פיסות היסטוריה בתל אביב עוברות מתיחת פנים

חיפשנו עבורכם איפה נמצאים פרויקטי הנדל"ן שהוקמו במתחמים ההיסטוריים הידועים בתל אביב

פרויקט בצלאל, הדמיה (באדיבות בצלאל TLV)
פרויקט בצלאל, הדמיה (באדיבות בצלאל TLV)
11 ביוני 2015

כשנדל"ן פוגש היסטוריה שוויו עולה משמעותית והנחשקות שלו גוברת. לרוב אותן פיסות היסטוריות ממוקמות על פני המרחב העירוני, במקומות מרכזיים שמלכתחילה ערך הנדל"ן לצדן היווה סיבה מספיק טובה לגביית פרמיה. במקרים מסוימים בהם הערך ההיסטורי של הנדל"ן גובר על האטרקטיביות האובייקטיביות של המיקום, האלמנט הנוסטלגי יחד עם משאבי שיווק חדים ומיומנים מצליחים לסגור פער ולעלות את ערך הנדל"ן החדש והנכסים בסביבתו.

ריכזנו עבורכם את הפרוייקטים הממוקמים על גבי שטחים שבהם פעלו בעבר מוסדות ידועים ומהווים עד היום עבור הכלל את תל אביב האותנטית. מדובר במתחמים היסטוריים אשר במשך השנים שינו את ייעודם והיום נבנים עליהם פרוייקטים מיוחדים למגורים. למי מאתנו המעוניינים לגור ולמצות את החוויה התל אביבית עד תום.

 1. מגדלי שרונה

איפה: בצמוד למתחם שרונה

עבר: מתחם ששימש בעבר את בסיס "הקריה" בתל אביב. המתחם כולל עשרות בניינים היסטוריים שעברו שימור מחמיר ושימשו במשך עשרות שנים את משרדי הממשלה והמטה הכללי. כמו-כן במתחם הוקם בשנות ה-50' בית יולדות, אשר נהרס לקראת סוף שנות ה-90'.

עתיד: פעולות לשימור מבני הטמפלרים ההיסטוריים היו חלק מתוכנית רחבה שכללה בין היתר הקמת שלושה מגדלי מגורים יוקרתיים בני 31 קומות כל אחד. עבודות השימור החלו בשנת 2012 והסתיימו בשנת 2014. כיום פתוח המתחם כולו לקהל הרחב והוא מציע מגוון מסעדות, חנויות בוטיק ומוזיאונים. בקיץ עתיד להיפתח בקומת הקרקע של המגדלים שוק אוכל יוקרתי – "שרונה מרקט", שיהווה אטרקציה נוספת עבור חובבי הקולינריה והסקרנים.

מתחם שרונה. צילום: Shutterstock
מתחם שרונה. צילום: Shutterstock

2. גרוזנברג 37/39 תל אביב

איפה: רחוב גרוזנברג, בין הרחובות אלנבי לנחלת בנימין

עבר: קולנוע אופיר שהוקם בשנת 1928 על ידי מר משה קרסו לבקשת ראש עיריית תל אביב דאז, מאיר דיזנגוף. אופיר היה מבתי הקולנוע הגדולים בעיר, כלל אולם מפואר בן 1,000 יציעים ותאים פרטיים, שימש את תושבי העיר שנים רבות עד שנעל את שעריו באמצע שנות ה-80, עם הקמתם של בתי הקולנוע המסחריים.

עתיד: פרויקט גרוזנברג 37/39 המוקם על ידי חברת קרסו נדל"ן. בית מגורים בן 4 קומות בו נבנות 33 יחידות דיור עם כ- 200 מ"ר למסחר בקומת הקרקע.

המבנה תוכנן על ידי האדריכל גל מרום בהשפעת הכרזת אונסק"ו כאתר מורשת עולמי ובהשראת מאפייני התכנון האירופאי ששלטו בשנות התהוותה של העיר. הקונספט התכנוני מציג מבנה עירוני טיפוסי, עם חצר פנימית טבעית מלאה באור ואויר, המחולק לשלוש מבואות כשבכל אחת מהן דירות בודדות בלבד. המתחם המתהווה ניחן באווירה שכונתית, משפחתית וקהילתית שאפיינה את תל אביב הקטנה. הפרויקט כולו מדבר בגובה העיניים לקהל מתוחכם, המכיר את העולם הרחב אבל מדבר לוקאלית- בית מגורים עירוני, עם חצר פנימית, פתוח, עם מרפסות פתוחות המחברות את הדיירים לרחוב למסחר וביניהם.

