השבוע בדמוקרטיה שבה אישה יכולה להתגרש רק אם לא תתלונן על אונס

ראש הממשלה טוען שלא נתן תמורה על מתנות שקיבל אבל גם אומר ש"אין מתנות חינם", צה"ל מפנה בכוח פלסטינים, ולמבקשי מקלט כלואים אין מים נקיים. טור ביקורת הדמוקרטיה

צילום: רוני אזולאי
צילום: רוני אזולאי
11 בנובמבר 2017

1. ראש הממשלה נחקר בפעם החמישית בחשד לקבלת שוחד וטובות הנאה. הוא עומת עם העדויות והראיות ודבק בגרסה שמדובר במתנות בין חברים – דבר שעבור עובדי מדינה נחשב כעבירה פלילית של קבלת טובות הנאה – וכי לא נתן כנגדן תמורה (עבירת שוחד). בנסיבות אחרות אמר השבוע ש"אין מתנות חינם". אופס.

2. עורך הדין הפרטי שפרש ממש לאחרונה מתפקידו הלא-רשמי והבלתי-מדווח כיועצו/שליחו המדיני של ראש הממשלה, נחקר בפרשת הצוללות בה פעל לדבריו בהתנדבות. במקביל נחקר שותפו העסקי, בן דודו של ראש הממשלה, ששימש לגמרי במקרה מתווך בעסקת הצוללות והיה אמור לקבל, לכאורה, דמי תיווך אסטרונומיים. כלומר, ראש הממשלה דחף לעסקת הצוללות בניגוד לעמדת ראשי מערכת הביטחון, שני אנשי סודו ניהלו את העסקה משני צדדיה, ושלושתם מצפים שנאמין שהוא לא ידע, שהכל במקרה ואין דרך שבה הרוויח מכך ראש הממשלה.

אין מתנות חינם. בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)
אין מתנות חינם. בנימין נתניהו (צילום: Getty Images)

3. הרשות לניירות ערך המליצה על כתבי אישום נגד מנכ"ל משרד התקשורת וכמה עובדי מדינה, יחד עם בעלי בזק ובכירים בחברה, בשלוש פרשיות פליליות שונות על עבירות דיווח כוזב, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות שיבוש מהלכי משפט. כידוע, המנכ"ל מקורב לראש הממשלה, שמינה אותו יום אחרי שמינה את עצמו לשר התקשורת.

4. פורסם שישנן ראיות המחזקות את החשד שראש הממשלה ניהל יחסי תן וקח עם בעלי בזק, דרך מקורב לראש הממשלה, וכי למרות שהמידע הגיע לידי הרשות לניירות ערך לפני כמה חודשים, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה עדיין לא הורו לפתוח בחקירה לגבי ראש הממשלה. נזכיר שמבקר המדינה פרסם דו"ח חריף לפיו ראש הממשלה פעל בניגוד עניינים כשהיה שר התקשורת, בשל קשריו לבעלי בזק.

5. פורסם שתיק הפרקליטות שעסק בפרשת השחיתות הגדולה בתולדות רשות המסים – תיק שנסגר תוך יום(!) בנסיבות תמוהות על ידי פרקליטת מחוז ת"א לשעבר שנחשדה בעצמה בשחיתות – הושמד על ידי הפרקליטות משום מה, אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה סירבו למסור אותו לביקורת הפרקליטות.

6. בית הדין הרבני אישר הסכם גירושים האוסר על אשה להתלונן במשטרה על אונס ואלימות מצד בעלה. נשמע כמו שיתוף פעולה של בית הדין עם סחיטה ושיבוש הליכי משפט.

>> לכל טורי ביקורת הדמוקרטיה

7. התגלה שהמוסד לביטוח לאומי בזבז 600 מיליון שקל על פרויקט מחשוב שכלל לא יצא אל הפועל. אז לאן נעלם הכסף?

8. שלושים משפחות פלסטיניות (כ-500 נפשות) החיות בשטחים הכבושים בבקעת הירדן, קיבלו צווי פינוי ממקום מגוריהם תוך שמונה ימים. פינוי אוכלוסיה כבושה משטחה הוא טיהור אתני, כלומר פשע מלחמה.

9. המינהל האזרחי והצבא הרסו בתים ל-3 משפחות בשטחים הכבושים בבקעה והותירו 18 בני אדם, בהם 10 קטינים, ללא קורת גג, וגרמו נזק לבור מים בכפר שסובל ממחסור במים. גם פגיעה של כוח כובש במתקנים הומניטריים היא פשע מלחמה.

10. הפליטים ומבקשי המקלט הכלואים ב"חולות" בנגב דיווחו על מחסור קשה במי שתייה במתקן. ברזי השתייה במתקן חלודים, אין בקבוקי מים מינרליים בקנטינות ואסור להכניס מים שנקנו מחוץ למתקן הכליאה.

צעדת הפליטים ממתקן חולות ב-2014 (צילום: אורן זיו)
צעדת הפליטים ממתקן חולות ב-2014 (צילום: אורן זיו)

*תזכורת: ראש הממשלה הוכרז על ידי המשטרה כחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ונחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים: ניהול מו"מ לשוחד, קבלת טובות הנאה, הגשת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות. למרות כל אלה, עדיין לא התפטר מראשות הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.