הגיבור שאנחנו צריכים: סרטי גיבורי העל שיצילו לכם את הסופ"ש

שנה טובה לדוד גיבור. יו ג'קמן ב"אקס-מן" (צילום: יחסי ציבור)
שנה טובה לדוד גיבור. יו ג'קמן ב"אקס-מן" (צילום: יחסי ציבור)

חרשתם כבר את כל סרטי ה-MCU ועדיין בא לכם לצלול לעולמות הקומיקס של מארוול ומחוצה להם, בחיפוש אחר גיבור העל שיושיע אתכם מהמציאות? אל דאגה, הספריות של דיסני+ מתפקעות מגיבורי על שאפילו לא שמעו על המולטיוורס. וזה הזמן לעוף איתם

7 בנובמבר 2023

הצורך בסרטי קומיקס שלא מגיעים ממארוול התגבר בשנים האחרונות, והופך לדחוף בהרבה מאז סיום העונה של "דור ה-V" ושובה של "אינווינסיבל", אך רבים שוכחים שיש בדיסני+ סרטי קומיקס שלא דורשים צפייה במעל לעשרים פרנצ'ייזים אחרים. אז אספנו בשבילכם את כל סרטי הקומיקס הכי טובים שהם לא חלק מהיקום הקולנועי של מארוול. 

"דדפול 1" ו-"דדפול 2" (2016, 2018)

בזמן שאנחנו עדיין מחכים ל"דדפול 3" בקוצר רוח (ולחזרתו של יו ג'קמן לתפקיד וולברין), אפשר להיזכר בתפקיד שהפך את ריאן ריינולדס לכוכב שהוא היום. "דדפול" היה הסרט הראשון של מארוול שדורג למבוגרים בלבד, ומסיבה מאד טובה – כמויות אדירות של דם מזויף נשפכו בשני הסרטים בסדרה, וההומור של ריינולדס, בתור ווייד ווילסון, פשוט קורע מצחוק. בסרט הראשון זה הרגיש יותר קצת כמו הימור על הבדיחות, אבל בסרט השני השפה הקולנועית התעצבה יפה, ולטעמי הוא הרבה יותר טוב מקודמו. שני הסרטים הם הצלחה מסחררת, עם הופעות אורח מעולות של חברי אקס-מן השונים ואינסוף רפרנסים שרק מי שקרא את הקומיקס יכול להבין. מה שמייחד את דדפול יותר מכל דבר אחר הוא האופן שבו ריאן ריינולדס, ביחד עם הכותבים והבמאים של שני הסרטים (טים מילר ודייוויד לייץ'), גם מכבדים את הצופים שלהם וגם נותנים להם בדיוק את מה שהם רוצים. 

"אקס-מן 1" ו-"אקס מן 2" (2000 ו-2003)

לא כולם זוכרים את סרטי אקס-מן הראשונים, ותכל'ס? אחרי עשרים שנה, לא מעט היו ילדים כשהסרטים האלה יצאו. הסרט הראשון מתנהל על רקע הצעת חוק להעביר את החוק לרישום מוטנטים בקונגרס. הצעת החוק מציתה מאבק בין האקס-מן – הלוא הם תלמידיו של פרופסור אקס – לבין מגנטו וקבוצת מוטנטים שרואה בעצמם גזע עליון. הסרט השני זכור בתור סרט האקס-מן הטוב ביותר, ובו מגנטו ואקסבייר צריכים לשתף פעולה. סדרת הסרטים המקורית עמוסה בכוכבים כמו פטריק סטיוארט, סר איאן מקלן, פמקה ינסן, ג'יימס מרסדן וכמובן, יו ג'קמן בתפקיד האגדי שלו כוולברין. הסרט השלישי הושמט מהרשימה בכוונה, כי הוא באמת לא חשוב ועדיף שפשוט תחסכו לעצמכם את הזמן. 

