מתחילים לצמצם. מפסיקים לבזבז. אוכלים טעים. למה רק שבוע?

גם טעים, גם מקומי, גם כלכלי. סדנת קיימות למסעדנים, בית ספר דנון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)
גם טעים, גם מקומי, גם כלכלי. סדנת קיימות למסעדנים, בית ספר דנון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)

כל בית אב בעיר זורק אוכל בשווי ממוצע של 4,000 שקלים בשנה. כל מסעדה בעיר זורקת כמויות של כסף לפח. שבוע צמצום בזבוז המזון יציע שורה של אירועים קולינריים למסעדנים, שפים, בשלנים ביתיים וסתם אנשים שרוצים לצמצם את הבזבוז לנוכח משבר האקלים. זוכרים את משבר האקלים? חחחחח גוד טיימז

מכל השבועות המיוחדים שמוקדשים לנושאים חשובים, שבוע צמצום בזבוז המזון של עיריית תל אביב-יפו הוא האהוב עלינו מכל, גם כי הוא מאפשר לנו להשתמש במילה החדשה "צמבוז" שהיא מילה מטופשת ונהדרת, וגם כי המשמעות של צמצום בזבוז מזון היא שיש יותר מזון, ואנחנו אוהבים מזון ואפילו יותר אוהבים שיש יותר ממנו. ובכן, מחרתיים (שלישי, 12.3) הוא יום צמצום בזבוז המזון הבינלאומי והוא יתן את האות לשבוע שלם של צמבוזים.

התאריך נבחר כדי לסמל את יעד מספר 12.3 ברשימת היעדים של האו"ם למאבק במשבר האקלים, אשר שם למטרה לצמצם ב-50% את היקפי אובדן ובזבוז המזון בעולם עד לשנת 2030. שבוע הצמבו"ז של עיריית תל אביב-יפו (עד ה-18.3) מתקיים כחלק מהמדיניות העירונית לצמצום צריכה ועידוד קיימות, ויכלול מספר אירועים מעניינים בתחומי הקיימות, התזונה והקולינריה (כל הפעילויות כאן):

סדנה לצמצום בזבוז מזון במסעדות // סדנה ייחודית למסעדנים ומסעדניות מעסקים קולינריים בעיר, בנושא קיימות וצמצום בזבוז מזון בעולם ההסעדה. הסדנה שנבנתה במיוחד למטרה זו במסגרת אירועי שבוע הצמבוז, תתקיים בדנון – בית הספר למצוינות קולינרית ותכלול היכרות קצרה עם עולם הקיימות בהקשר לעולם המסעדנות והמזון, דרכים יצירתיות לצמצום בזבוז מזון, בניית מלאי חכם, עקרונות שימוש בדגנים, קטניות וירקות, אפס פסולת, הדגמת הכנת מגוון מנות תוך יישום התיאוריה ועוד.

גם טעים, גם מקומי, גם כלכלי. סדנת קיימות למסעדנים, בית ספר דנון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)
גם טעים, גם מקומי, גם כלכלי. סדנת קיימות למסעדנים, בית ספר דנון (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)

"לאכול את העיר" // קורס חדש וייחודי המשלב סיורי ליקוט והרצאות מרתקות על עולם התזונה, הקיימות ואיך הכול קשור זה בזה. הקורס כולל ארבעה מפגשי ליקוט וארב הרצאות, ביניהן הרצאתה של ד"ר חגית אולנובסקי, יועצת לניהול סיכוני בריאות וסביבה ומרצה באוניברסיטה העברית ("אכלנו אותה" על מזון ומשבר האקלים) והרצאתו של עמית מסטצ'קין, יועץ ומרצה לצמצום בזבוז מזון ("הכסף לחופשה הבאה שלך נמצא בפח").

