שתפו: קורקינטים פרטיים אחראים ל-95 אחוז מהנפגעים בתאונות

בתמונה: עוד לקוח מרוצה שעף על הקורקינט שלו (צילום: סטודיו רומנטיק/שאטרסטוק)
בתמונה: עוד לקוח מרוצה שעף על הקורקינט שלו (צילום: סטודיו רומנטיק/שאטרסטוק)

איגוד הקורקינטים השיתופיים חושף נתון מדהים: רק 5 אחוזים מהפגיעות בתאונות קורקינט נגרמו במעורבותם של קורקינטים שיתופיים, על פי בדיקה המבוססת על נתוני הלמ"ס, המשטרה ומכון גרטנר. בשליש מהתאונות היו מעורבים רוכבים מתחת לגיל 16, שאינם יכולים לשכור קורקינט שיתופי כלל. מסקנות?

31 באוגוסט 2023

המלחמה באיום הקורקינטים על ביטחונם האישי של הולכי הרגל היא אחת הסוגיות הבוערות של מערכת הבחירות הקרובה לראשות עיריית תל אביב-יפו, ואיגוד הקורקינטים השיתופיים מנהל בשבועות האחרונים קמפיין תודעה, שמטרתו להבהיר למועמדים ולבוחרים היכן לדעתם טמונה בדיוק הבעיה. רמז: לא בקורקינטים השיתופיים.

>> רוצים להיות ראש עיר? קורקינטים שיתופיים הם הפתרון // טור דעה
>> פאריז אמרה "לא" לקורקינטים השיתופיים. מה תגיד תל אביב?

בדיקה שערכה חטיבת הקורקינטים השיתופיים של איגוד לשכות המסחר, על בסיס נתוני הלמ"ס, המשטרה ומכון גרטנר, מעלה נתון מדהים: כ-95 אחוז מהנפגעים מכלל תאונות הקורקינטים כללו מעורבות של קורקינטים פרטיים, לעומת כחמישה אחוזים בלבד בכלים שיתופיים. בשליש מאותן תאונות היה גיל הרוכבים מתחת ל-16. עוד עולה מהבדיקה כי 90 אחוז מהקורקינטים הפעילים על כבישי ישראל נמצאים בבעלות פרטית, בעוד כעשרה אחוזים בלבד שייכים לשוק הקורקינטים השיתופיים (בתל אביב הנתונים הם 80 אחוז ו-20 אחוז בהתאמה).

קורקינטים שיתופיים בעיר. צילום: shutterstock
קורקינטים שיתופיים בעיר. צילום: shutterstock

נתון מעניין נוסף הוא שמתוך 160 אלף נסיעות קורקינט שמתקיימות בתל אביב מדי יום, רק 34 אלף מתוכן נערכות בקורקינטים שיתופיים. לאיגוד הקורקינטים השיתופיים יש אמנם אינטרס להציג בדיקה שמעלה נתונים כאלה, אבל העובדות הן שהקורקינטים השיתופיים בישראל פועלים תחת תנאי רגולוציה ואכיפה הולכים ומחמירים, והכלים השיתופיים בטוחים יותר לרכיבה ממספר סיבות, ובראשן הגבלת המהירות שלהם עד 25 קמ"ש בלבד (קורקינטים פרטיים ניתן "לפרוץ" ולהביא גם למהירויות של 80 עד 100 קמ"ש).

רגולציה קשה בבקשה. מבצע אכיפה נגד קורקינטים (צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
רגולציה קשה בבקשה. מבצע אכיפה נגד קורקינטים (צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

בין הכלים השיתופיים לפרטיים קיימים מספר הבדלים משמעותיים נוספים:
– בכלים השיתופיים ישנה חובת התקנת לוחית רישוי לזיהוי הקורקינט; בפרטיים הכלים בדרך כלל אינם מסומנים.
– לכלים השיתופיים אופציה להגבלת מהירות באזורים הומי אדם; בהגיעו לאזור צפוף כמו טיילת הנמל, למשל, הקורקינט מאט עד לעצירה מוחלטת והרוכב לא יכול להמשיך בנסיעתו.
– הגבלת רכיבה מגיל 18 ומעלה בשוק השיתופי באמצעות סריקת תעודת הזהות של רוכב.
– כיסוי ביטוחי מלא לרוכבים על פי דרישות העירייה שלא קיים בכלים הפרטיים.