 

2. PORT TLV

איפה: טיילת נמל תל אביב

עבר: במשך שנים שימש נמל תל אביב כשטח ענק שאכלס מחסנים ובתי מלאכה, באופן שהצליח להדיר רגליהם של מבקרים רבים. באמצע שנות ה-90', החליטה עיריית תל אביב על שיקום הנמל במטרה להפוך אותו למתחם מסחר תיירות ופנאי. המהלך כלל השקעה בשיקום המבנים והתשתיות, שדרוג המרחב והנוף הציבורי ופתיחתו לקהל הרחב.

עתיד: כיום פועלים בנמל למעלה מ-60 בתי עסקים בתחום האוכל, האופנה והבריאות. שדרוג הנמל הביא עמו פריחה נדל"נית. אחד הפרויקטים שיבנו בסמוך לנמל הוא פרויקט "PORT TLV" – בניין בן תשע קומות במרחק של כמאה מטר מקו החוף, אשר יכלול מגורי יוקרה בשבע מקומותיו העליונות וישלב מלון בוטיק ומרכז קניות בקומותיו הראשונות. הפרויקט תוכנן על ידי האדריכל גידי בר אוריין, וצפוי להיות יקר במיוחד.

 

3. פרויקט בצלאל

איפה: מרכז תל אביב בסמוך לרחוב ביאליק ודיזינגוף סנטר

עבר: בשנות ה- 20 במאה הקודמת יועד מתחם בצלאל להקמת שכונת מגורים יוקרתית בתכנונו של האדריכל יוסף טישלר. במקום השכונה הוקם מתחם הספורט של אגודת מכבי וללצידו התפתחו דוכני מזון ובגוד שלימים הפכו לשוק בצלאל. בצד השוק פעל חניון עילי. דוכני פלאפל ומזון היוו את גולת הכותרת של השוק והיו מוקד בילוי ומפגש של "מוצאי שבת". עם השנים נעלם הפלאפל ורוב החנויות והדוכנים מכרו ביגוד וכלי בית ולמרות שהאזור היה שוקק חיים הוא סבל מהזנחה והעדר פיתוח סביבתי ותשתיתי.

עתיד: מתחם המגורים בצלאל, המוקם על ידי החברות קרסו נדל"ן וצמח המרמן, בין רח' טשרניחובסקי לקינג ג'ורג' יכלול שני בנייני מגורים שבמרכזן חצר פנימית פתוחה ומטופחת. בפרויקט שתוכנן ע"י האדריכל אבנר ישר, נבנים שני בנייני מגורים בני 7-8 קומות בסה"כ שתכנונם ועיצובם האדריכלי הותאם לבניה המרקמית בלב העיר הוותיקה.

בקומת הקרקע של הפרויקט, סביב הכיכר מרכזית, שתוכננה בהשראת שכונות אירופאיות ידועות, יוקם מתחם קניות שיכלול מגוון חנויות אופנה, מסעדות ובתי קפה וגני ילדים.

הפרויקט הממוקם בסמוך לשוק הכרמל, לדיזנגוף סנטר, גן מאיר ורחוב' שינקין. במסגרתו יוקמו מאות מקומות חניה תת קרקעיים שיקלו משמעותית על העדר מקומות החניה באזור התוסס.

 

פרויקט בצלאל, הדמיה (באדיבות בצלאל TLV)
פרויקט בצלאל, הדמיה (באדיבות בצלאל TLV)

4. רוטשילד 17

איפה: שדרות רוטשילד

עבר: אחת ממטרותיה של תוכנית גדס (על שם מתכנן הערים הסקוטי סר פטריק גדס) שהיתה תוכנית המתאר הראשונה של תל אביב"א, היתה לחבר את השדרה עם חוף הים, משאב הטבע החשוב ביותר של העיר ולשלב בה שדרות וגנים ציבוריים רבים. למרות שתל אביב"א בסופו של דבר "הוקמה עם הגב לים" תוכניתו של גדס היוותה שלד כללי לבניין העיר והקנתה לשדרה חשיבות רבה מאוד, כציר המחבר בין מרכז העיר ההיסטורי אל האזור החדש (לימים "הצפון הישן"). בהנחת אבן הפינה של בית הבימה (בשנת 1935) הוגדר למעשה הקצה הצפוני של השדרה המבשר על המעבר לרקמה החדשה של העיר.

