תופס בלי פחד

מתן אטיאס כתב, הקליט, גנז, עזב את העיר, חזר אל העיר ובחר להתחיל מחדש. בסוף יצא מזה אלבום. אחד-על-אחד עם אמן חדש שצומח ממש כאן

מתן אטיאס. צילום: יח"צ
מתן אטיאס. צילום: יח"צ
13 באוקטובר 2013

אחרי שנים של הופעות ועבודה קשה, השנה הוציא האמן והיוצר מתן אטיאס את אלבום הבכורה שלו, "תופסת". הביקורות עד כה מצוינות: "מתן הוא מוזיקאי מצויין, רוקר היודע לשוט על גבי סגנונות שונים" (הבלוג של יובל אראל), "'תופסת' תופס את האוזן בשמיעה ראשונה, עם שירה מודגשת שמתבססת על אנרגיות ביצוע גבוהות…" (עמוס אורן, במה), והסינגל הראשון תופס תאוצה ברשתות החברתיות.

עבור אטיאס (31), אשר נולד בבאר שבע וגדל במיתר, מדובר בסבב שני בהוויית המוזיקה הישראלית. לאחר שהשתחרר מתפקידו כקצין בפלח"ן גבעתי, עבר לתל אביב לתקופה של שש שנים בהן עבד על אלבום עם מספר חברות תקליטים, הקליט אותו – ולבסוף החליט לגנוז אותו לאחר שלא הרגיש שלם עם המוצר המוגמר.

מה עשית אחרי ההחלטה לגנוז את האלבום?

"חזרתי לבאר שבע כדי לנקות את הראש ולעשות restart. עשיתי תואר בפסיכולוגיה וספרות ובמקביל התחלתי לעבוד על 'תופסת'. חזרתי לתל אביב לפני שנה, ופה סיימתי לעבוד עליו והתחלתי להופיע איתו."

איך היית מגדיר את סגנון המוזיקה שלך?

"שאלה בלתי אפשרית. הסגנון הוא סגנון רוק'נ'רול, כאשר האלבום הזה נבנה בצורה שהיא די Old Fashion – קודם הופעתי עם השירים מהאלבום יחד עם הרכב קבוע במשך כמעט שנה, לאחר מכן סיננו את השירים שעבדו בשבילנו ורק אז התחלנו להקליט."

אתה כותב ומלחין את השירים שלך?

"כן, אני כותב, מלחין ושותף להפקה יחד עם מיקי אביעוז, שהוא גם אחד מהנגנים בהרכב. אני גם מנגן על גיטרות שונות בשירים באלבום."

אז איך נראה יום של מוזיקאי מתחיל בתל אביב?

"ההגדרה הזו של 'מוזיקאי מתחיל' היא בעייתית. בסופו של יום גם אם אתה מוזיקאי, במציאות של היום אתה מתעסק בהרבה דברים שהם לא מוזיקה. אתה חייב פרנסה כמו כל בני האדם, אז אתה עובד בכל מיני עבודות שאין להן שום קשר למוזיקה. אם אנחנו מדברים דווקא על מה שכן קשור לתחום, אז בתור מוזיקאי עצמאי אתה מתעסק בהמון דברים שגם הם לא הדבר עצמו, כמו קשרים עם יח"צנים, מנהלים, קידום באינטרנט, ובעצם אתה עושה הכל. יש בזה הרבה מאוד חופש, אבל יש בזה גם הרבה מאוד קושי. אתה זה שדואג לכל פרט בקריירה שלך."

כאשר אתה אומר 'מוזיקאי עצמאי' אתה מתכוון לכך שאתה לא עובד עם חברות תקליטים?

"כן, אני לא עובד עם חברות תקליטים מתוך עניין של בחירה. בצורה בה העולם מתנהל היום, יש לי את היכולת להגיע ישירות לאנשים, ללא צורך במתווך. זה מאפשר גם לאנשים לשמוע את השירים שלי באינטרנט, בלי שפלייליסט ברדיו יקבע להם מה טוב לשמוע ומה לא. הקושי המרכזי הוא שאין סדר יום קבוע ואין לי מדד להצלחה. ההרגשה התמידית היא של חוסר ודאות, כי גם אם שיר אחד מצליח אתה לא יכול לדעת מה יקרה עם הבא. מצד שני חוסר הודאות הזה זה הוא מה שעושה את החיים מעניינים."

לרשתות החברתיות יש מקום בכל התהליך הזה?

"בוודאי. זו בעצם הדרך שלי להגיע לאנשים, להגדיל את המעגל. לדוגמה, הסינגל הראשון שהוצאתי, 'אם לא היה פחד', הושמע בתחנות הרדיו פה ושם, אבל לא הגיע להארדקור של הפלייליסטים. מצד שני דרך הרשתות החברתית אני יכול לראות כל הזמן תנועה בעמוד שלו, כאשר הקליפ שלו זה משהו שהגיע תוך חודשיים לעשרת אלפים צפיות. זה מחזק לי את האמונה שאני יכול להגיע ישירות לאנשים."

מה זה הופעה בשבילך?

"זה הדבר עצמו, זה המשחק. אני מאוד אוהב להופיע וזו הנקודה שבה אני פוגש אנשים."

לסיכום, מה בעצם החלום?

"זה מקצוע שהוא כולו חלום, מהבחינה שזה מקצוע שבנוי על חלומות והניסיון להגשים אותם. האופי שלי הוא כזה שגם כאשר הגעתי למקומות טובים בקריירה שלי, מיד הסתכלתי מה הדבר הבא שאני רוצה לעשות. לדוגמה, הרגשתי שמופע ההשקה שעשיתי לאלבום היה צעד טוב, אבל זה לא הגשמת חלום. החלום הבסיסי הוא להתעסק בזה ולהצליח להגיע לאנשים."

קישורים: