שדרגו את עצמכם במטבח

השפים שצריך להכיר, המרכיבים שחייבים להיות במטבח והספרים שיקפיצו את רמת הבישול. כך באמת תבינו באוכל

ביצי שליו. צילום: Shutterstock
ביצי שליו. צילום: Shutterstock
2 במרץ 2014

עשרה חומרי גלם שאתם חייבים במזווה שלכם

מלח ים אטלנטי

מלח משנה חיים המגיע בצורה של גבישים אפרפרים קטנים שעברו פחות תהליכי עיבוד, ולכן בריאים יותר, ולרוב גם בעלי טעם חזק ממלח רגיל (צריך להתרגל אליהם בהתחלה עד שלומדים את הכמויות).

שמן זית משובח

המוצר האחרון שאתם מתכוונים להתפשר עליו. השקיעו זמן בחיפוש אחר שמן הזית האהוב עליכם, ואם מצאתם משהו ממש נדיר בקשו לקנות אותו בפחים של חמישה ליטרים.

נתח סינטה

הנתח הכי מוצלח עבור צלי, רוסטביף או סטייק. איך תדעו שלא עבדו עליכם? הנתח אמור להיות נקי משומן חוץ משכבה דקה שעוטפת אותו בחלק החיצוני.

נתח סינטה. צילום: Shutterstock
נתח סינטה. צילום: Shutterstock

חומץ בלסמי מצומצם

מוצר בסיסי במטבח ששווה להטריח בשבילו מישהו שבדיוק חוזר מאיטליה (או שאפשר לרכוש במעדניות מתמחות כמו פרימו בשוק הנמל). החומץ צריך להיות מספיק טעים בשביל לטבול בו פרוסת לחם עם קצת שמן זית ולהכניס ישר לפה.

שמן שומשום

את השמן הזה לא מפיקים משומשום אלא מבשלים בו במשך שעות גרעיני שומשום עד שהוא מקבל טעם חזק במיוחד. מעיף כל אורז, מעולה להקפצה ומשדרג כל רוטב לסלט.

חמוצים תוצרת בית

החלטתם להשקיע באוכל? חסל סדר שימורים אנמיים של בית השיטה. מהיום מכינים הכל במו ידיכם ושומרים בצנצנות זכוכית – מלפפונים, כרוביות, גזרים או כל מה שנראה לכם שיצליח. מקסימום חיכיתם חודש לחינם.

חמוצים תוצרת בית. צילום: Shutterstock
חמוצים תוצרת בית. צילום: Shutterstock

טרטופו/שמן כמהין

מצרך יקר ונדיר, אבל אפילו שתי טיפות ממנו יכולות להעניק לחביתה הכי פשוטה טעם עמוק ומסתורי. שווה להשקיע ולהשתמש בכמות מדודה כי לרוב השמנים מרוכזים מאוד.

עלי כפיר ליים

העלים שיקפיצו כל תבשיל אסייתי מרמת "טוב" לרמת "מצוין" ויעניקו לו ארומה חמצמצה־מרירה. אפשר לחלוט אותם במרק, להוסיף אותם לתבשיל ואפילו לגרוס אותם לאבקה ולפזר מעל אורז.

בולגרית של המאירי

לפודיז מתקדמים ופיינשמייקרים במיוחד. הבולגרית של מחלבת הבוטיק הצפתית היא שיר הלל למה שאפשר לעשות מחלב ובעלת פוטנציאל מיוחד לדרדר טבעונים אדוקים להתפתות לה.

ביצי שליו

הן יפות, טעימות ומרשימות וגם משדרגות כל רוטב לפסטה או סטייק טרטר כשהן חיות וכל סלט כשהן מבושלות ומשומרות בחומץ. כשבאמת בא לכם להשתגע נראה אתכם מכינים מעשר ביצי שלו מקושקשת לזוג.

