פושעי הקורונה לדין: מי אחראי למאות העסקים שנסגרו בעיר?

רגע לפני הסגר השני כבר ברור שמאות העסקים שקרסו ברחבי תל אביב לא נפגעו ממכת טבע אלא ממדיניות פושעת. אלון-לי גרין ורולא דאוד מתנועת "עומדים ביחד" דורשים שהאשמים ישלמו את המחיר

תוכנית הסיוע הקמצנית ביותר בין המדינות המפותחות. קמפיין "עומדים ביחד"
תוכנית הסיוע הקמצנית ביותר בין המדינות המפותחות. קמפיין "עומדים ביחד"

פושעי הקורונה לדין. זה המסר שהופיע בשלטים שתלינו השבוע על מאות בתי עסק נטושים ברחבי העיר. כמו מצבות, עומדות חנויות ריקות, מסעדות, בתי קפה, עם שלטי "להשכרה" גדולים ומסמנים לנו שאנחנו במשבר. כנראה שהחנויות הריקות הן הסימן הויזואלי ביותר של משבר הקורונה והמשבר הכלכלי שהגיעו איתו. השבוע, רגע לפני שאנחנו נכנסים לסגר שני ועוד עשרות אלפי חנויות תיסגרנה – חלקן באופן זמני וחלקן לצמיתות, תלינו פוסטרים עם התמונות של נתניהו, כץ וגנץ, וקראנו להעמיד את פושעי הקורונה לדין.

משבר עמוק, לא מנוהל, והאזרחים מופקרים לגורלם. קמפיין "עומדים ביחד"
משבר עמוק, לא מנוהל, והאזרחים מופקרים לגורלם. קמפיין "עומדים ביחד"

למה פושעים? פשוט משום שבניגוד למה שהיו רוצים שנחשוב, לא מדובר בתופעת טבע או במכה משמים. העובדה שכל כך הרבה עסקים ברחבי העיר נחנקים, קורסים, נסגרים ושולחים עובדים הביתה – היא תוצאה של מדיניות. איך אנחנו יודעים? פשוט כי אנחנו מסוגלים להסתכל על מדינות אחרות ולראות ששם, ולא רק באירופה הסוציאל דמוקרטית, יצרו הממשלות תכניות סיוע נדיבות, הכניסו את היד עמוק לתוך הכיס, וחילצו מגזרים שלמים מקריסה בגלל הקורונה. בישראל, לעומת זאת, קיבלנו את תכנית הסיוע הקמצנית ביותר בקרב המדינות המפותחות. והנתונים מוכיחים זאת – בישראל הוציאו אחוזים בודדים מהתמ"ג על תכניות הסיוע, ובכל מדינה אירופית אחרת – החל מכפליים ומעלה.

ואתם יודעים מה עוד יותר מקומם? אפילו את תכנית הסיוע הקמצנית שלהם הם לא מצליחים לבצע, ורק כמחצית מהכספים עברו לאזרחים – למובטלים, לבעלי העסקים ולעצמאים. כמו במישור הבריאותי, כך גם במישור הכלכלי: אנחנו נמצאים במשבר עמוק, לא מנוהל, ואנחנו מופקרים לגורלנו. בזמן שאנחנו לא יודעים מה יקרה איתנו בחודש הבא, ואפילו בחגים, הם, הפוליטיקאים המנותקים שבשלטון, חוגגים להם בטיסות פרטיות, מדברים על מערכות בחירות ועסוקים בריבים פנימיים בינם לבין עצמם. ובינתיים? אלפי מקרי קורונה חדשים ביום, למעלה מ-1,150 מתים (בזמן כתיבת שורות אלה), מיליון אנשים בלי פרנסה, ועם שלם נעדר תקווה.

פוליטיקאים מנותקים, המקור לכל צרותינו. קמפיין "עומדים ביחד"
פוליטיקאים מנותקים, המקור לכל צרותינו. קמפיין "עומדים ביחד"

ולכן הם פושעים. רק ממשלה פושעת יכולה לשבת בחיבוק ידיים ולצפות בנו קורסים. רק ממשלה פושעת מאפשרת למדינה שלמה להיגרר לסיוט בריאותי מסוכן בזמן שהיא מתווכחת על מה לעשות. רק ממשלה פושעת מתעסקת בעצמה בזמן שהעם זקוק יותר מתמיד להנהגה, לישועה, לתכנית סדורה. עכשיו, כשאנחנו נכנסים לסגר השני, אנחנו כבר יודעים בבירור שהמקור לצרות שלנו הוא לא מכת טבע בשם קורונה, אלא ממשלה פושעת ומנותקת שחייבת לעמוד לדין. פושעי הקורונה לדין.

הכותבים הם מנהלים משותפים של תנועת "עומדים ביחד"