המסך הזה מת: רשת 13 תשלם מחיר כבד על פיטורי ליאור שליין

חיסול פוליטי? זה כבר לא מצחיק. ליאור שליין ב"גב האומה" (צילום מסך: רשת 13)
חיסול פוליטי? זה כבר לא מצחיק. ליאור שליין ב"גב האומה" (צילום מסך: רשת 13)

אם היה למישהו ספק שרשת 13 עוברת תהליך מואץ בדרך להפיכתה לערוץ 20, הגיעו הפיטורים של מי שהצליח לחולל נס עם 11 עונות של תוכנית סאטירה מצליחה, והוכיחו שמדובר ברדיפה פוליטית ברורה

25 באוגוסט 2020

עוד שבוע, עוד שערוריה תקשורתית בכיכובה של רשת 13, עוד צעד בדרך לתקשורת בשירות השלטון ובשליטתו. אנחנו כבר רגילים וקשה לגייס בכל פעם מחדש את הזעם, את התדהמה, את הנימוקים הביקורתיים שמוכיחים באותות ובמופתים כמה לא סביר מבחינה מקצועית מה שקורה בערוץ הזה. עכשיו הם רוצים את ראשו של ליאור שליין כדי לשחק בו סטנגה במסדרונות. ראינו את זה קורה לברק רביד, עקיבא נוביק, טלי מורנו, אבי עמית, איתי ורד, גולן יוכפז, לוסי אהריש, אושרת קוטלר וירון לונדון, נבחרת עיתונאית שיכולה לנצח בקלילות את כל מתחריה על המסך כיום. שליין הוא חלק ממסע הטיהור המקרתיסטי הזה.

אין כאן עניין של ימין ושמאל. הפילטר של קברניטי רשת 13 עובד דרך הנאמנות לנתניהו, והם פיטרו ויפטרו בשמחה גם עיתונאים וטאלנטים ימניים כמו נוביק ושליין שלא מיישרים עם זה קו. הרדיפה הפוליטית ברורה, מתמשכת וקונסיסטנטית. היא משאירה מקום רק לשאלה אחת: האם בכירי הערוץ מתקרנפים מבחירה או פחד, או שיש כאן דיל במחשכים מהסוג שהוליד את תיק 2000 ואת תיק 4000. בשני המקרים התשובה לא מחמיאה לערוץ שידור מסחרי שנאבק על צופיו ועל חייו. ובשני המקרים הערוץ ישלם על כך מחיר כבד.

האם בכירי הערוץ מתקרנפים מבחירה או פחד? או שיש כאן דיל במחשכים מהסוג שהוליד את תיק 2000 ואת תיק 4000? בשני המקרים התשובה לא מחמיאה לערוץ שידור מסחרי שנאבק על חייו. ובשני המקרים הערוץ ישלם על כך מחיר כבד

תיקי החקירה שהולידו אישומים פליליים לנתניהו פגעו אנושות גם באינטגריטי של "ידיעות אחרונות" ו"וואלה" (והושיבו על ספסל הנאשמים גם את המו"לים שלהם), וגם אם הבעלים והמנהלים של רשת 13 יחמקו מגורל דומה אפשר להניח שבימים אלה מתקבעת דמותו של הערוץ מחדש בעיניי רבים והוא הולך ומאבד את הלגיטימיות שלו, בדרכו הבטוחה אל מחוזות ההזייה והטרלול של "ישראל היום" וערוץ 20. עוד כמה חודשים כאלה וגם עלי התאנה שעדיין מצטופפים בחברת החדשות של הערוץ לא יוכלו להסתיר את ערוות התמיכה בשחיתות.

צריך לומר שזכותו המלאה של ערוץ מסחרי לבטל תוכנית סאטירה פופולרית שרצה בהצלחה כבר 11 עונות, זכותו אפילו להכריז שיש לו אג'נדה פוליטית של תמיכה בלתי מתפשרת בראש הממשלה, אבל ברשת 13 לא עושים שום דבר כזה ומעדיפים לשקר לציבור ולאחז את עיניו. הטיעונים על "קיצוצים" (בזמן שמציעים לעמית סגל משכורת חודשית של שש ספרות) ועל "הפקה יקרה" (בדיחה שכל מי שמכיר את תעשיית הטלוויזיה יתפוצץ ממנה) הם ניסיון להמשיך ולייצר פסאדה של הגינות ומקצועיות בזמן שמעמידים את המכשפות על המוקד ומאכילים את האש הבוערת.

במציאות של הטלוויזיה בישראל, שההיסטוריה שלה מלאה בכישלונות סאטיריים קשים, 11 העונות של "גב האומה" הן לא פחות מנס גלוי. על ההישג הזה לבדו מגיע לשליין כל שקל מה-45 מיליון שהוא תובע עכשיו מרשת 13

"מצב האומה" הצליחה במשך עשור לעצבן ולנשוך כמעט כל אדם בישראל, כמו שסאטירה פוליטית צריכה לעשות. שליין הלך והשתכלל ביכולות ההגשה שלו, פאנל הקומיקאים וכותביהם הצליחו באחוזים גבוהים לנפץ את המטרות שהתייצבו על הכוונת שלהם. במציאות של הטלוויזיה בישראל, שההיסטוריה שלה מלאה בכישלונות סאטיריים קשים, זה לא פחות מנס גלוי. על ההישג הזה לבדו מגיע לשליין כל שקל מה-45 מיליון שהוא תובע עכשיו מרשת 13. אפשר לאהוב אותו או לא, אבל אחרי מאות תוכניות קל לקבוע שמדובר בנכס טלוויזיוני עצום. מקומו על המסך יכול להיות מוטל בספק רק בעולם תקשורתי מעוות מאוד.