צעדת המתים: אתם בכלל נאבקים למען הדמוקרטיה. מה לכם ולזה

הפגנה ערבית-יהודית בתל אביב, 2021 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
הפגנה ערבית-יהודית בתל אביב, 2021 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

הערב (ראשון 19:00) תתקיים בתל אביב "צעדת המתים" לזכר 140 הנרצחים מתחילת השנה בחברה הערבית. מי שעדיין לא הבין איך זה קשור למאבק על הדמוקרטיה יבין כנראה רק כשזה יגיע אליו, ומי שלא שם לב למתרחש בשבועות האחרונים חייב להבין שזה מתקרב. לילך ספיר מקווה שתבואו גם

6 באוגוסט 2023

כשעוצבה ההזמנה לצעדת המחאה הערב (ראשון, 19:00, כיכר הבימה) מנין הנרצחים בחברה הערבית עמד על 135 בני אדם. בעת כתיבת שורות אלו כבר הגענו ל-140 בני אדם. כל 36 שעות מורידים בן אדם.

כשתקראו את זה כבר הגיע תג מחיר בצורת פיגוע בנחלת בנימין. אולי תגידו לעצמכם שהייתם אתמול באחת ההפגנות למען הדמוקרטיה אז הכל בסדר. לידכם היו גם כמה עם שלטים והמילה כיבוש עליהם. כשזה קורה לי, כל שבוע, אני מורידה ראש, בודקת מסלול באלכסון, שומרת מינימום מגע. אני גם חושבת לעצמי שאולי זה מקשה על המאבק. אולי זה מבריח ימנים. אנחנו צריכים את כולם עכשיו.

בשישי בערב, אחרי תפילות בית הכנסת, הבילוי של חבורת אנשים ששומרים שבת הסתיים ברצח בדם קר של נער בין 19. החבורה הזו, שבטעות כתוב לה בתעודת הזהות "יהודי", לא חשה אי נוחות. לא בגלל "עבודה" בשבת, לא בגלל רצח, לא בגלל החקירה הצפויה. הם מרגישים בבית עכשיו. השלטון בידיהם. נכון שהם אחוז קטנטן של מנדטים אבל מי יתעסק איתם עכשיו. רוב חברי הממשלה, כולל המלך בראש, לא שומרים שבת. אבל נכון לכתיבת מילים אלו הם שומרים שתיקה. החבורה המאזוכיסטית לא חוששת. הם כן. אני מתלבטת מה אכזרי יותר: הרצח והפוגרום או השתיקה של הבוסים?

כל 36 שעות נרצח ערבי בישראל. מה לי ולזה?!
אם ניקח בחשבון רציחות במסגרת המלחמה בטרור (אולי הגיע הזמן להוסיף למילה טרור את המילה "ערבי"? כי יש גם טרור יהודי וגם ערבי. וחייבים להבדיל, כפי שהחוק החדש דנדש שמבדיל בין אונס לאונס הוא תלוי דת האנס). בכל מקרה, אם נספור באמת מוות של חפים מפשע בין הים לירדן אז אנחנו על נתון יפה של יותר מאחד ליום. הצלחנו!

מה לי ולזה?! תנו להתרכז במאבק על הדמוקרטיה עכשיו. המדינה בסכנה! משטרת אוחנה הזכורה לרע מימי הקורונה נראית חביבה לעומת משטרת בן גביר. ללכת להפגין זה כבר לא חוג מוצ"ש, כפי שקוראים הביביסטים בזלזול. זה חוג מסוכן. אמצעי לחימה שעד עכשיו היו פופולריים במאבק בפלסטינים, שאינם אזרחים ואינם מעניינים איש, עברו יבוא מקביל למאבק בשמאלנים. רובם, אגב, לא שמאלנים כלל, אבל זה רק כי עוד לא עידכנו בויקיפדיה את הערך "שמאל" ל"מתנגד נתניהו". תיכף יעדכנו. אל חשש.

הגוש נגד הכיבוש בקפלן, מאי 2023 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)
הגוש נגד הכיבוש בקפלן, מאי 2023 (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)

מהר זה הגיע גם להפגנות "שלנו". מהרגע שנפטרו ממפקד המחוז שניסה לא לפצוע מפגינים – השטח פנוי. מה שעובד עם השכנים עובד גם פה. עכשיו בלי הפרעות. לוחמה באויב זה לוחמה באויב (אבל אונס זה לא אונס – תלוי מי האנס כזכור). כמה זמן ייקח עד שיירצח יהודי חף מפשע בגלל הפשע המשתולל בחברה הערבית? שאלה טובה (שורה זו נכתבה לפני הפיגוע בתל אביב) עד אז: מה לי ולזה?! (יש גם עלייה של 50% במספר מעשי הרצח בחברה היהודית, אבל למה לעצבן עם נתונים).

השתיקה האכזרית של חברי הממשלה החילוניים על הרצח בשישי בערב, היא בול אותה שתיקה האכזרית על אלימות המשטרה מול מפגינים (ובול השתיקה של אוחנה על תשובתה של ממשלת ישראל לגבי יכולתם של גייז לאמץ ילדים). מתי נבין שזו בול אותה שתיקה? אונס הוא אונס הוא אונס. גזענות היא גזענות היא גזענות. רצח הוא רצח הוא רצח. ושתיקת הכבשים שבשלטון היא בדיוק מה שהיא. למה הם שותקים? כי הם יותר מפחדים מהם מאשר מאיתנו.

אבל למה אנחנו שותקים?! הערב אהיה בהבימה ב-19:00 ואצעד עם אלו שמבינים שזה מטורף שכל 36 שעות יורד בן אדם. ואני מקווה ומבקשת שתבואו גם.

נ.ב. כשיגיע מוצ"ש אני מקווה שהחרדים יהיו אמיצים מספיק להיזכר שכתוב בעשרת הדברות "לא תרצח". מה שעושה הטרור היהודי לא מקובל על החרדים. הם לא מאמינים בזה. הם גם לא פחדנים. המשותף בין המיעוט הערבי והמיעוט החרדי הוא רב. בואו נשמע אתכם.