קוקיות או לא להיות: לאכול את העוגה ולהשאיר את התקציב

הקונדיטורית שני מדור החליטה להתמסר למיזם שיושב על התפר שבין אפייה וטיפול, ומובילה את פרויקט קוקיות של תוכנית היל"ה לנוער בסיכון (כן, כן, זאת שמשרד החינוך הכושל סגר). כך עובד חבל ההצלה האחרון של בני הנוער

נוער שוחר קונדיטוריה. פרויקט "קוקיות"
נוער שוחר קונדיטוריה. פרויקט "קוקיות"
19 באוגוסט 2020

בתחילת החודש הכריז שר החינוך יואב גלנט כי הממשלה לא תחדש את תוכניות משרד החינוך לסיוע וקידום נוער המנותק ממערכות החינוך הפורמליות עם פתיחת שנת הלימודים הקרבה, בשל היעדר תקציב. תוסיפו לכך משרד רווחה כושל ותקבלו בעיה עצומה שתשפיע על עתידם של עשרות אלפי בני ובנות נוער בארץ. שנייה לפני שאתם חושבים שזאת הבעיה שלהם, תחשבו שוב, נסו לייצר מערך ספיראלי של השפעות שליליות ותראו שהבעיה הזאת שלהם תהפוך מהר מאוד לבעיה של כולנו. 

שני מדור, בוגרת בית הספר הפריזאי לגסטרונומיה Le Cordon Bleu, הוכשרה בקונדיטוריות פריזאיות ועברה דרך המטבחים של השפים רפי כהן וניר צוק לפני שהחליטה להתמסר למיזם שעל התפר בין בישול ובין טיפול. פרויקט "קוקיות" בהובלתה שייך למחלקה לקידום הנוער בעיריית תל אביב-יפו והוא חלק מתוכנית היל"ה, שעוזרת לנוער שנפלט ממערכת החינוך הפורמלית לסיים בגרות מלאה בהתאמה אישית ונאבקת כעת על עתידה במשרד החינוך. קוקיות היא קונדיטוריה חברתית שבה בני הנוער מייצרים, אורזים ומוכרים מאפים איכותיים מעשה ידם, והיא נמצאת ממש ליד מגדל המים ההיסטורי ברחוב מזא"ה. הקונדיטוריה מעניקה לנער.ה תעודה מקצועית של משרד הכלכלה בסיום הכשרתם, יחד עם אפשרות להשלים ולסיים 12 שנות לימוד. אם עדיין לא פניתם ל-HR הקרובה למשרדכם, זה הזמן להציע לה ווין-ווין סיצ'ואיישן, כי מסתמן שסולידריות, ערבות הדדית וחברה אזרחית הן כל מה שמפריד בינינו ובין חורבן.

פורסם על ידי ‏‎Shani Mador‎‏ ב- יום חמישי, 16 ביולי 2020

"המיזם היה קיים בעבר והפסיק לפעול", מספרת מדור. "בית הספר שבו הוא פועל יושב ליד מגדל המים במאז"ה, והחלטנו להקים נקודת מכירה בתוך המגדל כדי שישרת את תושבי השכונה. קמה התנגדות בלתי צפויה של השכנים ומצאנו לוקיישן מתאים בסמוך. הפרויקט הוא סוג של אלטרנטיבת ביניים מותאמת אישית לנוער שנשר מהמסגרות הקונבנציונליות, ובעזרתו הם משלימים דרך פעילות נוספת במסגרת תוכנית היל"ה את הבגרויות שלהן. המיזם משלם לנוער משכורת עבור עבודתם, מלמד אותם אחריות וגבולות. שנתיים לאחר ההדממה, פעלנו לטובת גיוס נערים ונערות וראינו שישנה היענות גדולה".

מה המטרה העיקרית של המיזם?
"המטרה בעיקרה היא הכנת הנוער לעולם התעסוקה. מדובר על נוער שחלקו מנותק, שלא מצא עצמו מתאים למסגרת החינוך הפורמלי, וכדי למנוע מהם לשוטט ברחובות החלטנו להציג להם את האלטרנטיבה שלנו. הנוער מגיע מכל רחבי העיר ואין קשר למצב הסוציו-אקונומי בבית. אנחנו כאן ללמד אותם אחריות, להגיע בזמן, להרגיש לחץ של עסק שמגיש אוכל, ללמד אותם שזה לא רק להכין עוגות אלא לנהל עסק באחריות מלאה. זה עוזר להם להבין גבולות בצורה יותר מכילה".

