Middle-earth: Shadow of War – הוא עוד יהיה המשחק שימשול בם

עיבוד המשחק בעולם שר הטבעות עושה את אותו הדבר באופן מעט משודרג. זה עוד לא מושלם אבל אבל הפוטנציאל בהחלט קיים

שאדו אוף וור
שאדו אוף וור
9 בנובמבר 2017

המשחק הראשון בסדרת "שאדו אוף מורדור" שיצא ב-2015, היה דבר מרענן בנוף המשחקים: משחק בעולם פתוח של שר הטבעות עם מכניקה חדשנית וסיפור טוב. "שאדו אוף וור", שיצא באוקטובר השנה הוא תוספת לא רעה. הוא חסר בכל הנוגע למימד הגרפי אבל שוב מציג משחקיות עמוקה, מבדרת ומעניינת. המשחק, מסוג אקשן תפקידים בעולם פתוח, קיבל ציון 81 בממוצע המבקרים.

סיפור

נתחיל בהתחלה לטובת מי שהגיע רק עכשיו: הכל התחיל כשסאורון יצר טבעות עוצמה. שלוש הוא נתן למַלכי אלפים תחת שמי הטללים, 7 לשרי גמדים וידה ידה ידה – ארגורן מלך של גונדור.

הסיפור שלנו, של המשחק, מתרחש בין ההוביט לשר הטבעות: טיליון הוא ריינג'ר (כמו ארגורן) שאיבד את משפחתו לכוחות האופל ונרצח אבל מוחזר לחיים, ומתחבר עם האלף שיצר את הטבעת ההיא, נרצח על ידי סאורון ועכשיו הם חיים בגוף אחד – בני אלמוות. הם נלחמים בשליחי סאורון – האורקים והנזגול בעיקר על שליטה במורדור.

למרות שהסיפור ברור וכבול לנרטיב של שר הטבעות ומקפיד לא לסתור את הנרטיב או המורשת עדיין יש פה אמירה על טוב ורע ועל המחיר שראוי לשלם על המלחמה בסאורון, וזה מעניין.

המשחקיות

מערכת הקרב היא אחת הכיפיות שאפשר למצוא. היא שואבת בעיקר מסדרת ארקהאם של באטמן ומזכירה את "אססינס קריד" הקודמים, ומשלבת חץ וקשת, וביתור ושיסוף בחרב עם הגנה מתוזמנת היטב וגלגולים ובסוף קרבות לחיצות מהירות מתוזמנות (QTE).

דבר זה נעשה בצורה מצוינת וזה בסיס מצוין לשני רבדים עיקריים שהופכים אותו למוצלח עוד מהכותר הקודם:

הדבר הראשון הוא הקונספט של המוות – אין כאן "גיים אובר" וטעינה של השלב שהיינו בו. טיליון לא יכול למות ותמיד מתעורר אחרי שנפסלנו אבל העולם השתנה. מה השתנה? האורק שהרג אותנו התחזק והוא יהיה יותר קשה.

זה המוטיב השני החשוב – מערכת הנמסיס: צבא האורקים של סאורון הוא היררכי ואורקים מתמודדים בינם לבין עצמם כדי להיות מפקדי הצבא. מבחינתנו זה אומר שבכל פגישה עם אורק מסויים הוא יכול להיות יותר חזק, מפקד על יותר חיילים וכו'. הרעיון, בעיקר בשלבים המתקדמים, הוא להשיג מודיעין על האורק שאתה רוצה לחסל או לנצח ולגייס אליך: טיליון והאלף משתלטים על מוחם של אורקים כדי לארגן צבא.

מכיר אותך יא ריינג'ר

כמו במשחק הקודם לכל אורק יש מאפיינים בולטים – יש שמדברים בחרוזים, יש זמרים, מצחיקנים, טיפשים במיוחד וכדומה. הם גם נלחמים אחרת ויש להם חוזקות וחולשות אחרות.

לכבוש את מורדור

את האורקים אנחנו פוגשים בעימותים שאנחנו מארגנים (למשל שולחים תומך שלנו לעשות מארב לאורק אחר) או פשוט מוצאים אותם בשטח, והרעיון בסופו של דבר הוא לארגן לעצמנו צבא אורקים שניצחנו והשתלטנו על מוחם וכך לכבוש מוצבים.

בסופו של דבר יש קרב ענק, וזה החידוש העיקרי בכותר הזה, ביחס לקודמו: אנחנו לוקחים 4 קפטנים שלנו עם עשרות חיילים כל אחד, נותנים להם שדרוגים ויאללה: לכבוש את הטירה של האורק של אזור גורגרות'.

כיבוש המוצב ייקבע על סמך האם הבאנו אורקים מספיק טובים ואם לא מתנו (טיליון) במהלך הקרב. איך כובשים מבצר? יש נקודות שצריך להשתלט עליהן – כלומר שהאורקים שלנו יהיו שם מספיק זמן. אפשר להשתלט על אורקים שמגיעים נגדנו ואפשר להרוג את כולם. בסוף כשנשתלט על מספיק נקודות האורקים שלנו ישטפו את הנקודות הפנימיות ונגיע לקרב אחרון מול שליט המבצר. אם נמות מתחילים מההתחלה, כמובן ללא האורקים שלנו שנפלו בקרב.

הגנה על מבצר היא דומה רק הפוכה: כשיתפסו לנו נקודה יגיעו עוד אורקים רעים עד שיגמרו לנו הנקודות או שטיליון ימות.