"אקס-מן: ההתחלה" ו-"אקס-מן: העתיד שהיה" (2011, 2014)

לעומתו, העשור הקודם היה גן עדן לפריקוולים, שהפכו לאחד הדברים שהוליווד הכי אוהבת לעשות. והנה חלק מהאשמים. "אקס-מן: ההתחלה" חזר אחורה בזמן, ונתן קצת יותר מרחב תמרון מהסרטים הקודמים שרק מתקדמים קדימה. הסרט היה יריית פתיחה לסדרת סרטים שדעכה בצורה מבישה, אבל שווה לצפות בשני הסרטים הראשונים שהביאו לה הצלחה, ובצדק. בראשון אנחנו חוזרים לשורש הסכסוך בין פרופסור אקס ומגנטו, כשלנעליהם של פטריק סטיוארט ואיאן מקלן נכנסים ג'יימס מקאבוי ומייקל פאסבנדר. בשני אנחנו רואים תוצאה קצת יותר מפותחת ומורכבת, הכוללת גם מסע בזמן. בעוד "ההתחלה" עושה עבודה בלהעמיק את הדמויות, "העתיד שהיה" מפגיש בין הגרסאות של הדמויות, ואפילו זורק את וולברין לתוך המיקס. התוצאה היא שני סרטי קומיקס בוגרים, עמוסים באקשן, עם סצינות בלתי נשכחות (סצינת ההילוך האיטי של קוויקסילבר היא עדיין אחת הסצינות הכי מרשימות ומשפיעות בז'אנר), קאסט מצוין ושני סיפורים מרתקים, אשר שכל אחד מהם עומד גם בפני עצמו (אבל עדיין מומלץ לראות אחד אחרי השני). כמו בסרטי "אקס-מן" המקוריים, גם כאן מומלץ לדלג על ההמשכים הישירים, אבל אל תדאגו יש עוד קצת אקס-מן ברשימה. אחד אחרון. 

לוגאן (2017)

וולברין הוא אולי גיבור העל הכי אהוב בחבורה, וחייבים להודות שיש ליו ג'קמן חלק גדול מזה. אחרי הכשלון של "וולברין: המקור", ואז ההצלחה של "דדפול", בפוקס הבינו שהם חייבים לתת למעריצים מה שהם רוצים: סרט המבוסס על הקומיקס של Old Man Logan, שייתן אקורד סיום יפה להופעתו של יו ג'קמן בתפקיד. "לוגאן" נותנת לנו גרסה מבוגרת יותר של וולברין בעולם בו המוטנטים נמצאים בסכנת הכחדה, כשבסרט הוא צריך ללוות ילדה בשם גבריאלה – סוג של הבת שלו – למקום מבטחים שבו לא יפגעו בה. הסיפור הכבר שחוק על אדם מבוגר שמלווה ילדה למקום מבטחים (במיוחד עבור מי ששיחק ב-The Last of Us עוד לפני הסדרה), ועם זאת הוא מבוצע כאן בצורה נהדרת, עם טון כבד יותר מהרגיל של מארוול, והופעה מצוינת של יו ג'קמן. הדבר היפה הוא שכולם ידעו את סוף הסרט, וזה עדיין זה לא הרס אותו. יו ג'קמן הכריז שזאת תהיה הפעם האחרונה בה הוא ישחק את וולברין, הדמות כעת מבוגרת יותר  ולא היה נראה שנותר לחבוב הזקן יותר מדי זמן. ועדיין, הוא עדיין הצליח להיות סרט האקס-מן הכי טוב שיצא. אל תתנו לחזרתו העתידית של ג'קמן לדמות בדדפול 3 להורס לכם אותו.

גוסט ריידר (2007)

אני יכול להסביר את הבחירה הזאת. סתם, אני לא. אין שום הצדקה לאהוב את "גוסט ריידר". אבל אני מודה, זה עונה על הצורך של גילטי פלז'ר בספרייה של דיסני. הסיפור עוקב אחרי ג'וני בלייז, פעלולן שחותם על עסקה עם השטן והופך לשליח הראשים שלו. ניתן לצפות כמובן למשחק מוגזם של ניקולס קייג', אבל אני גדלתי על הגולגולת הבוערת ושרשראות הברזל בהן הוא משתמש כנשק – ומבחינה ויזואלית הוא עדיין סרט ייחודי שאין הרבה כמוהו כיום. זאת לא הבחירה הכי איכותית ברשימה הזאת, אבל היא בהחלט בחירה טובה ללהעביר ערב בכיף עם ניק קייג'. או לפחות לצחוק עליו. 

