קדחת הנילוס בתל אביב: מה אפשר לעשות כדי לצמצם את הסכנה?

מוצצים את דמנו. יתוש נמר אסייתי (צילום: ראסיקה סקהארה/גטי אימג'ס)
מוצצים את דמנו. יתוש נמר אסייתי (צילום: ראסיקה סקהארה/גטי אימג'ס)

רק זה היה חסר לנו: שלושה מקרים של קדחת הנילוס התגלו בצפון תל אביב בימים האחרונים, מחלה נגיפית המועברת על ידי יתושים ועלולה לגרום לפגיעה נוירולוגית בקרב מבוגרים וקשישים. בדקנו ומצאנו את כל מה שצריך לעשות כדי להתגונן מפני השיט הזה

כאילו שלא מספיק קשה כאן גם ככה, עם המלחמה ועם ההפיכה המשטרית ועם יוקר המחיה ועם הלב השבור והמכווץ מדאגה נון-סטופ, תל אביב חוטפת בימים האחרונים מכה מלחיצה נוספת: קדחת הנילוס. שלושה מקרים של המחלה המסוכנת, המועברת בעקיצת יתוש, התגלו בצפון העיר במהלך השבוע האחרון, שניים מהם במצב קשה.

>> נרגענו: עקירת עמודי חסימה אינה פתרון למצוקת החנייה בעיר
>> המחיר הגבוה של חניה בחינם: פתרון לא פופולרי והכרחי לתל אביב

במשרד להגנת הסביבה מיהרו להבהיר שמדי שנה ישנם מספר מקרים של קדחת הנילוס בארץ וכי לא מדובר באירוע חריג ואין סיבה אמיתית להיכנס להיסטריה, אבל אז נזכרנו מי עומדת בראש המשרד ונכנסנו להיסטריה. מדובר בסך הכל בחמישה מקרים באזור המרכז בשבועיים האחרונים, וזאת לעומת שישה מקרים בסך הכל לאורך המחצית הראשונה של שנת 2023 ושני מקרים בלבד בתקופה המקבילה ב-2022.

המחלה היא מחלה נגיפית שפוגעת באופן קשה יותר במבוגרים וקשישים, והסתבכותה עשויה להוביל לפגיעה עצבית מתמשכת. היא מועברת בין בעלי חיים שונים באמצעות יתושים, וככלל היא אינה נחשבת מדבקת בין בני אדם. במרבית המקרים של הידבקות בקדחת הנילוס לא מופיעים תסמינים כלל, ובכרבע מהם מופיעים מחלת חום, עייפות, חולשה, כאבי ראש, כאבי מפרקים ולעיתים גם פריחה. רק בחלק קטן מהמקרים (אחוז מהנדבקים) עלולה להופיע מחלה חמורה שפוגעת במערכת העצבים וגורמת לדלקת קרום המוח ולדלקת ברקמת המוח.

בעיריית תל אביב-יפו מיהרו לנסות ולהרגיע את הציבור בפנייה ישירה לתושבים, ודיווחו כי בעקבות הפרסומים בתקשורת זינקו הפניות למוקד 106 על מטרדי יתושים. "חשוב לנו שתדעו שיצאנו לפעולה באופן מיידי ושאנחנו בשטח", כך נמסר מהעירייה לתושבי העיר בערוצי הווטסאפ, "צוותי הדברה מתוגברים יצאו לאזורים שבהם מתגוררים החולים שאובחנו. עובדי העירייה איתרו מספר מוקדי מים עומדים בהם נמצאו זחלי יתושים וייבשו אותם. בנוסף, אנו מדבירים בתעלות הביוב ובמערכות הניקוז. כל הפעולות נעשות בתיאום מלא עם המשרד להגנת הסביבה".

אנחנו לעולם לא ניכנע. עקיצת יתוש (צילום: שאטרסטוק)
אנחנו לעולם לא ניכנע. עקיצת יתוש (צילום: שאטרסטוק)

בעירייה הוסיפו כי צמצום הופעת יתושים הוא מאמץ משותף, ציבורי ופרטי, וכי כל תושב יכול לבצע מספר פעולות מצמצמות סיכון במרחב הפרטי:
1. הימנעות מהשקיית יתר (שלא תזיק גם לעירייה בחלק מגינות העיר)
2. טיפול בברזים דולפים
3. ייבוש מקורות מים עומדים – באדנית, על הגג, בחצר, במרתף ובכל מקום בסביבת המגורים
4. אמצעי מיגון אישיים בחומרים דוחי יתושים
5. הפעלת מאווררים בתוך הבית
6. על בעלי בריכות שחייה ונוי להקפיד במיוחד ולמנוע התפתחות של זחלי יתושים בתחומם. מומלץ להכניס דגי גמבוזיה לברכות נוי.

>> עוד מידע על ההתמודדות עם מפגעי יתושים באתר העירייה. מידע נוסף גם באתר משרד הבריאות