שגרירי מזון טוב: השפים הישראלים חוגגים בחו"ל

יודע מה לבשל. אסף גרניט. צילום: איליה מלניקוב
יודע מה לבשל. אסף גרניט. צילום: איליה מלניקוב

בזמן שממשלת ישראל עושה כל מה שביכולתה כדי להשניא אותנו על פחות או יותר רוב המדינות (אל דאגה, ישארו לנו כמה חברים דיקטטורים), מזל שתחום הקולינרייה הישראלי עושה שמות ברחבי העולם. אלו כל החדשות האחרונות על שפים שעושים לנו כבוד בחו"ל

2 בפברואר 2023

אייל שני כובש את אמריקה ודובאי

השף האהוב שלנו עושה כבוד למדינה כבר שנים רבות במגוון רחב מאוד של מדינות. לפני ארבע שנים, עם פתיחת סניף ראשון של "הסלון" בניו יורק, שני חטף אש על מנת עגבניות ב-24 דולר, אבל לאט לאט הוא מפיץ את הפיתות שלו ברחבי העולם, כשרשת המסעדות שלו ושל שותפיו מגיעה לעשרות של סניפים ברחבי העולם (""יש לנו בערך 50 מסעדות כבר, אנחנו לא סופרים", אמר לאחרונה בריאיון לבלומברג. "אנחנו מפחדים לספור, כי אם נדע כמה בדיוק יש לנו, לא נדע איך אפשר לנהל את כל זה").

ניו יורק ניו יורק ווט א וונדרפול טאון. אייל שני (צילום אריאל עפרון)
ניו יורק ניו יורק ווט א וונדרפול טאון. אייל שני (צילום אריאל עפרון)

רק לאחרונה, למשל, נפתחו צמד סניפי "המזנון" בלוקיישנים מאוד מיוחדים: הראשון נפתח בדובאי במלון הילטון ג'ומיירה ביץ', והשני נפתח בדובאי הפרועה יותר של אמריקה, לאס וגאס. הסניף של וגאס נפתח מהמלונות המפורסמים בעיר והמלון השני בגודלו בעולם, The Venetian, לצד כמה מהשפים הגדולים בעולם. ורק כדי לסגור מעגל עם הביקורת שקיבל בניו יורק, מסעדת "שמונה" בגריניץ' ווילג', שנפתחה לפני קצת יותר מחצי שנה, צורפה אל הרשימה הנרחבת של מדריך מישלן בניו יורק. זה אמנם לא מבטיח לה כוכב מישלן ראשון, ואבל בכל זאת מדובר בהישג מרשים. וזה לא סיפור המישלן האחרון ברשימה הזו.

שיראל ברגר מסומנת בתור הדבר הבא

אנחנו היינו שם קודם ועכשיו כל העולם יודע: שיראל ברגר, שפית השנה לשנת 2019 בטקס פרסי האוכל של טיים אאוט, הבעלים והשפית הראשית של מסעדת OPA גרפה החודש עוד פרס נחשק: One To Watch Award (כלומר, מסעדות ששווה לעקוב אחריהן), פרס מטעם Middle East & North Africa’s 50 Best Restaurants – מהדורת מדריך המסעדות הבינלאומי 50Best לאזור המזרח התיכון ואפריקה. בנימוקי הזכייה נמסר כי "שיראל ברגר יצרה ב־OPA חלל יחיד במינו בעיר תל אביב ההומה. מהרגע שנכנסים דרך דלתות המסעדה, OPA מזמינה את האורחים לשקוע בעולם של ירקות ולצאת למסע קולינרי חושני ענוג. השף ברגר עוזרת לחנך את העולם על החשיבות של צריכה בת קיימא". וזה רק ההתחלה.
לפרטים נוספים

מבטיחה ומקיימת. שיראל ברגר (צילום: איליה מלניקוב)
מבטיחה ומקיימת. שיראל ברגר (צילום: איליה מלניקוב)

הישראליות של 50Best

לא רק ברגר זכתה לכבוד מטעם הארגון הקולינרי של סן פלגרינו, שכן בתחילת השבוע הם פרסמו מהדורה חדשה לדירוג 50 המסעדות הטובות ביותר של סן פלגרינו במזרח התיכון ואפריקה, ויש נציגות מכובדת. ההישג המכובד ביותר הולך למסעדת ג'ורג' וג'ון, שטיפסה מהמקום התשיעי למקום השישי, וכך גם הישגה של מסעדת a של יובל בן נריה, שנכנסה לראשונה לרשימה (פחות משנה אחרי השקתה) הישר למקום ה-24. לא נשקר, היתה גם אכזבה קלה כשראינו את נפילת המקומות של שאר המסעדות ברשימה, ובמיוחד את צניחתה של הבסטה מ-14 ל-18, אבל עצם העובדה שלא פחות משש מסעדות ישראליות מצאו את מקומם שם בהחלט מספק לנו גאווה.
לפרטים נוספים

הנבחרת הישראלית לאבו דאבי. מימין לשמאל: שיראל ברגר, הלל תווקולו, תומר טל, אמיר אילון; יובל בן נריה, מוטי טיטמן ורז רהב (צילום יח"צ סן פלגרינו)
הנבחרת הישראלית לאבו דאבי. מימין לשמאל: שיראל ברגר, הלל תווקולו, תומר טל, אמיר אילון; יובל בן נריה, מוטי טיטמן ורז רהב (צילום יח"צ סן פלגרינו)