"לאכול, לחסוך, לאהוב" // קורס פרקטי ומועיל שיוצא במחזור השביעי שלו לאור הצלחתו הרבה – בארבעה מפגשים מקבלים התושבים כלים פרקטיים להתנהלות מטיבה בפעולות שגרתיות במטבח משלב התכנון, הקניות, האחסון ועד שלב הבישול. התושבים המשתתפים בקורס נהנים מקבוצת ווטסאפ לייעוץ וליווי של מרצה הקורס עמית מסטצ'קין, היועצת לבטיחות מזון ד"ר חגית אולנובסקי והדיאטנית חן פרידמן.

"לבשל את זה הלאה" // סדרות של מפגשי בישול שכונתיים במטרה לגבש קבוצות תושבים סביב אוכל בריא ומקיים ולחזק את החוסן הקהילתי. האוכל שמוכן במפגשים מתבסס על תוצרת מוצלת וחומרי גלם מעסקים מקומיים, תמיכה בחקלאות ישראלית, רכישה של מוצרי מזון מעסקים מקומיים ושימוש בתוצרת מקומית בסביבת השכונה כמו גינות קהילתיות ועצי פרי במרחב הציבורי.

"לבשל את זה הלאה", שבוע הצמבוז בתל אביב (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)
"לבשל את זה הלאה", שבוע הצמבוז בתל אביב (צילום באדיבות דוברות עיריית ת"א-יפו)

תכנית המזון העירונית "בתיאבון" של הרשות לאיכות סביבה וקיימות בעיריית תל אביב-יפו מקדמת את עקרונות אמנת האו"ם: אבטחת רווחה וביטחון תזונתי, נגישות למזון בריא ומקיים, חינוך לקיימות, הפחתת בזבוז מזון וצריכת מזון מקומי. במציאות בה טונות של מזון נזרקות לפח, התכנית פועלת לאורך השנה במגוון אסטרטגיות לקידום תזונה בריאה ומקיימת בכלל וצמצום בזבוז מזון בפרט.

לפי דו"ח אובדן המזון האחרון של ארגון לקט ישראל, אובדן המזון בישראל בשנת 2022 נאמד בכ-2.6 מיליון טונות, המהווים כ-37% מהיקף ייצור המזון המקומי בישראל. קרוב ל 40% מאובדן ובזבוז המזון בישראל מתרחש דווקא במשקי הבית אצל הצרכן הפרטי, כאשר משק בית ממוצע בישראל זורק לפח כ-14% מההוצאה על מזון. משפחה ממוצעת בישראל זרקה לפח בשנת 2022 מזון בשווי של כ-4,000 ₪ בשנה (שווה ערך לצריכת מזון ממוצעת של חודש וחצי).

אמבולנס של אוכל. ניידת הצלת המזון של העירייה, שבוע הצמבוז בתל אביב (צילום: אילת אריאלי-ענבר)
אמבולנס של אוכל. ניידת הצלת המזון של העירייה, שבוע הצמבוז בתל אביב (צילום: אילת אריאלי-ענבר)

בשבוע צמצום בזבוז המזון השנה יושק מיזם משותף של עיריית תל אביב-יפו עם ארגון לתת ורשת שופרסל. המיזם פועל להצלת מזון לפני השלכתו וחלוקתו לעמותות שמסייעות לאוכלוסיות מוחלשות, ופועל במתכונת הרצה כבר כשלושה חודשים בהצלחה עם הצלת מזון בשיעור של כ-70% מהיעד השנתי. המיזם שפועל בתל אביב הוא חלק מהפעילות הארצית של ארגון לתת להצלת מזון ראוי למאכל ולהעבירו לזקוקים לו. בשנת 2023 הצליח הארגון להציל כך מזון בשווי 219 מיליון ש"ח. במסגרת המיזם, אוסף הארגון מזון קצר תוקף מכ-10 סניפי שופרסל בעיר, שם מורידים מהמדפים ומכינים לאיסוף מזון הראוי למאכל אך לא לשיווק. המזון המוצל מחולק באמצעות העירייה לעמותות הממוקמות בת"א-יפו, אשר הוגדרו בשיתוף מנהל השירותים החברתיים של העירייה ותומכות בתושבי ותושבות העיר.