ביצי שליו. צילום: Shutterstock
ביצי שליו. צילום: Shutterstock

בלוגים, אתרי אוכל וחשבון אינסטגרם אחד שאתם חייבים להכיר

פתיתים

הבלוג של המעצב המוכשר גל ממליה מספק השראה, רעיונות מקוריים ומיני התנסויות קולינריות בדרגות קושי משתנות. זה המקום להיחשף לשיטות בישול, לשילובי טעמים ולמאכלים שחורגים משגרת המתכונים הרגילה, למשל מרק סרטנים ושוקולד לבן, פסטה ברוטב גויאבה תפוז וחמאה מגרעיני חמנייה.

אז מה את עושה כל היום

בלוג המעוצב לעילא של אפרת ליכטנשטט מצליח להפעיל את בלוטות החשק בעזרת מגוון של מתכונים ותמונות מסוגננות להפליא. המתכונים כתובים בפשטות וחלקם כוללים התאמות לטבעונים/רגישים לגלוטן. אם אתם מחפשים עוגת שוקולד פשוטה ומהירה או קיש גבינות מפונפן – תהיו מוכנים לחוויה ויזואלית מהפנטת.

סמיתן קיטשן

זה יהיה מעליב לקרוא לדב פרלמן בלוגרית כי מדובר בבחורה שמשקיעה, חוקרת, מצלמת, כותבת ומפרסמת מתכונים וספרי בישול מאז שנת 2009. הבלוג שלה כולל מתכונים שהיא בודקת ומנסה עד שהם מגיעים לרמת שלמות, ועדיין הם ממשיכים לזכות לפרשנויות ועיבודים מצד בלוגרי אוכל מרחבי העולם.

האינסטגרם של אלכסנדר לחניש

השף הצעיר שמסתמן ככוכב נוצץ בשמי הקולינריה המולקולרית הוא דוגמה ומופת להתמדה, פרפקציוניזם, תעוזה וצורת הגשה לפנים. חשבון האינסטגרם שלו כולל צילומי מנות מולקולריות מרהיבות, הדגמות בישול בחנקן נוזלי ומגוון דובוני גומי בעבודת יד.

XO Breakfast

מהפנקייק המושלם ועד המוזלי הכי מושחת שיש, מטורטייה עם ביצה עלומה ועד מאפים אישיים. הבלוג הזה מוקדש למתכונים, רעיונות ובעיקר צילומים מזילי ריר של הארוחה החשובה ביותר ביום. כניסת חובה לפני הבראנץ' של שישי בבוקר.

חמישה ספרי בישול שאתם חייבים על המדף

ספר האפייה של ארז קומורובסקי

כדי להבין מה זה מחמצת שאור, מאיזה קמח אופים חלה ואיך להכין לחמניות קבב טלה.

"מבשל ואופה", ארז קומורובסקי
"מבשל ואופה", ארז קומורובסקי

Ottlenghi – The Cookbook

כדי ללמוד להכין קינוחים פשוטים ויפים, להגיש סלטים בצורה הכי מרשימה שיש ולהוציא את המיטב מחומרי גלם מקומיים.

"The Cookbook"
"The Cookbook"

"סלטים" / רפי כהן

כדי ללמוד איך לבחור ירקות בשוק, איך מייבשים חסה ואיך להכין את המטבוחה המפורסמת.

"סלטים", רפי כהן
"סלטים", רפי כהן

Vietnamese Home Cooking / Charles Phan

כדי להכיר את מרכיבי המטבח הוויטנאמי, כדי לקבל מתכון מדויק למרק פו, וכדי שסוף סוף יהיה ספר צילומים אחד נורמלי בבית.

"Vietnamese Home Cooking"
"Vietnamese Home Cooking"

EAT: The Little Book of Fast Food / Nigel Slater

כדי לקבל רעיונות מקוריים למנות חדשות וליישר קו עם מה שקורה במטבחים עדכניים בעולם.

"Eat"
"Eat"

חמש טכניקות שאתם מוכרחים להכיר

טמפרור

שינוי טמפרטורה של שוקולד כך שאפשר ליצור איתו צורות ולהכין פרלינים. ואם לא זה אז לפחות תלמדו להמס שוקולד על בן מארי ולא במיקרוגל.

