עשר שנות פעילות, שנה לכניסת השפית ירדן שי למטבח ותפריט צהריים חדש. במבט מבחוץ נראה כאילו לא הרבה השתנה משנת 2012, אז הוסב הבניין עתיק בשדרות רוטשילד למסעדה. איש חיי הלילה והדי.ג'יי שלומי זידן זיהה אז את הפוטנציאל הגלום במבנה שהוקם על ידי משפחת שלוש, ולהקמת קפה אירופה הוא צירף אליו את מעוז אלונים ואיתי הרגיל (הבסטה) ואת דוד טור (AKA44, מפגש אסי), דאז בעלי החתול והכלב. כשנה לאחר מכן חבר אליהם שף שרון כהן (שילה), שעד היום מלווה את המקום כמנטור קולינרי.

>> ירדן שי גם הייתה אחת הרווקות הנחשקות שלנו לשנת 2022
>> ואלו המקומות האהובים עליה בתל אביב

"קפה אירופה השתנה מאז שנכנסתי. קיבלתי יד חופשית שהייתה פחות נוכחת לפני", אומרת שי, בוגרת הריאליטי "MKR – המטבח המנצח", שהחזיקה לתקופה קצרה גם את הקיוסק הסמוך בקצה שדרות רוטשילד (יחד עם שותפה לתכנית אושרי מסהיד). "שרון מגיע לטעימות ואומר את דעתו אבל הוא מתמקד בעיקר בעסקים שלו. אנחנו בקשר טוב והוא אדם שיש הרבה מה ללמוד ממנו. עשיתי כמה סרוויסים בשילה ושרון בעיניי יודע להחזיק מטבח ברמה הגבוהה ביותר בארץ. מול כל המגמות הטרנדיות והשפים החדשים יש בשרון משהו קלאסי ויצירתיות שאפשר ללמוד ממנה".

סוגרת שנה. ירדן שי (צילום: אמיר מנחם)
סוגרת שנה. ירדן שי (צילום: אמיר מנחם)

בתקופה שטרם כניסתה של שי לתפקיד השפית בפועל, קפה אירופה חיפש את דרכו. "הרגליים כבר על הקרקע, אבל הדרך לכיבוש היבשת עוד ארוכה", כתב המבקר שלנו בדצמבר 2021. "באתי פחדנית", צוחקת שי. "טבחית שיצאה מתכנית ריאליטי ועבדה בסלון. היה לי קילומטרז' ופתחתי מקום אבל קפה אירופה הוא מקום ענק שמאכיל המון אנשים ביום". בראנץ' שהושק לפני כשנה סימן את יריית הפתיחה לקדנציה של השפית המבטיחה. מאז היא הספיקה לטפל בתפריט הערב וכעת כאמור מושק תפריט צהריים חדש, יצירה של שי מתחילתו ועד סופו. השפעתו של אייל שני ניכרת במנות שמציבות ירקות במרכז הבמה, למשל זוקיני בגריל עם לאבנה וסלט עלים, שקדים קלויים וסומאק וחסה צלויה בחמאת לימון וצלפים עם גבינת תום. ניוקי ירוקים ובר ים, שרימפס בחמאת זרעי עגבנייה, מולים ביין (אל תשכחו להזמין פוקאצ'ה לניגוב הרוטב) ומינוט סטייק נשענים על המטבח האירופי, מורשתו של כהן. "בחשיבה על המנות לצהריים היה לי חשוב ליצור מנות ממוקדות שיש בהן גם חלבון וגם ירק. יש פה גם פתרון לאנשי עסקים שמגיעים לפגישה של גג שעה וגם תפריט עם מגוון מנות שמאפשרות פתיחת שולחן מפוארת". אם נהיה לרגע קטנוניים, מנות החלבון מן החי מגובשות ומספקות יותר כארוחת צהריים מאשר מנות הירק והן גם בעלות ערך VFM גבוה יותר. כשמשווים זוקיני טעים מאוד אך בודד ב-52 ש"ח למנת שרימפס ב-62 ש"ח, הבחירה מובנת מאליה – אלא אם אתם טבעוניים. מחירי האלכוהול מתאימים את עצמם לאמצע היום ונושקים לרף הנמוך: יין מ-32 ש"ח לכוס וקוקטיילים ב-38 ש"ח.

לנגב את הצלחת. מולים מרינייר, קפה אירופה (צילום אור איתמר גינזבורג)
לנגב את הצלחת. מולים מרינייר, קפה אירופה (צילום אור איתמר גינזבורג)

"לקח לי הרבה זמן להבין את קפה אירופה", מסכמת שי את השנה הראשונה לכהונתה. "בהתחלה לא הבנתי איך ומה ליצור שם, מה הדנ"א של המקום ומה הדנ"א שלי. הדנ"א שלי קצת פראי ויצירתי, הרבה עבודה עם ירקות שלקחתי מהתקופה עם אייל אך אני נמשכת גם למטבח האירופי, לביסטרו ולחמאה. קפה אירופה צריך להיות מקום קלאסי עם קריצה ושובבות ואוריינטציה לחומרי גלם מקומיים, ירקות ודגים, אבל גם למולים. משמח אותי לשמוע אנשים שאומרים 'וואו, חזרנו לאכול בקפה אירופה'".
שדרות רוטשילד 9, תל אביב, 03-5259987, שני-חמישי 12:00-16:00