סטוקרים ועקירת שיניים: 10 שירי האהבה הכי מקריפים בעולם

חלק מהלהיטים הכי גדולים בעשורים האחרונים הם למעשה מכתבי אהבה מצמררים, את חלקם אנחנו מזמזמים בלי לשים לב. יום אהבה שמח, אה?

התירצחי לי? (איור: מיכל רוט)
התירצחי לי? (איור: מיכל רוט)
15 באוגוסט 2019

קייט בוש – Deeper Understanding

עשורים לפני שהמחשב הביתי כיכב בסלון והטכנולוגיה הפכה ליקום חסר גבולות, קייט בוש דמיינה סיפור אהבה חד צדדי בין גבר בודד למחשב שלו: "כשהאנשים בחיי הפכו לקרים יותר, פניתי למחשב שלי, ביליתי את הערבים שלי איתו כמו עם חבר". אי אפשר שלא להרגיש צמרמורת בשורה "לא אכלתי, לא ישנתי, האינטנסיביות התגברה". השיר יצא במקור ב־1989, ובוש הוציאה אותו מחדש בשנת 2011 באלבום ההקלטות המחודשות "Director's Cut". ההתמכרות של הדמות בשיר הופכת לקשה יותר ויותר, במעין משל אפל שהקדים את זמנו, שבו בוש מגלה כהרגלה חמלה רבה כלפי פגיעות אנושית.

 

אליס קופר – Feed My Frankenstein

בשיר הזה יש את כל מה שהשמרנים באמריקה באייטיז פחדו ממנו, עם מדבקות ה־Explicit Content שלהם: דיבור סליזי על סקס, מטאפורות על מתירנות מינית (הליבידו הוא פרנקנשטיין, מתוחכם מאד) וגם גבר שעיר וכריזמטי עם וסט עור ואייליינר שחור. הלהיט הזה בוטה אך חינני, מצחיק יותר משהוא מחרמן עם מטאפורות מטופשות על מין אוראלי. ב"עולמו של וויין 2" אליס קופר מבצע את השיר הזה לייב עם להקת השוק רוק שלו כשהוא יוצא משלד פלסטיק ענק מואר בניאון ירוק. רוקנ'רול.

 

סמאשינג פמפקינז – Ava Adore

לפני שבילי קורגן התחרפן לחלוטין, התחיל להתרועע עם ימנים קיצוניים והחיה את הסמאשינג פמפקינז בעקבות חובות על ליגת האגרוף שקנה, הוא ידע לכתוב שירי אהבה יפהפיים. "ואני אעקור את השיניים הרקובות שלך, תהיי מושלמת ממש כמוני", הוא מבטיח ב"אווה אדור": "תהיי מאהבת במיטה שלי ואקדח לראש שלי". כמו בשירי אהבה נוספים של הסמאשינג פמפקינז, בהם "Stand Inside Your "Love ו־"33", גם כאן יש הבטחה לנאמנות אלמותית. ההבדל הוא שב"אווה אדור" מ־1998 קורגן סוף סוף הסיר את המכשול האחרון שעמד בפני הכתיבה שלו, והוא חושף את עצמו האלים ומעורר החלחלה.

 

ניק קייב – Do You Love Me?

ה"דם שזורם בפנים ירכיה" הופך את השיר הזה לאחד היותר מקריפים של נסיך האופל האהוב, אבל באותה מידה יכלו להכנס עשרות שירים אחרים מהקריירה שלו לרשימה. מלבד חיבתו של קייב לאסתטיקה של ז'אנר בלדות הרצח, לו הקדיש אלבומים שלמים, הוא כותב שירי אהבה שמטרתם לערער. השיר פותח את האלבום "Let Love In", שיצא בלב תקופת הגראנג' (1994), אבל לא משקף את רוח התקופה ולו בתו אחד. באלבום ממשיך קייב לעסוק באובססיביות בקשר בין מין לאלימות, כוח ואהבה: "עשיתי כל מאמץ לא להתעלל בה", הוא אומר: האהבה היא רק חלק מתפיסת עולם שבה הכל חולני וזוועתי.

 

בלונדי – One Way Or Another

מרשימה זו עולה שסטוקריות הייתה אחת הפעילויות החביבות באייטיז. כמו מדונה חסרת המנוחה ב"סוזן סוזן", דבי הארי שרה על מעקב אובססיבי ברחבי העיר, נסיעות ליד הבית של מושא האהבה והבטחה שהיא "תשיג אותך". השיר מבוסס על סיפור אמיתי: הארי כתבה אותו בניסיון להתמודד עם כך שנרדפה על ידי "משוגע" שעקב אחריה. "ניסיתי להכניס לשיר הומור, להקליל, זה היה מכניזם הישרדות", סיפרה לוויקלי אנטרטיינמנט.

