דפקנו הקופה: זה היה וולגרי. זה היה קיצוני. וזה היה כל כך כיף

"קופה ראשית" (צילום מסך: כאן 11)
"קופה ראשית" (צילום מסך: כאן 11)

פרק הספיישל של "קופה ראשית" ביום העצמאות עשה דבר מדהים: הוא התנתק לגמרי מהמציאות הסוערת בחוץ, התחבר לישראליות שבפנים, סירב לשחק את כללי הפריים טיים, וכתוצאה מכך היה מצחיק כמו שרק "קופה ראשית" יודעת. יאללה תביאו את העונה החמישית

15 במאי 2024

ארבעה חודשים אחרי פרק המלחמה המיוחד, "קופה ראשית" חזרה עם פרק ספיישל שני – ששודר אמש ב"כאן 11", לכבוד יום העצמאות. העונה החמישית אמורה להצטלם בימים אלה, אחרי שנדחתה מסיבות מובנות – גם המלחמה, וגם מותו של שי טרמין ז"ל, עוזר הפקה בתכנית, שנהרג במהלכה.

>> זאת הייתה העונה הכי קשה של ארץ נהדרת. הגיע לה סוף חזק יותר
>> הלם הלם הלם: הרגעים הכי וואו בתולדות הטלוויזיה הישראלית

אבל בניגוד לפרק הספיישל הקודם, נדמה שהפעם ההחלטה של "קופה ראשית" היתה – בעדינות – לנסות ולחזור למה שהם רגילים לעשות. קומדיה. את הפרק הזה של "קופה", אפשר יהיה לראות גם במנותק מהמציאות הסוערת שיש בחוץ, ויש בזה משהו מרענן. בינואר, כששודר פרק המלחמה של "קופה ראשית", התחושות הקשות של אוקטובר עדיין היו בקרבנו עד הסוף – חיכינו רק להתייחסויות או להזדמנות לצחוק על זה. עכשיו, בחודש מאי, נדמה שכל הרפרנסים כבר רופררו, ויש מקום לנסות ולצחוק באמת. סתם. בלי משמעות עמוקה.

 

וזה היה הדבר הבולט בפרק הזה של "קופה ראשית" – הוא מצחיק כמו שרק הסדרה הזו יודעת. משירה שטיינבוך, שלא מוזמנת למסיבת העצמאות בבית של גרציאן – עד שהיא מוזמנת; דרך שליפת עלי הגפן, שבסוף מתבררים כפאנץ' הגדול של הפרק; ועד אמנון טיטינסקי, הדמות הנוירוטית של דב נבון ששוב נותנת בראש ובענק, בפרשת הגריל החשמלי שלא עובד ואז כן עובד.

"קופה ראשית" (צילום מסך: כאן 11)
"קופה ראשית" (צילום מסך: כאן 11)

הפינאלה של הפרק – ההקאה ההמונית של כל המשתתפים במסיבה – הייתה רגע משחרר של צחוק טהור. נונסנסי, הארדקור, לפרצוף – סוג הומור שכבר לא ממש רואים על המסך בישראל, בטח לא היום. היה שם משהו שסירב לשחק את הכללים של הפריים הטיים, בטח לא ביום ממלכתי כמו יום העצמאות. זה היה וולגרי, זה היה קיצוני וזה היה כל כך כיף.

קופה ראשית (צילום מסך: כאן 11)
קופה ראשית (צילום מסך: כאן 11)

אי אפשר שלא לשים לב שהקומדיה הטהורה קצת נעלמה מהמסך בישראל. היצירות הקומיות על המסך שלנו נחלקות בדרך כלל לשתיים – או סאטירית (עם מסרים ים פוליטיים אקטואלים), או עממית וקלילה (כל קומדיה ששודרה בערוץ 2, מ"סברי מרנן" ועד "רמזור"). כמעט ואין מקום לקומדיות קצת יותר מורכבות, כאלה שמצד אחד לא מתיימרות להגיד משהו עמוק על החברה ומצד שני כן מבוססות על כתיבה מעולה ומתוחכמת. 

 

במובן הזה, "קופה ראשית" בהחלט נדירה בנוף בכך שהיא מפגש בין שני קצוות – הכי אידיוטי והכי חכם – בו זמנית. הדמויות שהסדרה מציגה הן ישראל הלא מרוטשת, הפשוטה, הישראלית הבסיסית. קווי העלילה והסיפורים שלהם, לעומת זאת, כן מצליחים לחדש ולרענן.

אחת הסצנות הקורעות בתולדות הטלוויזיה הישראלית. "קופה ראשית" (צילום מסך: כאן 11)
אחת הסצנות הקורעות בתולדות הטלוויזיה הישראלית. "קופה ראשית" (צילום מסך: כאן 11)

דבר אחד בטוח: הפרק הזה, כמו פרק הספיישל הקודם, בהחלט פתח את התיאבון לקראת עונה מספר חמש שאמורה לעלות בהמשך השנה. הוא הראה (שוב) כמה "קופה" חמושה בצוות כותבים מעולה, בקאסט שחקנים מצוין ובעלילה שיכולה להתפתח לעוד כיוונים רבים – ושהעולם שבחוץ יתפוצץ.