קניה ווסט נרפא מאנטישמיות. בדקנו איך הסרט הזה עשה את זה

יהודי טוב זה יהודי מצחיק. ג'ונה היל וצ'אנינג טאטום ב"21 ג'אמפ סטריט" (צילום: יחסי ציבור)
יהודי טוב זה יהודי מצחיק. ג'ונה היל וצ'אנינג טאטום ב"21 ג'אמפ סטריט" (צילום: יחסי ציבור)

קניה ווסט צפה בסופ"ש ב"21 ג'אמפ סטריט" בכיכובו ובכתיבתו של ג'ונה היל, ומתברר שזה גרם לו להפסיק להיות אנטישמי ולחזור לאהוב יהודים. יונתן עמירן צלל אל מעמקי הסרט ודמותו של היל כדי לבחון האם מצאנו את הנשק האולטימטיבי נגד אויבינו. אבל כבר הרסנו את כל המתח בכותרת

“לאמנות יש את הכוח לשנות, להאיר, לחנך, לתת השראה ולהעניק מוטיבציה", אמר פעם הארווי פיירסטיין.
"לאף אדם אחד לא צריך להיות כל כך הרבה כוח", אמר פעם קניה ווסט.
"אני אוהב את הציצים שלך, כי הם מוכיחים שאני יכול להתרכז בשני דברים בבת אחת", אמר פעם קניה ווסט גם, אבל זה לא קשור כל כך.
עם תחילת השבוע למדנו היום כולנו שיעור חשוב על הכוח של אמנות, כאשר קניה ווסט, שיצא בשנה האחרונה במספר נאומים אנטישמיים, הכריז באינסטגרם שלו שהוא צפה בסרט הקאלט "21 ג'אמפ סטריט" – העיבוד הקולנועי הקומי מ-2012 לסדרת הקאלט משנות השמונים, בכיכובו ובכתיבתו של ג'ונה היל היהודי – והוא כבר לא שונא יהודים. הבה נגילה!

השאלה שיש לשאול, בעיקר בימים כאלה (ימי ראשון), היא כיצד קומדיה מטופשת שהייתה להיט לפני יותר מעשור, שינתה את האמונות האידיאולוגיות הנוקשות והמנומקות של הראפר קניה ווסט על יהודים? התשובה הסבירה היא שווסט הוא אדם לא יציב כלל, שפולט אמירות בעד ונגד יהודים בלי לחשוב יותר מדי וזקוק לטיפול נפשי בדחיפות. אבל התשובה שאנחנו רוצים לכתוב עליה כאן, היא ש"21 ג'אמפ סטריט" הוא נשק סודי שיכול להפוך אנטישמי לאוהב-יהודים גדול.

 

חישבו על זה: ב-2008 כשהסרט הוכרז לראשונה, כולם חשבו שהוא יהיה גרוע. עוד עיבוד הוליוודי לסדרה ישנה, ועוד עיבוד קומי לסדרת נוער רצינית? זה נראה כמו עוד סימן להידרדרות היצירתית של הוליווד באותם שנים. אבל בעזרת הכתיבה של ג'ונה היל ומייקל בקאל (לא יהודי), והבימוי של הצמד פיל לורד וכריסטופר מילר (לא יהודים) וקאסט מנצח שכלל גם את צ'אנינג טייטום, ברי לארסון, אייס קיוב (לא יהודים) ודייב פרנקו (יהודי!) הסרט היה אחת הקומדיות המפתיעות של שנות האלפיים. אבל מה בו בדיוק גרם לווסט לזנוח את דרכיו האנטישמיות?

 

היל עצמו אחראי כמובן לכמה מהרגעים המצחיקים ביותר בסרט, מהצגת הדמות שלו, מורטון שמידט, כמתבגר מביך עם שיער מחומצן לצלילי "The Real Slim Shady" של אמינם, דרך התגובות שלו להתעללות המילולית של אייס קיוב בתור המפקד העצבני שלו, ועד למכות עם צ'אנינג טייטום בזמן שהוא לבוש כמו פיטר פן ומעופף בעזרת חוטים. יכול להיות גם שקניה הגיב באופן חיובי להצגה של הסרט את חיי המשפחה היהודיים של שמידט, עם אמא חונקת מאהבה וסלון מלא בתמונות ילדות מביכות. מי לא יתחבר. 

 

אבל לא. הרגע שקנה את ליבו של ווסט חייב להיות אותו רגע מפורסם ששמידט וג'נקו (דמותו של טייטום) חוזרים מעוד ניסיון כושל לבצע את משימתם ופוגשים את זוג שוטרות סמויות (אחת מגולמת על ידי דקוטה ג'ונסון). השוטרות לועגות לעבודה החובבנית שלהם, והשוטרת השחורה אומרת את השורה האייקונית "Meanwhile, you two were standing around – finger popping eachothers assholes" עם דגש מדהים על המילה "Popping". ג'ונה היל אז חוזר על השורה שלו בחיקוי מעט-גזעני אבל מאוד-מצחיק. אני יכול לדמיין את קניה רואה את הביצוע המדהים של השורה הזו על ידי יהודי ומשנה את דרכיו, וכל אויבינו בעקבותיו.

 

נותרו עוד הרבה תעלומות בסיפור הזה: מה קניה חושב על סרט ההמשך? איך זה ש-100 שנים של יהודים בהוליווד לא הפכו את כל האנטישמים לאוהבי-יהודים? האם צפייה בקומדיה הכושלת של נטפליקס "איזה אנשים", על רומן בין ג'ונה היל לאישה שחורה, ישנה שוב את דעתו של ווסט? ומדוע אייס קיוב, שהיה על הסט של "21 ג'אמפ סטריט" ו"22 ג'אמפ סטריט" עם ג'ונה היל, עדיין אנטישמי? והאם כל זה יוביל לשיתוף פעולה בין קניה ווסט לג'ונה היל? הרי קניה כבר הפגין טיימינג קומי מדהים בסרטון האנטישמי שלו על "רופא יהודי". תראו אותו, אתם לא יכולים לדמיין את זה כסרט בהפקת ג'אד אפאטו? כי אנחנו יכולים וזה בדיוק מה שנעשה עכשיו.