סקר הסמים הגדול: איזה סמים התל אביבים עושים, כמה ואיך? כל התוצאות

אנחנו שאלנו ואתם שמחתם לענות: כמעט 92 אחוז מהמשתתפים בסקר הסמים של Time Out תל אביב עישנו קנאביס. תמיד ידענו שתל אביב מלאה בסמים אבל לא ידענו עד כמה. הנתונים הבאים ידליקו אתכם

30 בינואר 2019

לו היה מגיע לתל אביב חייזר במטרה להבין מהו הדבר החשוב ביותר לתושבי העיר, לאחר סריקת הרחובות, פשפוש בכיסי העוברים והשבים ובדיקות דם פולשניות (בכל זאת, חייזרים) הוא היה משגר לכוכב הלכת שלו מסר בין גלקטי בן מילה אחת: סמים. הוא היה מבין את זה כבר מפילוח של החנויות השונות, שכן קשה ללכת בתל אביב 50 מ' בלי להיתקל בפיצוצייה – על הדלפק ניירות גלגול וגריינדרים, כפיות הרחה ונרתיקי אחסון; על המדפים באנגים ומקטרות; במקררים בקבוקי אלכוהול; על הקיר תצוגת ענק של סיגריות; ולעתים, מתחת לדלפק, גם חומרים אחרים.

סמים, או אם להשתמש במונח שאינו מושפע משיח המלחמה הכושלת בסמים – חומרים, מלווים אותנו מהרגע שאנחנו פותחים את העיניים ועד הרגע שבו אנחנו עוצמים אותן: קפה, סוכר, ניקוטין, אלכוהול, קנאביס, קוקאין. ימינו מלאים בחומרים שונים, אבל אפילו אנחנו הופתענו מתוצאות סקר הסמים שערכנו בקרב קוראי Time Out תל אביב, שבו השתתפו 1,716 גולשים בגיל 15־78. 91.7% מהנשאלים ציינו שהם עישנו קנאביס וכמעט 60% אמרו שהם מעשנים מדי יום. כמעט 60% עשו קוקאין ו־35% התנסו ב־LSD. נכון, אמנם צריך לקחת בחשבון שמראש גולשים רבים בחרו לענות על הסקר מתוך עניין כללי בסמים, אבל גם כך מדובר בתוצאות שגרמו לנו לפעור עיניים של דלוקים.

לא מפתיע שקנאביס זכה בתואר הסם האהוב ביותר על התל אביבים (36%) וש־88% תומכים בלגליזציה (מי אתם, 12 האחוזים הנותרים?), אבל נתון שעניין אותנו במיוחד הוא שיעור מעשני הקנאביס שציינו שהם לעתים מתחרטים שלקחו שאכטה: כמעט 40%. כש־58% מעשנים באופן יומיומי, מעניין לראות שיותר ויותר צעירים מעזים לומר שוויד דווקא לא עושה להם כל כך טוב.

גם בתחום הסמים ה"קשים" יותר הנתונים מרתקים. חמישית מצרכני הקוק משתמשים בו באופן קבוע כשהם יוצאים לבלות, וגם MDMA מקבע את מעמדו כאהוב הבליינים עם מוניטין חיובי מאוד – 40% מבין הנשאלים שלא השתמשו בו עדיין היו רוצים להתנסות. חובבי הסמים הפסיכדליים אוהבים במיוחד לעשות טריפים בטבע ורק מיעוט מהם עושים זאת בתוך העיר (אנחנו מבינים אתכם, להיתקל בבוס שלך באלנבי כשהבניינים נוזלים מסביב זו לא חוויה מרנינה) וכמעט שני שלישים מהעונים על הסקר היו מוכנים לנסות סמים פסיכדליים כחלק מטיפול, הוכחה למוניטין שצוברים חומרים כגון פטריות פסילוסיבין ואיוואסקה כמעניקי חוויות משנות חיים.

מתברר שהתל אביבים אמיצים למדי בכל הנוגע לסמים – אחד מכל עשרה מוכן לנסות כל סם שהוא ואינו חושש כלל. לעומת זאת, 70% מכלל הנשאלים ציינו שלעולם לא היו מנסים הרואין, הוכחה שהמלחמה בסמים בכל זאת הצליחה לקבע חומר אחד כטאבו כמעט מוחלט (רק 2.4% מהנשאלים השתמשו אי פעם בהרואין).

אם אתם נתקלים בחייזר בשיטוט הבא שלכם ברחוב בדקו ראשית שזה לא יצור שהגיע מטריפ ה־DMT האחרון שלכם והפנו אותו לתוצאות הסקר הזה. כך מקבלי ההחלטות יוכלו לשים לב לסנטימנט הכללי שעולה ממנו: רובנו עושים סמים, וכדאי להפסיק את המלחמה בהם ולהפנות את המשאבים לחינוך לצריכה נבונה ולצמצום סיכונים. רק זו הדרך.

הבהרה: שימוש וסחר בסמים אינו חוקי במדינת ישראל. מערכת Time Out אינה מעודדת צריכה של אי אילו מהחומרים המוזכרים בנפרד או בשילובים ביניהם. הסקר האינטרנטי הוא ייצוג של עמדות הקוראים שהשתתפו בו.