שדרות-רוטשילד: 20 שנות חלום שהתגשם בפסטיבל קולנוע דרום

מכללת ספיר (צילום: מיכאל יעקובסון)
מכללת ספיר (צילום: מיכאל יעקובסון)

תל אביב היא בירת התרבות הישראלית. היא אינה כזאת בזכות התל אביבים, אלא בזכות יוצרים שבאו מהפריפריה והפריחו אותה במגוון אינסופי של קולות. רני בלייר חושב שלבית הספר לאומנויות הקול והמסך במכללת ספיר יש מקום חשוב ביצירת הקולות האלה כבר 20 שנה, ואותם הוא הולך לחגוג בפסטיבל קולנוע דרום הקרוב

13 באוקטובר 2021

לפני 35 שנה, בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, צילמה אוסנת טרבלסי – אז סטודנטית לקולנוע והיום מהמפיקות החשובות בארץ – סרט על השנה שלנו ובו כל אחד היה צריך להתראיין ולנחש את עתידו. על דש חולצתי היה פתק לבן ועליו כתוב "פרופ׳ ארנון צוקרמן" שהיה אז ראש החוג בתל אביב. התראיינתי כאילו אני זה הוא, כי היה ברור לכולם כבר אז שלא אסתפק בלהיות במאי ותמיד אהיה גם מורה.

לא מזמן שמעתי שיחה של שני צעירים היושבים בבית הקפה נחמה וחצי בואך שדרות רוטשילד. הם שוחחו על עתידם האקדמי. שניהם רוצים ללמוד קולנוע, אחד מהם החליט ללמוד בבית הספר לאומנויות הקול והמסך במכללת ספיר. ההסבר שלו לחברו למה ספיר העלה חיוך גדול על פני. "תבין", הוא אמר, "זה לא רק בית ספר לקולנוע, זה חמישה בתי ספר קטנים בתוך בית ספר אחד, יש שם 400 סטודנטים, יש שם מסלול קולנוע, מסלול טלוויזיה, מסלול פס קול ומוסיקה לסרטים, מסלול אנימציה מטורף ומסלול משחק למסך ויצירה. זה לא בית ספר רגיל לקולנוע, זה בית ספר שהוא חברת הפקה וזאת חברת הפקה שהיא בית ספר והכי חשוב? יש פסטיבל בינלאומי בסוף כל שנה, קרנבל של קולנוע בינלאומי בו הבוגרים מציגים את עבודות הסיום שלהם. כל שנה כבר עשרים שנה".

לא יכולתי להסביר יותר טוב את הדברים אם הייתי צריך לשווק את בית הספר. החלום הפרטי שלי, כשנכנסתי לתפקיד ראש המחלקה לתואר ראשון לפני חמש שנים, היה שישבו שני סטודנטים ברוטשילד וידברו על לימודים בשדרות. והוא התגשם. שדרות-רוטשילד.

נולדתי בעיר הדרומית אופקים בנגב המערבי , גדלתי במושב ישע, ישוב חקלאי בעוטף עזה אבל למדתי קולנוע באוניברסיטת תל אביב. את הרוח החופשית של בניין מקסיקו , שם ממוקם החוג לקולנוע, היה לי חשוב להביא לספיר. אני שייך לכיתה הכי מפורסמת שיצאה מהחוג, כינו אותנו "הכיתה המעופפת", לא חושב שהכינוי הזה צריך הסברים מיותרים. דמיינו בכיתה אחת את חגי לוי, אוסנת טרבלסי, איתן פוקס, ארי פולמן, יואב הלוי, אורי סיון, מנשה נוי, שי אביבי, אסתי ואן מסל, עוזי אדם, גיל לסניק, רובי פדגור ואחרים, כיתה שלא ידעה נחת ויצרה כאילו אין מחר. אצלנו אם סטודנט לא היה ישן עם שק שינה בחדר העריכה הוא לא התאמץ מספיק. יצירה ועבודה קשה, זה הסוד. ואת הסוד הזה אנחנו מנחילים לסטודנטים שלנו.

אירועי הגאווה במכללת ספיר 2009 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)
אירועי הגאווה במכללת ספיר 2009 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)

והנה עוברים להם 35 שנים ואורי סיון ואני מוצאים את עצמינו מנהלים את התואר הראשון והשני תחת שרביטו של פרופ' סמי שלום שטרית, וארי פולמן חבר כיתתנו מגיע להציג רטרוספקטיבה של סרטיו בפסטיבל קולנוע דרום ה-20. מעגלים טבעם להיסגר.

הפסטיבל, שחוגג 20 שנה, הינו האירוע הקולנועי המשמעותי ביותר שמקיימת מכללת ספיר, והוא מסמל את חזית שיתוף הפעולה התרבותי בין ספיר לשדרות. כשהוקם פסטיבל קולנוע דרום על ידי ראש בית הספר דאז, אבנר פיינגלרנט, מעטים האמינו כי ישרוד. והוא שרד והתפתח, והתבגר והפך לאחד מאירועי התרבות המרכזיים בדרום ובעיר המאמצת שלו שדרות. מלחמות, מבצעים, קסאמים ושדות בוערים מסביב מעולם לא עצרו את רוחו של הפסטיבל, את רוח ספיר, ואפילו המגיפה לא עצרה אותו בשנה שעברה כשיצאנו החוצה לפסטיבל שכולו דרייב אין.

רני בלייר (צילום: דור מלכה)
רני בלייר (צילום: דור מלכה)

השנה חזרנו לאולמות הסינמטק בשדרות, אל הבתים הפרטיים, אל הגלריות של העיר, לחגוג את הפסטיבל פיזית, לפגוש ולהיפגש ולציין את שובה של היצירה הדרומית למסכים. היצירה הדרומית של בוגרי בית הספר תופשת תאוצה ובצד בית הספר והפסטיבל קם מיזם הדרום, שמאפשר הגשת פרויקטים דרומיים לתמיכה. בוגרי בית הספר כובשים את התעשיה. רק השנה "השוטר", "בלק ספייס" ו"בני אור" יצאו למסכים, כולם יצירות בוגרינו. גם הפסטיבל עצמו מנוהל על ידי המנהלת האמנותית מיכל לביא והמפיקה ליאנה מימרן, שתיהן בוגרות בית הספר.

תל אביב היא בירת התרבות הישראלית. היא אינה כזאת בזכות התל אביבים, אלא בזכות יוצרים ואמנים שבאו מהפריפריה והפריחו את העיר במגוון אינסופי של קולות. לבית הספר לאומנויות הקול והמסך, למכללת ספיר לעיר שדרות ולפסטיבל קולנוע דרום יש מקום חשוב ביצירת הקולות האלה כבר 20 שנה ואותם נחגוג בפסטיבל הקרוב.

>> רני בלייר, במאי ותסריטאי, הוא ראש התוכנית לתואר ראשון בית הספר לאומנויות הקול והמסך במכללת ספיר
>> פסטיבל קולנוע דרום, מיסודו של בית הספר לאומנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר ובשיתוף עיריית שדרות, מועצה אזורית שער הנגב וסלקום, יתקיים השנה בין התאריכים 17-21.10 בסינמטק שדרות ויכלול שורה של אירועי קולנוע – מהקרנות סרטי בוגרים, סרטים בינלאומיים בהקרנות בכורה, ועד לאירועי תעשייה רחבים ופורצי גבולות. עוד פרטים באתר הפסטיבל