טום אביב זוכה לפרגונים

מסעדת ברנז'ה של טום אביב, שממוקמת במתחם אפר בואנה ויסטה במיאמי, זכתה ממש השבוע לביקורת יותר מנלהבת אצל בני הדודים שלנו, טיים אאוט מיאמי. הכתבת אשלי ברוזיק התלהבה מארוחת הטעימות הישראלית שאביב סיפק לה, וחזרה עם טקסט שכולו הערכה לשף הישראלי. כך, למשל, היא כתבה על מנת הכרוב סטייל שורטריב: "לא ברור איך מישהו מוציא ביס בשרי כל כך מירק כל כך יומיומי, אבל זה למה יש כאלה שזוכים במאסטר שף בעוד כל השאר לא. נכון, המרקם הקצת שעוותי הזכיר יותר מדי את כפפות הגומי שחילקו לנו כדי שנוכל להתחיל לפרק אותו ("קונדומים לידיים שלכם", היה התיאור המדויק שניתן לנו). אבל המורכבות של ההכנה – הכרוב עבר מרינדה ואז ארבע שיטות חימום נפרדות – באמת הפכה אותו למשהו שחייבים לאכול". לקינוח היא כבר קראה גן עדן.
לביקורת המלאה

טום אביב והצוות של ברנז'ה (צילום: רות קים)
טום אביב והצוות של ברנז'ה (צילום: רות קים)

אסף גרניט מישלן

עוד שף שעושה שמות בחו"ל הוא אסף גרניט, שכבר הרוויח את כוכב המישלן שלו לפני שנה עבור מסעדת "שבור" שבפריז. אז היינו חייבים לבדוק אם גרניט באמת הביא את המיטב שלו לצרפת, או שאולי המישלנים האלה לא יודעים מהחיים שלהם. מבקר המסעדות שלנו עודד קרמר נשלח לבדוק הכצעקתה, וחזר עם צעקה חד משמיעית: "כן! כן! כן!". אנחנו ניקח את מה שהוא לקח. הנה, למשל, איך שהוא פתח את הביקורת שלו על "שבור" בהתלהבות נדירה: "וואו. אין דרך אחרת לסכם ביקור ב"שבור". וואו. כי אפשר לדבר הרבה על האוכל הנהדר, השירות המושלם, העיצוב המהמם והדיוק בפרטים בכל נקודה, החל מהאופן שבו מושיבים אותך ועד לבחירת הכלים בהן מוגשות כל אחת מהמנות, אבל זאת תהיה רק רשימת מכולת שלא תספר את הסיפור המלא. כי בסוף, יותר מהכל, "שבור" היא הרבה יותר מסך הפרטים הקטנים שבדרך. מסע של שעתיים וחצי, למקומות שאנחנו מכירים, באופן שלא הכרנו מעולם".
לביקורת המלאה

אסף גרניט ושותפו אורי נבון, ביום קבלת כוכב המישלן בפריז. (צילום: יח"צ רשת 13)
אסף גרניט ושותפו אורי נבון, ביום קבלת כוכב המישלן בפריז. (צילום: יח"צ רשת 13)

מדריך מישלן בדרך לארץ

ואם כבר אנחנו בנושא מישלן, אין איך להימנע מלהזכיר את הטלטלות על הגעתו של מדריך המסעדות המפורסם לישראל – סאגה ארוכת שנים שאולי, אבל רק אולי, מתקרבת לסיומה. אם כי אנחנו סקפטיים, ונסביר. שר התיירות חיים כץ הביע לפני כמה שבועות התנגדות להסכם שיוביל את הדרך להגעת המדריך, בין היתר בשל העובדה שכל המסעדות שמסומנות על ידי המדריך הן תל אביביות, כי תל אביב היא כנראה לא חלק מישראל. ובכן, השבוע השר הנכבד שינה את עמדתו, והנחה את גורמי המשרד להתקדם לחתימה על הסכם.

הלוחית הכי נכספת בעולם האוכל. מדריך מישלן (צילום: שאטרסטוק)
הלוחית הכי נכספת בעולם האוכל. מדריך מישלן (צילום: שאטרסטוק)

בהודעה שפרסם משרד התיירות נמסר כי "לאחר שהוצגה בפניו התוכנית, שר התיירות חיים כץ הכריע ואישר לקדם את כניסתו של מדריך מישלן לישראל. לאור העובדה שבשלב הראשון מישלן רואים היתכנות למתן כוכבים ורשימת מומלצים רק בתל אביב, השר חיים כץ הנחה את המשרד לפעול מול עיריית תל אביב-יפו, כך שהרשות תשתתף במימון הפרוייקט. במקביל, גורמי המקצוע יפעלו מול מישלן להרחבת הסיקור ליתר חלקי הארץ".

אנחנו מקווים שגם אתם לא פספסתם את הקאצ' הקטן והחוצפני שהשר תקע שם, ואם כן, חפשו את המילים "תשתתף במימון הפרוייקט". כלומר, שוב הפילו את יחסי החו"ץ של ישראל על כתפי בירת הבילויים והאוכל של ישראל. זה בהחלט שם את הגעת המדריך בסיכון מסוים, כי איזה עירייה רוצה להוציא מיליונים, אבל לפחות יצר איזשהוא פתח תיאורתי. עכשיו רק שירד מהעץ ויפסיק עם הבוז לתל אביב.