בשנות ה-60 אחרי שביקשו שוב מתכנני העיר להמשיך את השדרה עד לחוף היום תוך הריסת שכונת נווה צדק תמו הניסיונות להרחבת השדרה מערבה. השדרה הייתה ועדיין עוגן תרבותי, כלכלי ועסקי במדינת ישראל ומושכת אליה קהל רב ואקלקטי מדי יום. ברוטשילד התקיימו הרבה אירועים היסטוריים כמו הכרזת העצמאות על מדינת ישראל, התגוררו בה אישים ידועים והאדריכלות המיוחדת שלה מתארת את תולדות הבנייה בעיר בתקופת היישוב ואת תחילת הסיפור של הארכיטקטורה הישראלית.

עתיד: מגדל מגורים יוקרתי בן 21 קומות של אקרו נדל"ן, שישתלב עם הנראות הייחודית של האיזור. הפרויקט יכלול גם שימור של בית אדלר ובית ליטוינסקי ההיסטוריים, אשר יעברו שחזור וחיזוק.

 

5. מגדל הגימנסיה

איפה: רחוב בן שפרוט, הצפון הישן

עבר: הגימנסיה העברית "הרצליה" אשר הוקמה ברחוב הרצל הינו בית הספר התיכון העברי הראשון בעולם. לאחר הריסת המבנה הישן הוקמה הגימנסיה העברית בצפון הישן של תל אביב"א, ברחוב ז'בוטינסקי בסמוך לכיכר המדינה. כיום מאכלסת הגימנסיה חטיבת ביניים ותיכון, כמו גם מרכז לימודים לפסיכומטרי של יואל גבע, ומוקד לימודים של האוניברסיטה הפתוחה.

עתיד: ברחוב בן שפרוט ממול לבית הספר הוקם "מגדל הגימנסיה", מגדל מגורים יוקרתי ומרווח בן 29 קומות הנהנה מהקרבה למוסד החינוכי ומיקום אטרקטיבי למי שאוהבים את הצפון הישן. הפרויקט נחשב יוקרתי ביותר ובמסגרת מאמצי השיווק הציעו היזמים שלל הטבות מפנקות לדיירים בפרויקט.

 

 6. מגדלי אסותא וילאג'

איפה: מתחם בית חולים אסותא לשעבר במתחם שבין הרחוב' ז'בוטינסקי מצפון לאמסטרדם בדרום ובין יהושוע בן נון במזרח וארבע ארצות במערב.

עבר: בית החולים "אסותא" הוקם בשנת 1934 כחלק משאיפה של רופאים שהגיעו מגרמניה להקים בית חולים שלא יהיה חלק מהמערכות הבריאותיות המרכזיות שפעלו אז בארץ ישראל (ההסתדרות הציונית הדסה וקופת חולים כללית). אסותא היה בית החולים הראשון בארץ ונוסדI כחברה פרטית על ידי הרופאים.

המבנה הוקם על שטח של כ- 8.5 דונמים ברחוב' שהפך לימים לז'בוטינסקי שנקנה על ידי החברה מהכפר הערבי סומייל התכנון הופקד האדריכל יוסף נויפלד שעיצב אותו כמבנה באוהאוס אלגנטי. בבית החולים היו 72 חדרים שפנו אל הים ומאחוריו טופחה חצר שיצרה תחושה של בית מרגוע. בהקמתו אסותא הפך מודל למבנה ציבור גדול בתל אביב הלבנה של שנות ה-30 והיה בית החולים המודרני במזרח התיכון.

עתיד: מגדלי אסותא וילאג'

אחרי שרכשה באוקטובר 2010 את הקרקע מקימה קבוצת לב העיר פרויקט יוקרה בן שני מגדלים בני 26 קומות ו-155 דירות מגורים ומשמרת שני מבני באוהאוס בני 2-3 קומות שהוסבו למגורים. בפרויקט יהיו בריכה, חדרי כושר וספא.

 

נכתב בשיתוף פרויקט בצלאל TLV

 

בואו להכיר את הדירה החדשה שלכם קרוב לכל האייקונים של מרכז תל אביב >>