"כשיותר אנשים ישתמשו בתחבורה ציבורית היא תהיה טובה יותר"

רועי שוורץ-תיכון הצליח להביא אותנו לים בשבת אפילו מבאר שבע. אנשי השנה 2017

רועי שוורץ-תיכון (צילום: נמרוד סונדרס)
רועי שוורץ-תיכון (צילום: נמרוד סונדרס)
28 בדצמבר 2017

רועי שוורץ-תיכון

כלכלן ויוזם נוע תנוע, בן 26

תחבורה ציבורית לא אמורה להיות שירות שממומן על ידי הדסטארט, אבל רועי שוורץ־תיכון ועמותת נוע תנוע החליטו שאם המדינה מתעקשת לא לספק לאזרחיה אוטובוסים בשבת, הם יעשו זאת – והצליחו מעל ומעבר. קמפיין מימון ההמונים שפתחו השנה גייס יותר מ־335 אלף ש"ח ומספר הקווים שהם מפעילים הולך וגדל.

>> לפרויקט המלא

עוד אנשים שעשו לנו את השנה:
יעל אוחנונה
מרים נאור
יעל גבירץ

איך אתה מסכם את השנה שחלפה?
"אני חושב שהדרך הכי טובה לעשות את זה היא לומר שביוני האחרון היינו צריכים לשלוח סיכום לקרן שמשקיעה בנו ולומר אם עמדנו ביעדים של השנה. בפועל מה שקרה זה שעמדנו ביעדים של ארבע השנים הקרובות. הייתה לנו התלבטות מאוד קשה השנה אם להתרחב ולהגדיל את הפעילות שלנו, לקחנו סיכון וזה הצליח".

אז מה עשיתם השנה?
"ערכנו סקר של איזה קו חדש אנחנו פותחים – 18 או 61, וקו 18 נבחר. עמוד הפייסבוק שלנו גדל ב־10,000 לייקים. היינו הרבה בתקשורת והגענו לחשיפה רחבה יחסית. בהתאם מספר הנוסעים התחיל לצמוח. פתחנו קמפיין לגיוס המונים ונוצר הד מטורף וגייסנו הרבה יותר כסף ממה שרצינו לגייס. מה שיפה בתרומות שקיבלנו זו העובדה שאלה היו המון תרומות קטנות ומעט תרומות גדולות, אנשים מן השורה הרגישו צורך לתרום. תחום התחבורה הציבורית הוא תחום קשה – האנשים שמחזיקים רכב לאו דווקא מבינים את החשיבות של תחבורה ציבורית בשבת. התאחדנו עם ימבוס, עמותה שמפעילה אוטובוס מבאר שבע לחוף הים, והיום יש לנו אלפי עמיתים. אנשים שמתעסקים בתחומי הדת והמדינה אומרים שנושא התחבורה הציבורית בשבת מעולם לא היה כל כך בוער במרכז השיח הציבורי".

מה החשיבות של המיזם שלכם?
"אנחנו ממשיכים לעשות את זה במלוא המרץ משתי סיבות – חברתית וכלכלית. למען האנשים שתקועים בבית בשבת, צעירים או מבוגרים, או אנשים שיש להם נכויות שלא מאפשרות להם לנהוג. הסיבה הכלכלית היא העובדה שכשאדם מסיים את התואר הראשון שלו לצורך העניין, אחד הדברים הראשונים שהוא עושה זה לקנות רכב. כשיותר אנשים ישתמשו בתחבורה ציבורית היא תהיה טובה יותר, מה שיגרום לאנשים נוספים להעדיף לנסוע באוטובוסים. אני מאמין שלאורך השנים נוכל לצמצם את השימוש ברכב הפרטי".

מה הולך לקרות ב־2018?
"אנחנו רוצים להתבסס בקווים הקיימים. כל קו עולה לנו מאות אלפי שקלים וההתרחבות של השנה האחרונה גרמה לקשיים לוגיסטיים מסוימים שאנחנו מנסים להתגבר עליהם. הדבר השני זה שיווק, שיווק ועוד פעם שיווק, מתוך כוונה להגיע לעוד אנשים שייעזרו בנו".