לא, תודה: הצעירים התל אביבים שהחליטו להיפרד מהשאכטה

משהו מעניין קורה לאחרונה: יותר ויותר צעירים מעיזים להגיד שקנאביס דווקא לא עושה להם טוב ומוכנים להגיד "לא" לג'וינט שעובר לידם

וויד (צילום: Shutterstock)
וויד (צילום: Shutterstock)
30 בינואר 2019

גלגולים רבים עבר אתוס הצעיר הישראלי הממוצע. מה שהתחיל כדימוי לפרי הצבר (מתוק מבפנים, עוקצני מבחוץ) הפך לבטטת כורסה: אפוי מבחוץ ועייף מבפנים. סטלן. את אורי מ"הוא הלך בשדות" החליפו תואמי "הדוד" מביג לבובסקי, ובמקום לחרוש את האדמה ולקטוף פירות הם חורשים את נטפליקס וקוטפים פרחים. 91.7% מהעונים על סקר הסמים הגדול של Time Out תל אביב הודו כי צרכו בחייהם מריחואנה, מתוכם 91.8% עשו זאת בשנה האחרונה. יותר ממחצית מהם (58.4%) הודו כי הם צורכים קנאביס באופן יומיומי או כמעט יומיומי. אולם הנתון המפתיע ביותר הוא 38.2% שמתחרטים לעתים שלקחו שאכטה. הנתון הזה מצביע על הסדק הראשון באתוס הסטלן ומצייר מגמה חדשה שעד כה הייתה לא פופולרית במיוחד: הפסקה והפחתה בשימוש בקנאביס בקרב צעירים.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
מה אתם לא יודעים על מי שמגדל לכם את הוויד?
למה כוכבי הפופ נוהרים לבמות של וגאס?
מי אתם, תל אביבים שמשתמשים בהירואין?

זרעי המגמה הנצו באוגוסט האחרון. לני כהן, שחקנית ומדבבת בת 25, הבינה שהיא מכורה למריחואנה ושהיא מוכרחה להפסיק עם ההרגל. "הייתי מעשנת כל יום, כל היום. וויד פותר לך כל בעיה כי הוא גורם לך להרגיש שהכל בסדר, ועם זאת אפשר להשליך עליו כמעט הכל. למשל, אם אני דוחה דברים – זה בגלל הוויד. הבנתי שזה גורם מעכב משמעותי בחיי", היא נזכרת. כהן גם הבינה שלבד לא תוכל להפסיק, וייסדה קבוצת תמיכה לנגמלים מוויד שהתכנסה במזא"ה 9. "נרשמו 25 אנשים אבל הגיעו כמובן הרבה פחות, כי זה מה שוויד גורם לך לעשות: לרצות להישאר לשבת על הספה", היא אומרת.

סיגריה רגילה, תרגעו. לני כהן
סיגריה רגילה, תרגעו. לני כהן

במקביל עברה רוני (שם בדוי) תהליך דומה. "הפסקתי כי השימוש הפך לאינטנסיבי ואגרסיבי. הרגשתי שאני מתנתקת מהמציאות, שאני מסתובבת בעולם לא בסינק. היכולת שלי לנהל שיחות רציפות וקוהרנטיות אחרי שהורדתי שלושה ראשים בבאנג לא ממש הייתה קיימת. הזיכרון שלי לטווח קצר נפגע, הלימודים שלי נפגעו". רוני החליטה להפסיק לעשן. היא חיפשה מסגרת שתעניק לה תמיכה והגיעה למרכז לנפגעי התמכרויות ביפו. "הם היו נחמדים, אבל שמו אותי בקבוצה עם נשים מכורות לסמים קשים כמו הרואין, וזה בכלל לא אותו סיפור. אני הרי הצלחתי לנהל חיים נורמליים שבהם אני עובדת, לומדת ובזוגיות".

בעקבות כך ייסדה רוני לפני כחודש את קבוצת הפייסבוק הסגורה "מפסיקים ומפחיתים קנאביס ביחד", המונה כיום כמעט 400 חברים. פוסט שפרסמה בקבוצת הפייסבוק של שכונת פלורנטין, שכונה בעלת מוניטין סטלנות גבוה, הביא לצירופם של 150 אנשים בבת אחת. בקבוצה, שרוני מנהלת יחד עם כהן, מעלים המשתתפים את קשיי הגמילה ואת החששות שלהם, החרדות והתמודדויות שונות מחייהם שלבשו עתה צורה חדשה.

