מכה לחולדאי ומיכאלי: ביהמ"ש בלם את מתווה פינוי התחנה המרכזית

המפגע העירוני הגדול במזרח התיכון. התחנה המרכזית בנווה שאנן (צילום: שאטרסטוק)
המפגע העירוני הגדול במזרח התיכון. התחנה המרכזית בנווה שאנן (צילום: שאטרסטוק)

בית המשפט קיבל את עתירת בעלי זכויות בקרקעות שעליהן אמור לקום מסוף פנורמה, אליו תוכנן להעביר כמחצית מהאוטובוסים היוצאים כיום מהתחנה, ופסק כי "מדובר בשימוש מופרז בכוח שלטוני, לא סביר ולא מידתי שנעשה על ידי שתי רשויות אדירות" - משרד התחבורה והעירייה

2 באוקטובר 2022

הסיפור הזה מסרב להסתיים: אחרי שכבר הוחלט על פינוי התחנה המרכזית והעברתה לשלושה מסופים זמניים, ואחרי שעיריית תל אביב-יפו נסוגה מההסכם במפתיע ובטיעונים משונים, ואחרי שמשרד התחבורה והעירייה הצליחו בכל זאת לסכם ולהכריז על אותו מתווה פלוס-מינוס רק לפני חודש – בא היום בית המשפט המחוזי וקובע כי האופן שבו ביקשו הגופים לבצע את החלטתם אינו חוקי.

יום אחד מישהו יפנה את התחנה המרכזית. רון חולדאי ומרב מיכאלי בימים יפים יותר (צילום: נתלי מון)
יום אחד מישהו יפנה את התחנה המרכזית. רון חולדאי ומרב מיכאלי בימים יפים יותר (צילום: נתלי מון)

בעתירה נגד מתווה הפינוי של התחנה המרכזית, פנו אל בית המשפט בעלי זכויות בקרקעות שעליהן אמור לקום מסוף פנורמה, וטענו כי העירייה והמדינה אינן יכולות להלאים ולספח שטח על סמך צו חניה ארעי שהוצא כדי לאפשר עבודות תשתית לקראת הקמת המסוף. השופט קובי ורדי קיבל את העתירה במלואה וקבע כי מדובר בשימוש מופרז בכוח שלטוני, לא סביר ולא מידתי שנעשה על ידי שתי רשויות אדירות". משמעות ההחלטה היא שהפרויקט יצטרך לעבור אישור במסלולים המקובלים של ועדות התכנון והבנייה, מה שיוביל כפי הנראה לעיכוב ממושך נוסף בפינוי התחנה המרכזית.

במקביל, הכריזה בשבוע שעבר השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום, דבר המחייב את ראש העיר רון חולדאי ושרת התחבורה מרב מיכאלי להציג תוך שלושה חודשים תוכנית ברורה להפחתה מיידית של זיהום האוויר שמייצרת התחנה לתושבי השכונות הסמוכות, ואם לא יעשו כן יש בסמכותה של זנדברג להפסיק את פעילות התחנה.

אולי תפתחו תחנה מרכזית לקורקינטים. השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג (צילום: דניס קפל באדיבות חברת Bird)
אולי תפתחו תחנה מרכזית לקורקינטים. השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג (צילום: דניס קפל באדיבות חברת Bird)

כך או כך, גם התוכנית הנוכחית מדברת על פינוי חלקי בלבד של פעילות האוטובוסים מהתחנה המרכזית עד 2024 ופינוי סופי ומוחלט רק ב-2026, מה שמבטיח שתושבי נווה שאנן ושכונת שפירא הסמוכות ימשיכו לסבול מזיהום האוויר הקשה ביותר בישראל וממחלות הלב והריאה שנלוות לו. התחנה המרכזית החלה להיבנות בשנות ה-70' ובנייתה הושלמה רק כעבור כ-20 שנה במהלכן פגעה בשכונות כפיל לבן ששימש מקום מסתור ומקלט לעבריינים, הומלסים ונרקומנים. עם פתיחתה נחשב התחנה המרכזית לגדולה מסוגה בעולם, גאווה שהתחלפה מהר מאוד בהבנה שמדובר באחד המפגעים העירוניים הגדולים מסוגם בעולם.

>> היום לפני שנה: הדרמה של התחנה המרכזית רק מתחילה
>> פרס של 40 מיליון שקל בשנה: להלאים את התחנה המרכזית