ביטולים וירידה בתפוסה: איך משפיעה מגפת הקורונה על המסעדות בעיר

המסעדנים מנסים לשדר עסקים כרגיל, אך בפורומים סגורים הם מדווחים על ירידה דרסטית בתפוסה בסוף השבוע האחרון. המרוויחות, כרגיל, הן חברות השליחויות

מי הזמין קורונה? (צילום: שאטרסטוק)
מי הזמין קורונה? (צילום: שאטרסטוק)
9 במרץ 2020

עד לפני שנה "פסטיבל הקורונה" היה מונח תמים שמשמעותו מיני-מידברן חביב עם תקלוטים, סדנאות תיפוף, וכמות מתבקשת של אסיד, שמתרחש במקומות שונים בעולם, ואף הגיע לישראל בספטמבר 2019. המציאות של מרץ 2020 הפכה את עולמנו באחת והוכיחה שבניגוד לתוצאות הבחירות, יש דברים שכן משתנים.

בהלת הנגיף המסתורי ששטפה את העולם בשבועות האחרונים הצליחה לחסל במחי מסיכת פנים תעשיות שלמות – עולם הקולנוע, האופנה והאמנות נפגעו קשות, אך את המהלומה הקשה ביותר ספג ענף התיירות, על שום קריסת קונספט הכפר הגלובלי והחזרה לגבולות בין-מדינתיים נוקשים. גם בעירנו החלה המחלה לתת את אותותיה, כאשר עוד ועוד מסיבות, הופעות ואירועים מתבטלים או נדחים, ונשמות טובות חוזות שבקרוב נהיה עדים לגל סגירות של בתי קפה ומסעדות, ולא בכדי.

בשבוע שעבר הודיע משרד הבריאות שתייר איטלקי אשר ביקר לא פחות מפעמיים במסעדה היוקרתית אנימאר נדבק בנגיף, מה שגרר את כניסתם לבידוד של כל הלקוחות ששהו באותן שעות בבר המסעדה, וכן את כל אנשי ואנשות הצוות שעבדו שם. במסעדה העדיפו שלא להגיב בנושא, אך סביר להניח שמי שמדיר רגליו מבתי קולנוע, מסיבות, ומקומות הומי אדם, יעדיף לבשל בבית עד יעבור זעם, מה שעלול לגרום לירידה חדה בתפוסה במסעדות בתל אביב.

בפורומים סגורים של מסעדנים התוודו אנשים מן התחום על ירידה חדה בתפוסה כבר בסופ"ש האחרון. "אצל הלקוחות שלי הייתה ירידה של 50%-30%", כתב אדם שהזדהה כיועץ תקשורת של מסעדות ואחרים החרו החזיקו אחריו עם סיפורים על מסעדות בתפוסה חלקית מאוד בהשפעת בהלת הקורונה. עם זאת, כשפנינו למסעדנים לשאול מה קורה, הם התייצבו בחזית כמעט אחידה שמשדרת נורמליות כמעט מוחלטת. נדמה שהקולינריה התל אביבית קיבלה החלטה גורפת לשדר עסקים כרגיל ולא להישאב לנבואות זעם.

תומר מור, מעמותת מסעדנים חזקים ביחד – עמותה ארצית המאגדת בעלי מסעדות, בתי קפה וברים – מבטל את הטענות על פגיעה במסעדות. "כרגע לא קורה שום דבר משמעותי. יש פה ושם ביטולים במסעדות, אבל אי-אפשר לשייך אותם לקורונה באופן חד משמעי", הוא מרגיע. "אנחנו מאוד מנסים לא להיכנס לקלחת של הבהלה ולא ניזונים מכותרות בעיתונים ומהלך הרוח הכללי. פתחנו מעין חמ"ל שבו אנחנו בקשר עם משרד הבריאות, משרד התיירות, הממשלה, וגורמי רפואה שונים. אנחנו מעודכנים בזמן אמת לגבי כל דבר, מספקים מידע מקצועי למסעדנים ומנסים לייצר מצב שבו לא נהיה מופתעים.

"ההשפעה על התעשייה שלנו, אם וכאשר זה יקרה בשלב הרבה יותר מאוחר, תהיה רק אם הספקים לא יוכלו להגיע לארץ, ולא תוכל להיכנס סחורה מחו"ל, אבל ישראל למודת מלחמות וזו לא פעם ראשונה שתהיה בעיית אספקה. לכולם יש מחסנים ולוגיסטיקה לאורך זמן, וגם עיקר חומרי הגלם שלנו אלה דברים מקומיים שמיוצרים פה. המסעדות ובתי הקפה הם דווקא המקומות הכי בטוחים לשבת בהם, כי שם דואגים להיגיינה, שומרים על סטנדרטים גבוהים ומטפלים בחומרי הגלם ברמה מאוד גבוהה. אין ישיבה צפופה כמו בהופעות למשל, ולא באים במגע קרוב עם אנשים. קיבלנו אישור להמשיך כרגיל מתוך הבנה שלא מדובר במקומות בעייתים, ולהיפך – אנחנו אסקפיזם לציבור בעת מצוקה".