מוכנים להיפרד? צילום: אימג'בנק
מוכנים להיפרד? צילום: אימג'בנק

הקבוצה הפכה לאבן שואבת בקרב צעירים מהעיר שהחליטו גם הם להפסיק עם השאכטה. שרה, בת 30, השתמשה לראשונה בקנאביס כשהייתה בת 17. מעישון חברתי שהיה קורה אחת לכמה זמן הפך הדבר להרגל יומיומי. "זה הגבול. ברגע שזה הופך לדבר שאת עושה כל יום זאת התמכרות", היא אומרת בקולה העדין. "עברתי לעשן חומר נקי בלבד ארבעה חודשים לפני שהפסקתי לעשן וויד. עבדתי בסטארטאפ והיה לי מאוד קשה שם. הדרך להתמודד עם העומס הייתה לעשן מלא, גם במשך העבודה לקראת הסוף. עישנתי הרבה יותר מהרגיל. המחשבות שהיו לי לגבי תלות הקצינו, כי ראיתי איך אני מתמכרת יותר. עם הזמן נהיו לי התקפי חרדה בעקבות עישון. ככל שמעשנים יותר זמן ברצף, תופעת הלוואי של חרדה מגיעה יותר. היו לי כמה פעמים התקפי חרדה".

לפני כחודשיים החליטה להפסיק. "יש תופעות גמילה פיזיות. אצלי הכי קשה היה הקושי לישון", היא אומרת. "בכל הימים הראשונים כמעט לא ישנתי. יש גם התמודדות רגשית עם כעס ועצב, הצפה רגשית כזאת. ויסות הרגשות היה עד עכשיו התפקיד של הוויד. יש מצב שזו לא ממש תופעות גמילה, אלא חזרה לחיים עם מצב תודעה רגיל. אני מרגישה שזה משתפר עם הזמן, ואני מאמינה שזה ימשיך ככה".

אם עובר בכם רעד אורגזמי קל למראה התמונה, דרוש בדק בית
אם עובר בכם רעד אורגזמי קל למראה התמונה, דרוש בדק בית

הסדק באתוס של העישון הוא לא דבר פשוט. כבר כמה שנים שזה נחשב "לא מגניב" להגיד שקנאביס זה סם בעל פוטנציאל התמכרותי, או שצריך לשים לב לאופן השימוש בו כמו סמים שנחשבים יותר "קשים". רבים חוששים מפגיעה בתהליך הלגליזציה, והמוניטין האוטופי של הקנאביס הרפואי גבר על כל ביקורת כלפי שימוש אקססיבי. עם זאת, אבי יקיר, עובד סוציאלי המטפל בהתמכרויות ובין היתר גם בהתמכרות לקנאביס, מודה כי בשנה האחרונה חלה עלייה משמעותית של צעירים הפונים אליו לקבלת טיפול לגמילה מקנאביס. "קנאביס הוא סם ממכר", אומר יקיר בלהט. "לא מתמכרים לחומר עצמו אלא לתוצאה שהחומר מביא: שינוי, שלווה, הרגעה, עלייה של מצב רוח. אלא שלקנאביס אפקט מצטבר, הוא תוקע אנשים בנקודה שהם לא מצליחים לצאת ממנה. עוד שנה ועוד שנה, וכל שנה נראית אותו דבר. הם תופסים את עצמם בגיל 30־32 באותו המקום, והם לא מבינים למה.

"בשלב המאוחר יותר של השימוש הופך הקנאביס לשטן קטן שכל פעם שאתה עומד בפני איזה אתגר, ואתה מרגיש שאתה מתקשה להתמודד איתו, הקנאביס אומר לך: הכל בסדר, לא תעשה – לא תעשה. הרבה אנשים מוותרים על כוח הרצון שלהם, על המחויבות, ההתמדה, בשם הרגיעה הזאת שהקנאביס מוכר להם".

מיתוגו של הקנאביס עבר תהפוכות. בעבר כונה בידי מלעיזים "עשב השטן" ומעלותיו בוטלו באחת, ואילו היום טיפס למעמד כמעט מיתי בקרב המשתמשים בו, שלעתים טועים לחשוב שמדובר בתרופת קסם. אולם הקסם היחיד, כמו כל דבר אחר בחיים, היא מידתיות.

לכל תוצאות סקר הסמים הגדול