מגבילים את הקורקינטים השיתופיים: האם זה יעצור את הטירוף?

בתמונה: קורקינטים באזור המרבץ הלא טבעי שלהם (צילום: שאטרסטוק)
בתמונה: קורקינטים באזור המרבץ הלא טבעי שלהם (צילום: שאטרסטוק)

הקורקינטים השיתופיים ממשיכים להיות גם מטרד עירוני קשה ומסוכן וגם דרך נוחה ומהירה להגיע ממקום למקום בעיר. עיריית ת"א-יפו מעדכנת את תנאי ההיתר למפעילות הכלים השיתופיים כדי לשדרג את יכולות האכיפה ולמנוע שימוש של קטינים. הולכי הרגל יישארו מבועתים כנראה

אחחחח, קורקינטים שיתופיים, גם מפגע עירוני מחריד שמסכן את הרוכבים ואת הולכי הרגל, גם פתרון תחבורתי משלים נהדר, ואיזה כיף שיש לנו עוד משהו להתווכח עליו. הזעם ברחבי העיר נגד אמצעי התחבורה השיתופי מסתמן כאחת מסוגיות המפתח בבחירות המוניציפליות הקרובות שייערכו בסוף אוקטובר. בחודש מרץ יחודש ההיתר של חברות הקורקינט השיתופי להפעלת הכלים במרחב הציבור, ועיריית תל אביב-יפו מנצלת זאת כדי להציב להן תנאים חדשים.

בלי אכיפה זה לא ילך. מבצע אכיפה על המדרכות בתל אביב (צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
בלי אכיפה זה לא ילך. מבצע אכיפה על המדרכות בתל אביב (צילום: באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

העירייה פרסמה בשבוע שעבר קול קורא להגשת בקשות למתן היתר כזה, ובו תנאים חדשים להם נדרשות החברות. הקול הקורא מגביל מראש את מספר החברות שיקבלו היתר לפעול בעיר לחמש, ובעירייה טוענים כי "מספר זה הינו אולטימטיבי לשמירה על הסדר במרחב הציבורי ובטיחות הולכי הרגל והרוכבים". קצת מוזר אבל אוקיי. יחד עם זאת, הקול הקורא מכיל כמה בשורות פוטנציאליות לציבור הולכי הרגל המבועת:

מניעת רכיבת קטינים:  בעלי ההיתר יידרשו לבצע הצלבת תמונה בתעודה מזהה עם תמונת הסלפי שתידרש בתהליך ההרשמה. בנוסף לכך, כלל החברות יידרשו לבצע תהליך הרשמה מחודש החל ביום קבלת ההיתר.  

השתת דו"חות לרוכב: חברות הכלים השיתופיים יעבירו פרטי רוכבים שביצעו עבירה, על בסיס תמונת לוחית רישוי שתעביר אליהן העירייה.

הרחבת אזורים אסורים לנסיעה וממותני מהירות: העירייה תבחן אזורים שבהם קיים קונפליקט בין הולכי רגל לרוכבים, ובהתאם לצורך תדרוש מהחברות להפעיל בהם טכנולוגיה חוסמת נסיעה וממתנת מהירות ל- 15 קמ"ש באופן אוטומטי.

כמה קורקינטים זה מספיק קורקינטים? קורקינטים שיתופיים בתל אביב (צילום: רועי רווה רוביצ'ק)
כמה קורקינטים זה מספיק קורקינטים? קורקינטים שיתופיים בתל אביב (צילום: רועי רווה רוביצ'ק)

האם זה יספיק? אולי, אם כי ברור שבסופו של דבר בלי אכיפה אגרסיבית של חוקי התנועה בידי פקחים לא הרבה ישתנה לעומת הכאוס הנוכחי על הכבישים והמדרכות. בעירייה מציינים כי על פי הנתונים שבידיה, הכלים השיתופיים מבצעים כמיליון נסיעות בחודש וכשליש מהן מחליפות נסיעות של רכב פרטי. כלומר, מדי יום נחסכות בעיר כ-10,000 נסיעות ברכב פרטי. שזה אחלה אבל עופו לנו מהמדרכות.