שופינג בבודפשט

פנינים עתיקות ופריטי וינטג' מיוחדים חבויים בינות לקניונים המודרניים

שופינג בבודפשט (צילום: shutterstock)
שופינג בבודפשט (צילום: shutterstock)

המסחר בבודפשט עדיין מתנדנד בין המקומי למסורתי, לבינלאומי ולמודרני. המסורת בהונגריה היא עיקשת, ומצליחה לעצור בעוז את מתקפותיה חסרות הרחמים של תרבות הצרכנות המערבית המודרנית. עם זאת, קניוני ענק מודרניים צצים בכל פינה בשמו של "הפיתוח העירוני", ומותירים רק מעט מאוד חנויות רציניות – ואת כל הקניות ההונגריות המסורתיות יותר באזורי הקניות הישנים, דוגמת רחוב Vaci.

למרות הבינלאומיות, גם חנויות מותגי הענק העולמיים שונות כאן מאלו המוכרות ברחבי אירופה. המבחר מצומצם יותר מבירות אחרות, והפריטים שנבחרים למלא את המדפים מתאפיינים ב"חיי מדף" ארוכים יותר – פשוט משום שהאוכלוסייה המקומית אינה יכולה להרשות לעצמה לעמוד בקצב האופנות המתחלפות של רשתות דוגמת Zara. אפילו בסצינת קניות היוקרה תגלו שלא כל הקולקציה הגיעה. מצב זה משאיר את הקונה המודע תקוע במעין מנהרת זמן.

אבל אל דאגה, מי שמחפש נחמה בקניות, יוכל תמיד למלא את תיקיו בפנינים עתיקות ובחפצים מיוחדים במחירים נמוכים, לאחר שיטוט באחד השווקים או באזורי הקניות המסורתיים של העיר. התקווה היא שהמעצבים והאמנים ההונגריים הצעירים ישתמשו במטען התרבותי העשיר שלהם וישלבו אותו במוצרי צריכה שתואמים את הטעם המודרני. אבל גם אם זה נעשה, הניסיון מוגבל לרוב למקומות כמו ה-Hephaistos Haza/Bazaar. רבים מהפריטים הללו נתפרים בעבודת יד, מה שמגביל את חשיפתם לקהל רחב יותר ברמה המסחרית.

רחוב Vaci והמדרחוב היוצא ממנו הם אזור הקניות העיקרי בעיר. החנויות הישנות מחזיקות מעמד בינתיים, ומוכרות כפפות בעבודת יד, כובעים, חפצי נוי ונעליים שנתפרות לפי מידה. בין החנויות הללו תמצאו אינספור חנויות למזכרות תיירים סטנדרטיות. בקרבת Vaci נמצא רחוב Deak Ferenc, ובו מתמקמות החנויות האופנתיות. מסחר העתיקות העיקרי הוא ברחוב Falk Miksa utca, אם כי מרבית העתיקות נמכרות בשוק הפשפשים Ecseri שבפאתי העיר.

רוב העובדים שתפגשו בחנויות – בעיקר באלה המשרתות תיירים באופן קבוע – מדברים אנגלית ברמה סבירה. המודעות לשירות הולכת ומשתפרת, אם כי בוודאי תיתקלו מדי פעם ביחס שמקורו בתרבות השירות של העידן הקומוניסטי. שעות הפתיחה המקובלות הן 17:00-10:00 או 18:00 באמצע השבוע, ובשבת 13:00-10:00. באזורים התיירותיים חלק מהחנויות פתוחות גם ביום ראשון, ומרביתן יהיו פתוחות עד מאוחר ביום זה. הקניונים פתוחים בדרך כלל עד שעות מאוחרות יותר מהחנויות שברחוב, ומרביתם פתוחים גם ביום ראשון.

תיירים שאינם ממדינות האיחוד האירופי יכולים לדרוש החזר מע"מ בעבור הקניות בבודפשט מסכום שעולה על 50 אלף פורינט (אין מדובר בקניות מסחריות). לא בכל החנויות יש החזר המע"מ, והסכום שמתקבל אינו קבוע ונע בין 12 ל-25 אחוז. בחנויות הרלבנטיות ימלאו עבורכם טופס בכל קנייה, ואותו עליכם להחתים בשדה התעופה ביציאה מהונגריה. חלקן אף ישיבו לכם את כספי המס במעמד הקנייה, ותצטרכו לשלוח להן חזרה את הטופס המוחתם לאחר יציאתכם מהמדינה.

השוק Nagy Vasarcsarnok (צילום: shutterstock)
השוק Nagy Vasarcsarnok (צילום: shutterstock)

Artista

6 מעצבים מקומיים המתמחים בעיצוב ייחודי ועכשווי. הבגדים עשויים מבדים איכותיים במיוחד, דבר המתבטא במחירים, אך המקוריות מוחלטת.

כתובת: Puskin utca 19

Ciankali

חנות בגדי הווינטאג' הטובה בבודפשט. בגדי פוליאסטר, המון נעליים, תכשיטים ומעילי עור.

כתובת: Duhány utca 94

Tisza Cipo

ההיסטוריה חוזרת – 15 שנים לאחר נפילת חומת הקומוניזם, מגלה הנוער ההונגרי מחדש את נפלאות האופנה והסטייל של הקומוניזם. למי שמעוניין בסטייל מודרני עם נגיעה מזרח אירופית ייחודית.

כתובת: Karoly korut 1

Nagy Vasarcsarnok

בחלקה הדרומי של כיכר Fovam ter נמצא השוק המרכזי Nagy Vasarcsarnok, מקום קסום שמחייב ביקור. זהו שוק מקורה, עצום בגודלו שנבנה במאה ה-19 בסגנון נאו-גותי. בשנות השלטון הסובייטי הוזנח והחל להתפורר, אך למרבה השמחה שופץ ונפתח שוב ב-1994. בקומת הכניסה כ-200 דוכנים של בשר, גבינות, ירקות, מאפים, תבלינים (בעיקר פפריקה) ואינספור מוצרי מזון נוספים, ובקומה העליונה חנויות, גלריות אמנות, מסעדות ועוד.

Ecseri

שוק פשפשים גדול ואיכותי המכיל אינספור דוכני בגדים, עתיקות וחפצים שונים.

כתובת: Nagykorosi ut 156

בשוק הפשפשים (צילום: shutterstock)
בשוק הפשפשים (צילום: shutterstock)