גריל

החל מצלייה וסגירה נכונה של בשר כך שלא יאבד את מיציו וכלה בצליית דגים על האש. זה הזמן לגלות מתי קושרים את הנתח, מתי מושחים בשמן ומתי מכסים בנייר כסף.

הנבטה

תהליך הוצאת הנבט מקטניות. זה הזמן לגדל בעצמכם נבטים או לפחות להגדיל את הערך התזונתי של עדשים, חומוס ושעועית. חוץ מזה שזה משפר את הטעם שלהם, יהיה לכם סוף סוף על מה לדבר עם החברים הבריאותניים שהזמנתם לארוחה.

עבודה עם שמרים

הבצק המאתגר ביותר בתחום האפייה. עבודה עם שמרים מצריכה שמירה על טמפרטורת החמאה, הקפדה על שלבי הוספת מרכיבי הבצק בסדר אחיד, התפחה ראשונה (לפעמים גם שנייה ושלישית), לישה והימנעות מלישת יתר; וזה עוד בלי לדבר על צורות האפייה המצריכות תא התפחה, מכת חום, הורדת טמפרטורה ועבודה עם מדחום לתנור. בקיצור, הגיע הזמן להירשם לאוניברסיטה.

הדפסת תלת ממד

כדאי שתתוודעו לדבר הלוהט הבא בתחום יצירת המזון: הדפסת מאכלים באמצעות מדפסת תלת ממד. לא רחוק היום שבו תוכלו לתכנת מכונה שתדפיס לכם פיצה שכבה אחר שכבה – נאס"א כבר משקיעה מיליוני דולרים בפיתוח מוצר כזה עבור אסטרונאוטים. חברת 3DSYSTEMS כבר מציגה בימים אלה מכונה להדפסת קוביות שוקולד וסוכר בשם ChefJet. זו הבאזז וורד שלהם לשנת 2014.

חמישה שפים שכדאי לכם ללמוד מהם

פראן אדריאה

האובר־שף שאחראי על מסעדת אל בולי ו־41ºExperience הספרדיות. ממובילי המטבח המולקולרי ומפתחיו. אוטודידקט, עצמאי, חוקר, יצירתי ומעל הכל – מתמיד.

פראן אדריאה. צילום: Getty Images
פראן אדריאה. צילום: Getty Images

רנה רדזפי

השף של מסעדת נומה בקופנהאגן. כל ההייפ התרבותי (המוצדק) סביב הנורדים וסקנדינביה חייב לא מעט גם לרדזפי שהעלה את צפון אירופה על מפת הקולינריה הבינלאומית עם פרשנות עדכנית למטבח הנורדי ושימוש בשיטות בישול מסורתיות.

רנה רדזפי. צילום: Getty Images
רנה רדזפי. צילום: Getty Images

ג'וליה צ'יילד

השפית שהצליחה להנגיש בישול איכותי להמונים כשג'יימי אוליבר עוד לא היה בתכנון. מי שהתמחתה בבישול צרפתי מסורתי ועוררה מהפכה בכל הנוגע לבישול ואפייה בארצות הברית בשנות ה־60.

ג'וליה צ'יילד. צילום: Getty Images
ג'וליה צ'יילד. צילום: Getty Images

מייקל וולטאג'יו

השף של מסעדת ink בקליפורניה ואחד השפים המבטיחים בארצות הברית שלא מפחד להעז עם מנות מהמטבח המודרני כמו פולנטה מתפוחי אדמה, ניוקי מחלמונים וקלמרי על פירה פופקורן בחמאה.

מייקל וולטאג'יו. צילום: Getty Images
מייקל וולטאג'יו. צילום: Getty Images

עומר מילר

השף שעשה בית ספר לתעשיית המסעדנות בישראל בכל הקשור לצילום אוכל, שיתוף מנות ויחסי ציבור עצמיים. המשוואה פשוטה: רואים עומר מילר – חושבים אוכל.