בחמישי: המשטרה דוחקת את צעדת הנשים לספסל האחורי של בני ברק

צעדת הדמוקרטיה בבני ברק, מאי 2023 (צילום: עמיר טירקל)
צעדת הדמוקרטיה בבני ברק, מאי 2023 (צילום: עמיר טירקל)

צעדת הנשים בבני ברק המתוכננת ליום חמישי במחאה על הרוח הגבית שמעניקות הממשלה והמפלגות החרדיות למחיקת נשים וזכויותיהן, אושרה אתמול בידי המשטרה. אך בחינת המתווה המאושר מגלה שהצעדה נדחקה לשולי העיר החרדית ולא תעבור בריכוזי האוכלוסיה המקומית

22 באוגוסט 2023

ביום חמישי הקרוב (24.8, 20:30) תתקיים צעדת מחאה המונית של תנועות ההתנגדות אל תוך בני ברק, במחאה על ניסיון המחיקה המתמשך של נשים בישראל ורוח גבית מפוליטיקאים לפגיעה בזכויותיהן ("הדרת נשים" הוא מונח מכובס, תדחפו אותו למייבש) מטעם ממשלת העבריינים של נתניהו.

בתקשורת החרדית התפרסמו בימים האחרונים ידיעות לפיהן המשטרה תאסור על קיום האירוע מחשש לעימותים, אך אתמול (שני) לעת ערב התקבל האישור המשטרתי לצעדה. יש עם האישור הזה רק בעיה אחת: מתווה הצעדה שהוגש בידי יוזמות המחאה לא אושר, ותחתיו קבעה המשטרה מתווה חלופי שכלל אינו עובר ברחובות המרכזיים של בני ברק אלא בגבולותיה של העיר החרדית עם פרדס כץ ורמת גן.

ככה זה נראה בפעם הקודמת. המחאה בבני ברק, 23.3.23 (צילום: אחמד ג'רבאלי/AFP/גטי אימג'ס)
ככה זה נראה בפעם הקודמת. המחאה בבני ברק, 23.3.23 (צילום: אחמד ג'רבאלי/AFP/גטי אימג'ס)

על פי המתווה שאישרה המשטרה, הצעדה תתחיל מדרך ששת הימים (קניון איילון) ותמשיך משם אל רחוב מבצע קדש באזור התעשייה של בני ברק, והלאה אל רחוב ז'בוטינסקי ורחוב מצדה ליד מגדלי בסר, שם תוקם גם בימת נאומים. בפרסומים לגבי אישור המתווה נטען כי הצעדה תעבור בלב בני ברק, אך מי שמכירים אפילו מעט את העיר השכנה לתל אביב יודעים כי לא מדובר ברחובות מרכזיים ומשמעותיים מבחינת האוכלוסיה החרדית שמתגוררת בה, כך שבפועל נדחקה ההפגנה אל הספסל האחורי של העיר.

יוזמת צעדת הנשים בבני ברק זכתה לביקורת גם מכיוון נשים חילוניות בולטות: "להפגין נגד ציבור שלם, נגד עיר שלמה, גברים נשים וטף, זו לא הדרך. זה לא נכון ערכית, ובכלל לא בטוח שמשרת את המאבק, שחשוב בימים אלה יותר מתמיד", כתבה תמר איש שלום בטוויטר וזכתה לתגובות חריפות מצד תומכי המחאה ("הייתה אתמול צעדת נשים בתל אביב. שמעת עליה? מישהו סיקר?").

מארגנות הצעדה הבהירו כי המחאה פונה אל ההנהגה החרדית ומבקשת להידבר עם הציבור החרדי. בחודש מרץ ובחודש מאי התקיימו צעדות מחאה נגד ההפיכה המשטרית אל תוך בני ברק, ובניגוד לחששות המוקדמים להתנגשויות אלימות, הפכו שתיהן לאירועים מרגשים למדי של הידברות, דיאלוג והסברה.

Image

ממארגנות ההפגנה נמסר: "לא שותקות יותר על השתמטות, לא שותקות על שליחת הבנות שלנו אחורה באוטובוסים, לא שותקות על שוביניזם והדרת נשים ממוקדי הכוח. בטוב, בנחישות ובהרבה סולידריות נשית אנחנו אומרות להנהגה החרדית ולממשלה: עד כאן. אנחנו פה".