השבוע בדמוקרטיה שמאשרת למנוע מעיתונאים לסקר ארוע

סגר על השטחים לכבוד החג, התנערות של המדינה מטיפול בקשישים והחוק המקומם שמונע מילדים שנפגעו מינית טיפול. טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי

דפני ליף (צילום: בן קלמר)
דפני ליף (צילום: בן קלמר)
7 באוקטובר 2017

1. מבקר המדינה קבע שמשרד הרווחה והביטוח הלאומי מתנערים מאחריותם לקשישים. רוב המטפלים לא עוברים הכשרה, אין פיקוח על ההכשרה ועל איכות הטיפול, מיליוני שעות המגיעות לקשישים לא ניתנות להם, הביטוח הלאומי לא נערך למצב בהווה ובעתיד, והמשפחות נאלצות לטפל בקשישים בעצמם וקורסות בשל הנטל. לעומת זאת, דו"ח של הביטוח הלאומי הראה שנשאר לו עודף של קרוב לעשרה מיליארד ש"ח ב-2016. מאז הרפורמה שביצע ראש הממשלה כשר אוצר ב-2003, ירדה ההוצאה הממשלתית על רווחה מ-20% ל-16% בלבד.

>> לכל הטורים של שני גרשי

2. נחשף בהארץ שבכל שנה עשרות ילדות וילדים שאביהם נחשד או הורשע שפגע בהם מינית, אינם מקבלים את הטיפול הרפואי והנפשי המגיע להם מטעם שירותי הרווחה והבריאות, בשל סירובו של האב לטיפול – על פי החוק, נדרש אישור שני ההורים לטיפול. סדום, עמורה וחלם.

3. שר הביטחון החליט להטיל סגר כולל על השטחים הכבושים לאורך כל חג סוכות עד מוצאי שבת שאחריו, למשך 11 יום. להמלצה על הסגר היו שותפים כל גורמי הביטחון. מיליוני אנשים ללא זכות מעבר, גם לא ללוויית בן משפחה.

חג שמח מאביגדור ליברמן. צילום: Getty Images
חג שמח מאביגדור ליברמן. צילום: Getty Images

4. הממשלה הצהירה בחגיגיות שתעלה את קצבת הנכות הזעומה בכמה מאות שקלים במקום להצמידו לשכר המינימום. הנכים ממשיכים להפגין ולחסום כבישים והמשטרה ממשיכה להטיל עליהם דו"חות ואף לגרור אותם ולהחרים את כלי ההתניידות שלהם.

5. זוכרים את התיעודים של התנהגות המשטרה האלימה בהפגנות? היועצת המשפטית של המשטרה הודיעה ששוטרים יכולים לאסור על עיתונאים לסקר אירוע אם עולה חשש שנוכחותם תסלים אווירה של אלימות או תביא להפרת צו איסור פרסום. כי אם אין עיתונאים – אין תיעוד לשוטרים אלימים.

הפגנה בפתח תקווה. בקרוב ללא עיתונאים? (צילום: אריאל עפרון)
הפגנה בפתח תקווה. בקרוב ללא עיתונאים? (צילום: אריאל עפרון)

6. ישראל לא משיבה לבקשותיה של אישה עזתית החולה בסרטן להגיע לבית החולים אסותא לטיפול דחוף שלא קיים בעזה, כבר מאז חודש מאי. חמישה חודשים.

7. היועץ המשפטי לממשלה דחה את הערר שהגישה משפחתו של יוסף סלמסה ז"ל על החלטת מח"ש שלא להעמיד לדין את השוטרים שירו בו בטייזר ללא אזהרה, עצרו אותו ללא סיבה, השאירו אותו פצוע מחוץ לתחנת המשטרה, הזמינו ניידת מד"א כעבור זמן רב, מילאו דו"ח כוזב בעניין, ולאחר שנפתחה חקירת מח"ש גם הטרידו אותו ואת משפחתו. לאחר כמה חודשים גם מצא את מותו בנסיבות מסתוריות.

8. סגן יו"ר קק"ל, שהוא במקרה אחיו ואיש סודו של שר הפנים (שפעל למנותו לתפקיד), והיועץ המשפטי של קק"ל, שהיה בעבר יועץ משפטי של ש"ס ומקורב מאד לשני הנ"ל, נחקרו ביחידה הארצית לחקירות הונאה, להב 433. בטח אין קשר לשר הפנים.

9. יו"ר סיעת ש"ס בכנסת בילה את ראש השנה במלון יוקרה בארה"ב עם אשתו ו-3 מילדיו על חשבון מיליונר, לכאורה בניגוד לחוק. כשהתגלה הדבר, טען כי נאמר לו שאינו צריך אישור, אך לאחר מכן החזיר 10,000 ש"ח למיליונר ששילם עבורו. שזו די הודאה בעבירה, לא?

10. קבוצת טבעונים הפגינה בחדרה סמוך למקום שבו קיימו טקס כפרות, הותקפו ופונו לבית החולים. המשטרה שהגיעה למקום לא עצרה איש. כפרות על המשטרה הזאת.

11. שום נציג ממשלה לא הגיע לטקסי הזיכרון לחללי מלחמת יום הכיפורים, על אף הזמנת יד לבנים. בניגוד לטקס 50 שנה לכיבוש, זה כן היה טקס ממלכתי. כמעט באותו זמן התקיימה ישיבת ממשלה ערה בנושא חוק הג'ובים החדש.

12. נחשף שעד אמצע שנות ה־2000 היה סגן הממונה על אגף החינוך הערבי למעשה איש שב"כ, והשב"כ היה פוסל מורים ומנהלים ערבים בשל דעות פוליטיות שהשמיעו, כמו הזדהות עם מפלגות החברות בכנסת. כמו שקרא לזה פרופ' ליבוביץ', מדינת ש"ב.

13. עשרות ישראלים דיווחו שבחזרתם לארץ קרעו עובדי רשות ביקורת הגבולות דפים מהדרכון שברשותם, הודיעו להם שעליהם להוציא דרכון חדש והמליצו להם על דרכון ביומטרי. ההמלצה הגרועה בעולם.

סוף הקיץ בנתב"ג. צילום: אלי אטיאס
סוף הקיץ בנתב"ג. צילום: אלי אטיאס

14. ליריד ארבעת המינים ברחוב בירושלים נאסרה הכניסה לנשים. משרד המדע ביטל את אירועי שבוע החלל בירושלים כי הפאבים שנבחרו לפעילות אינם כשרים. חג שמח, גברים יהודים כשרים.

15. בנו של ראש הממשלה הזדהה כ"יוני" כדי למכור משקפיים ב-90 ש"ח ושלח לביצוע המשימה עובד מדינה. כספי המסים שלכם בשירות הוד שפיותם.

*תזכורת: ראש הממשלה הוכרז על ידי המשטרה כחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ונחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים: ניהול מו"מ לשוחד, קבלת טובות הנאה, הגשת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות. למרות כל אלה, עדיין לא התפטר מראשות הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.