פסל "גיבור ישראל" שהוסר מבלפור – זכה לקבלת פנים חמה בת"א

הפסל של האמן איתי זליאט יוצב בכיכר רבין באישור העירייה עד יום א'. בחודש הקרוב מתוכננים בכיכר אירועי מחאה שונים בקריאה לפתוח את עולם התרבות

"גיבור ישראל" מגיע לכיכר רבין. ללא קרדיט
"גיבור ישראל" מגיע לכיכר רבין. ללא קרדיט

קשה להיזכר מתי פסל עורר כל כך הרבה אמוציות כמו "גיבור ישראל" של האמן איתי זליאט שהוצב אחר הצהריים (ה') בכיכר רבין. מדובר באותו פסל שהוצב לפני כשבוע סמוך למעון ראש הממשלה בבלפור בירושלים, והוסר במהרה על ידי משטרת ישראל. היום היתה זו המשטרה שאפשרה לזליאט להניח את הפסל לאחר שאדם בודד שביקש למנוע את הנחתו ונעמד סמוך למשאית התובלה – פונה על ידה.

האדם (עם הכובע הצהוב) שביקש למנוע את הורדת הפסל. צילום: אורן זיו
האדם (עם הכובע הצהוב) שביקש למנוע את הורדת הפסל. צילום: אורן זיו

בכיכר התקבצו החל משעות אחר הצהריים עשרות ואף מאות פעילי מחאה ועוברי אורח שהמתינו לבואו של הפסל, שהנחתו תואמה עם עיריית תל אביב. הוא צפוי להישאר שם עד ליום ראשון הקרוב, וזליאט עצמו מבטיח כי יוביל אותו שוב למיקום המקורי מול מעון ראש הממשלה בירושלים, היכן שבחודשים האחרונים נערכות הפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

הפסל נבנה מתוך הזדהות עם המפגינים ומציג את דמותו של אחד מהם שהניף דגל ישראל בזמן שהגן על עצמו מפני מכת"זית של המשטרה במהלך אחת ההפגנות. הוא נישא לגובה של כחמישה וחצי מטרים ושוקל כ-6 טון. כמו כן, האמן פתח בקמפיין מימון המונים במטרה להחזיר את עלויות הפרויקט, ומציע בתמורה תשורות כגון דגם מוקטן של הפסל.

המנוף מוריד את הפסל. צילום: ספי קרופסקי
המנוף מוריד את הפסל. צילום: ספי קרופסקי

במקביל להנחת הפסל, מתוכננים בחודש הקרוב אירועי מחאה בכיכר רבין לפתיחת עולם התרבות שעודנו סגור. "הצבת הפסל היום היא אות לתחילת המאבק למען פתיחת עולם התרבות הסגור והמדוכא. אנחנו מזמינים לכאן את כל האמנים, משוררים, פרפורמרים וכל מי שקשור לאמנות או אוהב אמנות ורוצה שהיא תהיה פתוחה בעיר ללא הפסקה", מסר זליאט ל"טיים אאוט".

זו רחוקה מלהיות הפעם הראשונה שבה זליאט משתמש ביצירה שלו לאמירה פוליטית, ורק ביולי האחרון היה אחראי על מיצב "הסעודה האחרונה" בכיכר רבין המסמל אך סוף דרכו הציבורית של נתניהו. לפני כארבע שנים הציב במרכז אותה כיכר פסל ענק מזהב בדמותו של נתניהו שנקרא "קינג ביבי".

פעיל ממתין לבואו. צילום: ספי קרופסקי
פעיל ממתין לבואו. צילום: ספי קרופסקי