תופעה בהתפשטות: מחאה בתחנת האוטובוס בתחתונים וחזייה

שרון פידל בתחנת האוטובוס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)
שרון פידל בתחנת האוטובוס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)

האמנית שרון פידל הסעירה השבוע את הרשת כשפרסמה סדרת תמונות שלה כשהיא ממתינה לאוטובוס בבגדים תחתונים. "זו בכלל לא פרובוקציה", הסבירה, "זו אמנות ומחאה שמתנגדת בכל תוקף ליהדות החדשה שצפה לה כאן פתאום. לפני חצי שנה כולם צקצקו 'מה פתאום זה לא יקרה'. אז זה קורה ממש"

19 באוגוסט 2023

האמנית שרון פידל לא תיארה לעצמה שמיצג ספונטני שלה בתחנת אוטובוס יגרור תגובות כה סוערות ברשת. השבוע פרסמה פידל סדרות תמונות בחשבון הפייסבוק שלה, בה היא נראית עומדת בתחנת אוטובוס בחזייה ותחתונים. "ממתינה באשקלון/אשדוד/גבעתיים (מה זה משנה), בלי טיפה של פילטר ומייקאפ", כתבה בפוסט. "כבר לא צריך שוגר דדי, נהג אוטובוס זה הכי משתלם היום".

בין היתר, כתבה פידל בתיאור של אחת התמונות: "אני והרב-קו שלי והתדלדלות שרירים ועור", והבהירה כי תוך כדי שהיא מוחה על הדרת נשים מהתחבורה הציבורית, ההתנגדות שלה היא גם לאידיאל היופי הבלתי מושג. "כמו חלק מחברות פייסבוק שלי, מעל גיל 50 וכוסיות, כנראה אצטרך להעלות גם את עצמי בתחתונים וחזייה, כי מגיע גם למתדלדלות ונוזלות זכות קיום. אני אייצג אתכן לפני העלייה לאוטובוס", כתבה ערב לפני כן, כשהביעה את כוונתה לקיים את המיצג.

מי צריכה שוגר דדי כשיש רב-קו. שרון פידל בתחנת האוטובוס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)
מי צריכה שוגר דדי כשיש רב-קו. שרון פידל בתחנת האוטובוס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)

הפוסט זכה למאות תגובות מנשים רבות, ביניהן גם כאלה מהקשת הימנית של הפוליטיקה, אשר עודדו את פידל ותמכו במיצג המקורי. לצדן, היו כמובן גם מי שפחות התחברו, בלשון המעטה, או שהתקשו לקבל את הטשטוש בין האמנות למציאות. אחד המשתפים את הפוסט של פידל טען כי היא "מנסה להתגרות בציבור החרדי" ותיבל לסיום בהערה אייג'יסטית: "מאיזה בית אבות ברחת?".

זו לא פרובוקציה. שרון פידל בתחנת האוטובוס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)
זו לא פרובוקציה. שרון פידל בתחנת האוטובוס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)

בפוסט נוסף שפרסמה בשעות הערב, הסבירה פידל: "רוצה להסביר לאלו שנבהלו שאולי אעלה על אוטובוס. לא חשבתי לעלות על אוטובוס בכלל, אני אמנית רישום וידאו ומיצג, ומתעסקת המון בגוף, בנשיות, בחיים, במוות. מבחינתי זו בכלל לא פרובוקציה, זו אמנות ומחאה שמנסה להעביר המון מלל שקשה כבר לכתוב. אני אעשה כל מה שאני יכולה במסגרת מצבי, להתנגד בכל תוקף ליהדות החדשה שצפה לה כאן פתאום. תחיו, אל תכתיבו לי כלום, זו בחירה שלי. לפני שנה כולם ציקצקו 'מה פתאום זה לא יקרה', אז זה קורה ממש, וזה מתחיל בזה, וייגמר בדכאון עם חוקים הלכתיים בכנסת".

לגבי נושא דימוי הגוף כתבה: "נשים/גברים/ נערות/נערים, לא צריך להצליח לאהוב את הגוף שלנו, זה יכול לקחת חיים שלמים, חבל על הזמן. פשוט לחיות איתו כפי שהוא ושהעולם יתפוצץ". וסיכמה: "זה לא בגד ים, זה תחתונים וחזייה".

>> הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "את"