האם הצליחו לעשות פה מנגנון משחקי משודרג? בהחלט כן. הקרבות הגדולים האלו טובים. אתה יכול ללמוד לשחק יותר טוב אסטרטגית. איך לא להתאמץ מדי עם האצבעות ולתת לאורקים שלך לעשות את העבודה. בסופו של דבר מדובר על מנגנון עמוק ומעניין, שמזמין עוד ועוד פיתוח. "שאדו אוף וור" הוא לא הסוף.

התוספת שאמורה להיות שובר השיוויון: הדרייקים – כמו דרקונים של הנזגול. זה לא עשוי כל כך טוב כמו שזה היה יכול להיות. קודם כל השליטה בדרקון לא טובה ושנית הוא גם לא חזק מאוד כך שזה לא משנה באמת את יחסי הכוחות.

Gorgoroth_Medium-91b2d98ff2_P
טיים אאוט מורדור

טכנית

המשחק הזה לא חף מבעיות. קודם כל מבחינה גרפית יש הבדל של שמיים וארץ התיכונה בין הביצועים על הקונסולה לאלו של המחשב. בכל משחק הביצועים של מחשב חזק גבוהים מאלו של קונסולה אבל יש רף מסויים בו המראה של המשחק עובר ונראה מצוין בשניהם. למשל, "אססינס קריד סינדיקייט" מהמם גם על הקונסולה ועל המחשב.

וכמובן שבמקרה שלנו זה מובן, בשל כל הדברים שזזים על המסך וגודל העולם הפתוח, אבל על ה-Xbox One המשחק הזה הוא כאילו מהדור הקודם מבחינת הגימור והחד גוניות של הנוף.

על האקסבוקס X אמורים לראות שיפור – גרסה של המשחק להורדה מאפשרת לשחקן לקבל את לבחירתו את המשחק ב-4K או משופר באיכות הכללית מבחינת הצללה, תאורה וכו'. כך או כך, צריך לציין שגם על מחשב האזורים הענקיים לא יפילו אתכם מהכסא.

הבאגים נדירים מאוד על האקסבוקס אבל מצחיקים.

Untitled_P
חבל לא שמו שלט חול טובעני.

הארץ נקנית בכסף

המיקרוטרנסאקציות – כסף ששחקנים משלמים אחרי שרכשו את המשחק על תוכן אופציונלי – עוררו עניין לפני צאתו של "שאדו אוף וור". אם צריך לשלם כדי להצליח לסיים את המשחק זו שערורייה למשחק במחיר מלא, ואם אלה תוספים קוסמטיים אז למי אכפת.

"שאדו אוף וור" פוסע בצללים בשולי השוליים של הצד הראשון של הסקאלה: אחרי שכל הסיפורים כמעט נסגרים יש חלק נוסף של המשחק בו עלינו לשמור על המבצרים שלנו או לכבוש אותם מחדש. מדובר בעבודה די סיזיפית של 10 שלבים – החל מהשלב הרביעי מותקפים 2 מבצרים בשלב ובהמשך 3.

אנחנו צריכים כרגיל לגייס ולהילחם, ומה שהיה כיף הופך לעבודה. יש דרך לקצר את התהליך הזה ופשוט לקנות שרי מלחמה מוכנים במחיר 14 שקל לתיבה שמכילה כמה.

זה לא שאי אפשר בלי – ממש לא. זה פשוט קשה, וחלק קטן משלמים. לתופעה הזו קוראים לוויתנים: שחקן אחד שמוציא כסף בעוד שאר השחקנים מתייאשים או עובדים קשה.

11-5-2017_11-56-45_PM_P
למכירה

הקטע הבעייתי הוא שיש פה עיצוב משחק שנועד כדי להוציא כסף. זה לא משנה שהוא לא מצליח במקרה של כולם – הוא מתפשר על תוכן כדי ללכוד לוויתן אחד.

10 שלבי מלחמות הצללים ממש לא שווים את ההשקעה, לא הכספית ולא הרגילה, ונראה שרוב השחקנים חשבו כך גם: על פי ההודעה שקיבלתי רק 3% מגיעים לשם.

יש לומר: אם משחקים נכון אפשר להנות מהעבודה הזו כשלומדים לעשות את זה נכון – איפה לשים אורקים חזקים, איפה להתפשר. יש סיפוק בלהצליח להגן על מבצר מעטים מול רבים או בזכות טיליון (אנחנו) שברגע האחרון הגיע לשפד את האורק שכמעט כבש את הנקודה.

זו פשוט עבודה מאוד קשה ללמוד לעשות את זה ואפשר היה לפתח את המשחק פחות כמלכודת לוויתנים.

Carnan-4f1ae46c18_P
"מה שכיף שאנחנו משלמים רק על כרטיס אחד"

אז לקנות?

ל"שאדו אוף וור" יש עדיין מנגנון מהמם של אקשן, ועם מערכת הנמסיס הוא אפילו האקשן הכי כיפי בפלך. הוא משלב הרבה עיסוקים וייתן הרבה זמן משחק. 100 שעות להשלמת 80% ממנו (ללא איסופים).

מלבד המימד הטכני ניכר שהאורקים פחות טובים מבמשחק הקודם – יש הרבה מהם ולפעמים הם קצת חוזרים על עצמם; הרבה משוררים וזמרים, וזה פחות מצחיק אחרי כמה פעמים. השורות שלהם לא מבריקות כפי שהן יכולות להיות.

אבל כאמור – מנגנון עמוק, עיצוב משחק גאוני, ועכשיו הוא צריך את הקפיצה הבאה. זה יכול להיות מהמקום האסטרטגי ובטוח צריך להיות מבחינה טכנית. וזה אולי יקרה עוד כמה שנים והוא יהיה המשחק המעולה שימשול בכולם (בממלכת מורדור בה הצל לא נרדם).

Gorgoroth_Combat-f5c59540eb_P

כשאורק תופס לך את החנייה