ומה לגבי מקומות שעיקר לקוחותיהם הם תיירים? גם בנושא זה מסרב מור להתרגש: "אני מניח שעל מי שניזון מתיירות חוץ הדבר יכול להשפיע, אבל תיירות הפנים מפצה על זה, רואים את זה גם במלונאות".

גם אבי גנור, מבעלי המוסד מאנטה ריי – מסעדה פופולרית במיוחד בקרב לא-ישראלים – מספר שלא חל שינוי דרסטי במספר הסועדים במקום. "כשיורד גשם מטפטף גם עלינו", הוא אומר. "מדובר בכוחות טבע, אבל יש לנו קהל מאוד מגוון. הרבה ישראלים נשארים בארץ, יש אולי פחות תיירים אך עדיין מגיעים תושבי חוץ ששוהים בארץ".

קדירת פירות ים במאנטה ריי: הכל כרגיל אצל הסרטנים (צילום: אבי גנור)
קדירת פירות ים במאנטה ריי: הכל כרגיל אצל הסרטנים (צילום: אבי גנור)

האם העם התל אביבי אכן מאשש פעם נוספת את תדמיתו המנותקת, וממשיך לאכול סושי גם כאשר מסביב הכל בוער, כלומר משתעל, או שמא מדובר בעמדה אחידה ומתואמת שנועדה להגן על המסעדות מתגובת שרשרת הרסנית? אשת יחסי ציבור בכירה באחד מהמשרדים שמטפלים בשלל מסעדות בעיר שוברת במעט את השורה. "תפוסת התיירים ירדה דרסטית", היא אומרת. "המלונות כמעט ריקים מאדם, והמסעדות והברים כבר מרגישים בירידה. המשלוחים בהחלט עלו, ובמסעדות ובמעדניות שבטיפולנו אנשים מכינים את השטח ומזמינים מוצרים יבשים ובשרים". מסעדנים רבים נוקטים גם בפעולות מנע עצמאיות, וכך למשל במסעדת קיטון כבר מודדים מדי משמרת את החום של העובדים ומנקים שולחנות במטליות אלכוהול.

גם תמר אילון, בעלת בית הקפה הטבעוני המצליח אנסטסיה מאשרת שהמגפה השפיעה על קהל לקוחותיה. "הירידה בתפוסת התיירים ניכרת, כולל ביטולים של הזמנות שנעשו לחודשים קדימה", היא אומרת. "מבחינת השוק המקומי, יש תחושה שאנשים חוששים לצאת ומעדיפים להזמין אוכל הביתה. לכן אנחנו בונים מערך משלוחים דרך האתר שלנו שיעלה לאוויר בימים הקרובים, בנוסף לוולט שכבר קיים במסעדה ובמפעל".

אפרופו וולט, גם באימפריית המשלוחים המצב אינו כתמול שלשום. דניאל רוזן, מנהלת השיווק של וולט, מגלה: "אנחנו רואים עלייה קטנה של כ-5% במספר ההזמנות, אבל בעיקר המון לקוחות כותבים בהערות או פונים לשירות לקוחות ומבקשים לעדכן את השליח שהם נמצאים בבידוד כדי שהשליח ישאיר את המשלוח מחוץ לדלת הדירה. בנוסף רואים עלייה במספר הלקוחות שבוחרים להשאיר טיפ באשראי, כנראה כדי לא לבוא במגע עם השליח משום שנמצאים בבידוד. כמובן שהנחינו את השליחים להישמע להנחיות משרד הבריאות".

שליח וולט. תקופת הזהר (צילום: Shutterstock)
שליח וולט. תקופת הזהר (צילום: Shutterstock)

חצי הכוס המלאה – הטבות ופינוקים מיוחדים במסעדות ובבתי קפה לרגל פסטיבל הקורונה

אנסטסיה

החל משבוע הבא ניתן יהיה להזמין סל מוצרים מיוחד למבודדים. תוכלו למצוא שם בין היתר שוט לחיזוק המערכת החיסונית המכיל כורכום, ג'ינג'ר, ויטמין c, שמן המפ ופלפל קאיין על בסיס תפוזים.
אנסטסיה

Shookit

גם הסטארטאפ שעוסק בשילוח פירות וירקות הכריז על מבצע מיוחד למי שנתקע בבית, ויציע הנחה של 15 אחוז לרכישת פירות וירקות למשך ימי הבידוד. בנוסף, באתר ההזמנות של החברה נפתחה קטגוריה מיוחדת המיועדת למבודדי הקורונה ומוקדשת למוצרים דוגמת אורז, פסטות ומוצרים יבשים.
שוקיט

בירבזאר

רשת הברים משיקה מארז מיוחד בשם ׳בירדוד׳, המכיל שמונה בירות ישראליות עם אחוז אלכוהול גבוה במיוחד, ומגיע במשלוח חינם עד בית הלקוח. המעלים סלפי מהבידוד יחד עם המארז יזכו לעשרים אחוזי הנחה במשלוח הבא.
בירבזאר