לידיה לאנץ' – Spooky

האלבום "Queen of Siam" של הגותית הנחמדה לידיה לאנץ' יצא בפברואר 1980. בעוד שבמרבית האלבום היא לא בדיוק שרה, אלא מגישה את הטקסט, מבצעת ספוקן וורד עוד לפני שהומצא רשמית, בלהיט האלטרנטיבי "Spooky" היא שרה בקול עדין ומסתיר סוד. זו היצירה הכי נגישה שלה, ביצוע לקלאסיקת הפופ האמריקאית "ספוקי" מ־1967. בזמן אמת לאנץ' אכזבה לא מעט מהמאזינים שציפו לקבל ניסורי אוזניים הארדקוריסטיים ממלכת הנו וייב הניו יורקית, ולא בלדת האלווין מתוקה. כרגיל, לידיה לאנץ' לא שמה זין.

Virgin Prunes – Pagan Lovesong

היום גאווין פריידי נחשב למוזיקאי מכובד שמשתתף בערבי שירה של שייקספיר, אבל ב־1982 הוא היה התגלמות כל הפחדים של החברה האירית האולטרה־קתולית: "חוטא, פגאני, השמש לא מאירה בשבילי". הבס המאיים של דיק אוונס (אחיו הגדול של אדג', גיטריסט U2) מהווה בסיס יציב לשירה המטורללת של פריידי וגוגי (שגם הוא גדל להיות מבוגר אחראי, אמן פלסטי מצליח). השיר היה להיט עצום בארץ בזמן אמת בפינגווין, אבל ההפקה המבריקה של קולין ניומן (wire) נשמעת מפחידה ומעולה גם היום.

המכשפות ואלונה דניאל – ערפד

אחד הרגעים הפרועים והסוחפים ביותר בתולדות הרוקנ'רול הישראלי מתחבא דווקא באלבום "המכשפות מתכסות" משנת 1996, ובו קאברים שהקליטה להקת הקאלט. את השיר "ערפד", במקור מהאלבום "חתוך תוכן" מ־1988 של טאטו, מבצעות כאן ענבל פרלמוטר ואלונה דניאל, סולנית טאטו לשעבר. בראיון למעריב סיפרה דניאל שהיא כתבה את השיר על "שיכור חמוד שאני בידידות איתו שנים", אבל כיף יותר לדמיין שמדובר בדמות פיקטיבית לחלוטין, מעין בראד פיט ב"ראיון עם הערפד", אדום עיניים ולבן צוואר: "ערפד מכובד, רציני ולבד, מחפש בעיתון ערפדה בודדה עם חזה אינטליגנטי וישבן מכובד, ושיהיה במה לנשוך אותה".

דה פוליס – Every Breath You Take

האם מרוב שהתרגלתם ללהיט האייטיז הטחון שכחתם לשים לב למילים? הבס הממכר וקולו המסוקס של סטינג מסתירים מאחוריהם מילים מקריפות לחלוטין, בשיר שיכול להיות המנון הסטוקרים עלי אדמות. "כל נשימה שאת נושמת, כל תנועה שאת מבצעת" וכל זה, "אני אצפה בך". וואט דה פאק סטינג? הוא מבהיר את רמת האלימות הפוטנציאלית שלו בשורה "הו את לא מבינה, את שייכת לי".

 

פליטווד מאק – In the Back of My Mind

פתיחה דרמטית ומאיימת, עם תופי מלחמה וקולות רדופים, פותחת את הסינגל מתוך אלבומה הבלתי מוערך של פליטווד מאק, "Behind the Mask" מ־1980. סטיבי ניקס גונבת את ההצגה כרגיל בקולות רקע יפהפיים, במילים על אישה שרודפת גבר כמו רוח רפאים. קטעי הסולו גיטרות, שמנסים לשחזר את הסגנון של חבר הלהקה הנעדר לינדזי בקינגהאם, לא מצליחים לחרב את השיר האניגמטי הזה. סי פארט מפתיע בכיכובה של כריסטין מקווי, האישה וקול הפעמונים, הופך את האווירה לסינמטית אפילו יותר.