מעצר חברת המועצה: האם מעצרי ההשתקה מבלפור הגיעו לעיר?

חברת המועצה שולה קשת בתוך ניידת המשטרה (צילום באדיבות שולה קשת)
חברת המועצה שולה קשת בתוך ניידת המשטרה (צילום באדיבות שולה קשת)

מעצרה של חברת מועצת העיר שולה קשת בהפגנה נגד הקמת פורטל הרכבת הקלה בשכונת נווה שאנן, מעלה את החשש שהפרקטיקה של עיכובי שווא של מפגינים לצורך הרתעה הגיעה לעיר. קשת: "נווה שאנן כנראה לא סבלה מספיק"

26 ביולי 2021

"מעוכבת לחקירה" לא הייתה הכותרת שחברת מועצת העיר שולה קשת תכננה לקבל: היא התכוונה לקפוץ להפגנה, לעשות קצת רעש ולחזור הביתה, אולי להצליח להעלות מודעות למאבק בבניית פורטל המעבר של הרכבת הקלה ברחוב הר ציון בדרום העיר.

אתמול בערב כשפעילי אנחנו העיר, כח לקהילה, תושבי השכונה ופעילים בוועד השכונתי ובראשם האקטיביסטית הוותיקה קשת, שמעו שעובדי נת״ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מגיעים לבצע מדידות בשכונה, הם זיהו הזדמנות לייצר כותרת ותשומת לב למאבק והגיעו למקום עם מגפון ושלטים.

ההפגנה נגד פורטל הרק"ל (צילום: אלונה עמרם)
ההפגנה נגד פורטל הרק"ל (צילום: אלונה עמרם)

לא ברור אם קשת נעצרה כי סירבה להזדהות או הפרה את הסדר הציבורי, כפי שטוענת המשטרה, או כי התעקשה (שוב ושוב) להתריס בפרצופם של גופים חזקים כמו נת"ע ולקלקל את מסיבות יחסי הציבור, או פשוט כי מדובר באישה שאומרת את דעתה בקול רם בלי להתבייש או להיבהל. מהדרישה להזדהות ללא סיבה ברורה לעין במהלך הפגנה חוקית לחלוטין עולה ניחוח של השתקה, וקשת אינה היחידה שמושתקת: "העיריה לא ביצעה שיתוף ציבור על המהלך הזה", היא אומרת. "ביקשנו תסקיר סביבתי, לא קיבלנו. הבטיחו לנו שולחן עגול בעיריה עם מומחים מטעמנו שישמעו את עמדתנו וזה לא התקיים. בעוד שלושים שנה ידברו על החלם שקורה פה עכשיו, אבל איך זה עוזר לנו?.

תסבירי איפה הבעיה המהותית, לתפיסתך.
"לפני עשרים וחמש שנה הפושעים הגדולים, נת"ע, משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו, הקימו את המפגע התברואתי והתחברותי שנקרא התחנה המרכזית. התרענו אז ואמרו לנו שאנחנו מתנגדים למודרניזציה. עכשיו מקימים את הפורטל התת קרקעי של הרכבת הקלה ברחוב הר ציון, בלב שכונת מגורים, בעומק 300 מטר מתחת לאדמה. הולכים לחפור פה תקופה ממושכת, יהיו פה ענני אבק נוראיים, רעש בלתי נסבל, הקרקע תזוז ותייצר עוד סדקים בקירות הבתים. גם עכשיו אומרים לנו שאנחנו לא מבינים כלום ועוצרים את המודרניזציה".

שולה קשת בהפגנה נגד פורטל הרק"ל (צילום: אלונה עמרם)
שולה קשת בהפגנה נגד פורטל הרק"ל (צילום: אלונה עמרם)

איזה פתרונות אחרים את רואה?
"עד שהתחייבו לחסל את התחנה המרכזית ולהוציא מפה את תנועת האוטובוסים, בונים לנו את החלם הזה שיחצה את השכונה לשניים, וזאת למרות שהקבלן שנשכר לפרויקט אומר שיותר הגיוני לחפור צפונה משם, ברחוב שומרון, איפה שאין בתי מגורים. אבל זה מוסיף עוד דקת נסיעה לרכבת, אז העיריה ונת"ע מסרבות. נווה שאנן כנראה לא סבלה מספיק".

לדברי קשת במשטרה החליטו שלא לחקור אותה לבסוף ולא לפתוח לה תיק, אבל השימוש של משטרת תל אביב בטקטיקת המעצר כאמצעי השתקה של מפגינים (ששימשה כדרך קבע את משטרת ירושלים נגד אקטיביסטים במהלך מחאת בלפור), צריך להדאיג כל תושב בעיר.

ההפגנה נגד פורטל הרק"ל (צילום באדיבות שולה קשת)
ההפגנה נגד פורטל הרק"ל (צילום באדיבות שולה קשת)

ממשטרת ישראל נמסר:
"אתמול בשעות הלילה החלה מחאה באזור דרום ת"א אשר במהלכה התפתחה הפרת סדר ציבורי. בתוך כך, עוכבה אזרחית אל תחנת המשטרה לצורך זיהוי וזאת לאחר שסירבה להזדהות בפני שוטר בעת חשד לקיומה של עבירה. נמשיך לאפשר את חופש המחאה לכל אחד בגבולות החוק אולם לא נאפשר הפרת סדר ציבורי בניגוד לחוק".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר:
פרויקט הרכבת הקלה הינו פרויקט לאומי אשר מטרתו בין היתר לשדרג את איכות חיי התושבים ובעלי העסקים, כולל בשכונת נווה שאנן. יש לזכור כי נת"ע היא החברה הממשלתית האמונה מטעם המדינה על תכנון והקמת קווי הרכבת הקלה. העירייה מתייחסת בכובד ראש לנושאים המועלים על ידי התושבים, אך לצערנו לא תמיד ניתן להיענות להצעות. בניגוד לנטען, נערך מפגש שיתוף ציבור על ידי נת"ע והקבלן המבצע בינואר 2021. ההצעה לגבי שינוי מיקום הפורטל נדונה בעבר ונדחתה לאחר בחינה מיקצועית. הצעה זו הועלתה לאחרונה שוב בפני הות"ל על ידי התושבים בדיון וגם שם נדחתה על ידי הות"ל ונת"ע".