פסטיבל הגאווה החורפי: המסיבות התקיימו, התיירים לא הגיעו

שלל אירועים התקיימו במסגרת פסטיבל הגאווה החורפי ביוזמת עיריית תל אביב־יפו ומשרד התיירות, אך תנועה ערה של תיירים לא נרשמה בעיר. בעירייה טוענים שתיירים דווקא הגיעו, אך קשה לדעת כמה בדיוק

קמע פסטיבל הגאווה החורפי מתפנן בחוף הילטון. צילום: אורן זיו
קמע פסטיבל הגאווה החורפי מתפנן בחוף הילטון. צילום: אורן זיו
31 בדצמבר 2014

שבוע הגאווה שנערך בתל אביב מדי שנה בחודש יוני הפך זה מכבר למותג שמביא אל העיר קרוב ל־30 אלף תיירים גאים מדי שנה. השנה ניסו במשרד התיירות ובעיריית תל אביב ליזום בספונטניות פסטיבל נוסף, שימשוך ארצה תיירים בחופשת כריסמס. הסיבה העיקרית לארגון פסטיבל שכזה בדקה התשעים הייתה שיקום התיירות הנכנסת, שנפגעה קשות בעקבות מבצע צוק איתן. עיריית תל אביב חיבקה את הרעיון והוציאה מהארון בפעם השנייה השנה את כל האטרקציות הגאות: בחוף הילטון התקיימו מסיבות צ'יל אאוט על אף הטמפרטורות שצנחו, התיאטראות התל אביביים כגון הבימה והקאמרי העלו הצגות ייחודיות בשפה האנגלית במחירים מיוחדים וגם בתי המלון נערכו בהתאם. הכל טוב ויפה, אבל בשטח לא ניתן היה להבחין בכמות ניכרת של תיירים גאים שהגיעו ארצה, ויתרה מזו – גם לא בעלייה ביחס לנתוני אשתקד.

הפסטיבל נפתח רשמית ב־24 בדצמבר, אבל מי שהספיק לפקוד את מוקדי התיירות הגאים, ביניהם חוף הילטון שנותר שומם או מסיבת הדגל שערך ביום שישי בערב באומן 17 ליין המסיבות הפופולרי Forever Tel Aviv, גילה שלמרות שהמסיבה הייתה מלאה – לא קהל חדש מחו"ל מילא אותה. במהלך שבוע הגאווה ניתן לראות אלפי תיירים במסיבות הגדולות של הליינים הגדולים, אך השבוע חגגו בעיקר מקומיים. "המסיבה הייתה מלאה כמו תמיד, עם הקהל הקבוע שלנו. לא ראינו דוברי שפה זרה, חוץ מהדי.ג'יי האורח", מספר דן גוליק, יחצ"ן של הליין, ומוסיף: "הקהילה המקומית לא שמעה על הפסטיבל, ונראה שגם החבר'ה מחו"ל לא".

[interaction id="54a4124c08b0f989512a0dd5"]

ראסל לורד, מארגן טיולים מזה 30 שנה ומתמקד בעיקר בקהילה הגאה, מאמין בקונספט החדש ורואה בו פוטנציאל, אבל התריע מראש שלדעתו לא יעבוד השנה – בגלל ההיערכות שנעשתה בחופזה בדקה ה־90 וכן בשל העובדה שמארגני הטיולים שאמונים על הבאת תיירות גאה לישראל כלל לא היו שותפים לפרויקט ולא עודכנו לגביו: "הקונספט של פסטיבל גאווה בתל אביב במהלך החורף הוא אדיר, ובראייה לטווח ארוך אני בהחלט רואה אותו הולך ומצליח".

אימרי קלמן, שותף בדרעק, בשפגאט ובכולי עלמא, האמין אף הוא בפוטנציאל של עונת החורף וארגן אירועים מיוחדים במסגרת היוזמה, ביניהם מסיבת הסילבסטר הראשונה של הדרעק, אך לא שם לב לשינויים משמעותיים במספר התיירים שהגיעו לישראל החודש: "אני מת על הרעיון, אני חושב שזה מדליק וחכם. כל העולם נמצא בחופש בתקופה הזו חוץ מאיתנו, וזה נכון ליזום מסגרת מורחבת של אירועים. בשנים האחרונות אנחנו בהחלט רואים בתקופה הזו עלייה של כמות התיירים, אבל כרגע אין הבדל גדול מבשנים קודמות. עתידית – אני מאוד מאמין בזה".

עיריית תל אביב דווקא כן מבחינה בעלייה במספר התיירים הגאים שהגיעו החודש לתל אביב. לא למלונות – אלא לדירות, ולא למסיבות הגאווה המרכזיות, אלא דווקא למסיבת הרחוב שהתקיימה בשדרות שאול המלך, ועל כן לא ניתן לאמוד את מספרם: "על פי ההיערכות, כמה אלפי מבקרים הגיעו לעיר לרגל האירוע והיה ניתן לראות אותם בין החוגגים במסיבת הרחוב ובמועדונים השונים. נוכח הקמפיין, כ־330 אלף גולשים מרחבי העולם נכנסו לאתר והתעניינו באירועי הגאווה בעיר ומעל עשרת אלפים פנו מהאתרים לסוכני התיירות השונים. חלקם לנו בבתי מלון, ורבים אחרים בדירות פרטיות דוגמת Airbnb".

יניב ויצמן, חבר מועצה ומחזיק תיק הקהילה הגאה, מהשותפים למיזם החורפי מסכם ואומר: "תל אביב עיר חמה, גאה ומאירת פנים לתיירים בקיץ ובחורף. העיר נבחרה כעיר הגאה הטובה ביותר בעולם, ולא במקרה. במהלך חודש יוני ביקרו בעיר אלפי תיירות ותיירים גאים בגלל ההיצע שהעיר יודעת להעניק לקהילה הגאה: חופש, פתיחות, סובלנות וחיי לילה ותרבות עשירים. העיר תל אביב־יפו, בשיתוף משרד התיירות והתאחדות בתי המלון בעיר, גאים להזמין ולארח תיירות גאה בקיץ ובחורף. זו הזדמנות נפלאה לחזק את העסקים שנפגעו אנושות בשל אירועי הקיץ האחרון מצד אחד ולהוות יעד מושלם לתיירים המבקשים לנפוש בעונת החורף ממצד שני. הקהילה הגאה התל אביבית, כמו תמיד, ערוכה ומצפה לקבל את המבקרים הרבים שצפויים לבוא ולחגוג איתנו את פסטיבל החורף."