פרויקט קוקיות (צילום: יחסי ציבור)
פרויקט קוקיות (צילום: יחסי ציבור)

איך בני נוער מגיעים לפרויקט?
"המדריכים של תכנית היל"ה בבתי הספר נמצאים במעקב אחר הנוער בחסותם ומציעים להם אלטרנטיבות של מיזמים מותאמים לכל אחד באופן אישי. הפרויקט הוא ללא מטרות רווח והמכירה היא לטובת כיסוי ההוצאות, המחירים מאוד אטרקטיביים וחומרי הגלם איכותיים. אנחנו מציעים לעודד אנשים לבחור בנוער דרך האוכל, בשביל הערך המוסף. התשלום זו הדרך הטובה ביותר למשוך אותם ולהשאיר אותם איתנו במקום בטוח. הם זקוקים לכסף וזה מונע מהם להשיג אותו בדרכים פחות מבוקרות. הם מקבלים תנאים סוציאליים ומסיימים עם תעודה מקצועית, ואז קל להם יותר להיכנס למסעדות, לעבור שם השתלמויות ובסופו של דבר לקבל מקצוע שהם אוהבים ומתאים לאופי העצמאי שלהם, ולהתפרנס ממנו. הנקודה בה הנוער נושר מבית הספר משאירה אצלם תחושת כישלון גדולה, והכוונה שלנו היא לעזור להם לייצר חווית הצלחה שתחזק אותם. מתארחים אצלנו שפים, הנוער מרגיש שמשקיעים בו וזה גורם להם להישאר, לא הייתה אפילו נשירה אחת אצלנו". 

איך הקורונה השפיעה עליכם?
"מבחינת מכירות היינו רגילים להעמיד דוכן של עוגות ועוגיות במשרדים שהיו מזמינים מאיתנו, היום אין אנשים בבניין או שלא מרשים שנכנס בגלל ההנחיות. דרכי המכירה שלנו כרגע אינן מתבצעות בצורה פורמלית וזה דורש מאיתנו היערכות מחדש, אנחנו מתאימים את עצמנו למצב. נקודת המכירה שלנו בבית הספר ברחוב מאז"ה עדיין נמצאת. מבחינת משלוחים, כיום הם קטנים ואין לנו כל כך אפשרות לשנע בצורה רחבה. אם לפני הקורונה חברות היו מזמינות מאיתנו, היינו משנעים לנקודה אחת, אבל היום כשכל אחד עובד מהבית והעובדים מפוזרים בכל הארץ ולא מרוכזים כולם במשרד אחד, זה בעייתי עבורנו לפצל עד כדי כך את השינוע".

פורסם על ידי ‏‎Shani Mador‎‏ ב- יום חמישי, 16 ביולי 2020

איך ביטול תוכנית היל"ה ישפיע עליכם אם ייצא לפועל?
"אם פרויקט 'קוקיות' יישאר המסגרת היחידה שלהם, זה יהיה חבל. המדריכים מהיל"ה שולחים אותם אלינו, כל התלמידים שלנו הם של היל"ה. המצב מאוד עדין, כל פעם שתלמיד לא מגיע זה מלחיץ, כי חלקם מטופלים ברווחה. כל פעם שאין מכירה זה גם מלחיץ, כי אנחנו משלמים להם משכורת. אנחנו מלמדים אותם תוכן שיווקי וניהול עסקי כדי שיהיו שותפים בכל השלבים של הקמת עסק, שיכירו וידעו את כל המגבלות ושלא ירימו ידיים ויפרשו. להיפך, שיגדלו מזה. עד כה לא פרשו ויש רשימת המתנה ארוכה, מקווים שתוך כמה חודשים נוכל לייצר עוד עבודה כדי שנוכל לקלוט נוער נוסף ולהגדיל את הקבוצה. זו המטרה".

← קוקיות, מזא"ה 34 תל אביב, 0507-464746, שעות פתיחה בתיאום מראש. לאתר