ארבעת המופלאים (2005)

אחרי ששני סרטי ספיידרמן הראשונים של סם ריימי כבשו את העולם בסערה, זה היה רק עניין של זמן עד שיביאו את ארבעת המופלאים למסך – ועל הדרך לספק את הגרסה הקולנועית המוצלחת ביותר של הנבל ד"ר דום, שאנשים עוד מצפים לשובו למסך. בסרט מככב גם כוכב נוסף של מארוול, לא יודע אם שמעתם עליו, כריס אוונס. הסרט עצמו הוא כיף עמוס באקשן על טבעי, ובגדול הוא מיישם הרבה מאד דברים שהצופים אז רצו לראות על המסך. מבין הגרסאות הקיימות, זוהי הגרסה הטובה ביותר של הרביעיה, ועד שייצא העיבוד של ה-MCU אפשר ליהנות מהסרט הזה, שמגדיר כל כך יפה את שנת 2005. קחו בחשבון שההומור שם די הולם את רוח התקופה, אז לשיקולכם.

משפחת סופר על 1+2 (2014, 2018)

"משפחת סופר על" הייתה אולי סדרת סרטי גיבורי העל הראשונה שהעזה לעשות דברים קצת אחרת. הסרט מספר על משפחת גיבורי על בעולם שבו נאסר על פעילות גיבורים, ומנסה לחיות חיים שקטים ורגועים. כמובן במהרה חברי המשפחה מוצאים את עצמם לובשים שוב את המדים. בתקופה שבה סרטים כמו "ספיידרמן" ו-"באטמן" היו מיועדים לטווח גילאים מבוגר יותר, הבמאי בראד בירד הביא גם גיבורי על שמתאימים לכל המשפחה. בעוד היקום הקולנועי של מארוול מנסה לפתור בעיות קיומיות (ובעיקר את המשך הקיום של עצמו), זה כיף להיזכר בסרט גיבורי על קטן שאמנם עוסק בלהציל את העולם וכו', אבל מעבר לזה, פשוט עוסק במשפחה. כן, כמו "מהיר ועצבני".

6 גיבורים (2014)

הסיבה היחידה שביימקס הוא לא שם מוכר בכל בית היא שהסרט "6 גיבורים" יצא באותה השנה בה גרוט צמח ב"שומרי הגלקסיה". אבל ההפסד כולו של מי שפספס. הסרט עוקב אחר שישה גיבורים צעירים בעיר הפיקטיבית סאן פרנסוקיו, שיוצאים להגן על העיר מפני כוח מרושע. הסרט, שגם זכה בפרס אוסקר לסרט המונפש הטוב ביותר באותה שנה, מביא שלל דמויות צבעוניות ועדיין מצליח לדון בנושאים רציניים, ואף הרציני מכולם – המוות. הסיפור של "6 גיבורים" אולי לא מגיע לעומקים של "משפחת סופר-על", אבל יש לא פחות נקודות שיא, וזה מרגיש כמו השילוב המושלם בין פיקסאר למארוול. 

כרוניקה בזמן אמת (2012)

אז נכון, לא מדובר על סרט קומיקס, אבל אי אפשר להתעלם מסרט גיבורי העל הכי טוב בספריית הסרטים של דיסני+. הסרט מספר על שלושה בני נוער שמקבלים כוחות על, והכל מצולם כפאונד פוטג' וזה סרט גיבורי העל הראשון (והיחיד) שמצולם באופן הזה במלואו. הסרט הזה הפך את ג'וש טראנק, הבמאי, לכוכב עולה בהוליווד, שאז התרסק מאד מהר, אבל זה סיפור לכתבה אחרת (שאתם יכולים לקרוא ממש כאן).