מחאת הסטודנטים ממשיכה: מאות הפגינו באוניברסיטת תל אביב

כ-200 מפגינים, סטודנטים, אנשי סגל ומרצים, נכחו היום (א') בהפגנת מחאה על טיפול האוניברסיטה בהטרדות ותקיפות מיניות. ח"כ יחימוביץ' לאוניברסיטה: "זה פוגע ביוקרה שלכם כשאתם מטייחים".

הפגנה באוניברסיטת תל אביב. צילום: דורי בן אלון
הפגנה באוניברסיטת תל אביב. צילום: דורי בן אלון
19 בנובמבר 2017

לאחר שהפגינו בשבוע שעבר, נאספו שוב היום כ-200 סטודנטים וסטודנטיות באוניברסיטת תל אביב להפגין במחאה נגד הטיפול הלקוי בהטרדות ותקיפות מיניות באוניברסיטה. לסטודנטים הצטרפו אנשי ונשות סגל אקדמי, מרצות ומרצים וכן חברי הכנסת שלי יחימוביץ' מ"המחנה הציוני" ומוסי רז מ"מרצ" שהגיעו לתמוך בהפגנה. ההפגנה, שאורגנה על ידי חברות תא "תל אביביות", התא הפמיניסטי באוניברסיטת תל אביב, התקיימה סמוך לשער הראשי של האוניברסיטה, בפינת הרחובות חיים לבנון ואיינשטיין.
המפגינים קראו לאוניברסיטה להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת להגן על הסטודנטיות והסטודנטים בקמפוס מפני הטרדות ותקיפות מיניות.

הקריאה הזו באה על רקע המקרה של בר לביא, סטודנטית באוניברסיטת תל אביב אשר התלוננה על אונס שעברה לטענתה במעונות האוניברסיטה בידי דוקטורנט שעבד במעבדה בה עבדה גם היא.

הפגנה באוניברסיטת תל אביב. צילום: דורי בן אלון
הפגנה באוניברסיטת תל אביב. צילום: דורי בן אלון

 

טענתם המרכזית של המפגינים הייתה כי החלטת האוניברסיטה לאפשר לחשוד להתחיל ללמד השנה סטודנטיות כמתרגל וכן לאפשר לו להמשיך להתגורר במעונות האוניברסיטה, שם לטענתה של המתלוננת, התבצע הפשע הינה החלטה לא אחראית. לטענת המפגינים, המגבלות שהוטלו עליו על ידי רשויות החוק מחד, ועל ידי האוניברסיטה מאידך, הן מינימליות ומגוחכות, ואינן נותנות לנפגעת את ההגנה הדרושה לה כדי לחזור ולתפקד בצורה נורמלית בקמפוס ועם תחושת ביטחון והגנה. כל זאת, למרות שלאוניברסיטה נודע על המקרה החמור כבר בחודש אוגוסט, עוד לפני שהחלה שנת הלימודים ולפני שנחתמים הסכמי ההעסקה בין האוניברסיטה למתרגלים, ולמרות שעל אף מגבלות היועמ״ש על המשך הבירור המשמעתי, לאוניברסיטה ישנה סמכות חוקית להרחיב את הסדרי ההרחקה המינימליים שקיימים כעת בין הנפגעת לחשוד.

במהלך ההפגנה נאמה ח"כ יחימוביץ' ואמרה: "יש לי ציפייה מהמוסדות האקדמיים שיהיו ראש חץ במלחמה הזאת, לא זנב לשועלים אלא ראש לאריות. זה מוסד שאמור להוות דוגמא ומופת, שתיאוריות של מוסר נידונות בו במחלקות להיסטוריה, פילוסופיה וסוציולוגיה. אלה מוסדות שבצדק רב מתוות דרך מוסרית ואמורים להקדים את זמנם ולא לאחר את זמנם – כאן אנחנו רואים פיגור עמוק בזמן. אל הדיון בועדת הביקורת האוניברסיטאות בחרו לשלוח משפטנים שיסבירו למה הן לא יכולות לעשות שום דבר. אם למפקחת על הבנקים יש סמכות לערוך דו"ח חמור על פרשת ההטרדות המיניות בבנק הפועלים, למה לות"ת (ועדה לתכנון ותקצוב של המל"ג) אין סמכות לעשות ביקורת דומה על מה שקורה באוניברסיטאות? אני קוראת לרקטורים, למרצים הבכירים לדיקאנים לראשי המחלקות שלא יסתתרו בחדריהם. חברים, אמנם רובכם גברים מבוגרים, כשהייתם סטודנטים יכול להיות שחשבתם בטעות שאלה הנורמות המקובלות. זה 2017 עכשיו, תתעוררו, אל תשלחו לי נציגים משפטיים שיסבירו למה אי אפשר – תובילו את המאבק הזה, תהיו ראש חץ. מה אתם חושבים, שזה פוגע ביוקרה שלכם שפרשיה כזאת של תקיפה מינית נחשפת? בדיוק ההפך, זה פוגע ביוקרה שלכם כשאתם מטייחים!"

ח"כ שלי יחימוביץ' בהפגנה באוניברסיטת תל אביב. צילום: דורי בן אלון
ח"כ שלי יחימוביץ' בהפגנה באוניברסיטת תל אביב. צילום: דורי בן אלון

 

ח"כ יחימוביץ' התייחסה אל בר לביא ואמרה: "אני רוצה להצדיע לבר לביא המדהימה והאמיצה, אני חושבת שכל אחד מאיתנו מבין אלו תעצומות נפש, כמה אומץ לב וכמה קשיים היא הייתה צריכה לצלוח כדי לבקש צדק ולהבהיר לכולם שהקורבן הוא לא זה שצריך להתבייש, להתנצל, להתחבא ללכת בצלי הבניינים באוניברסיטאות כדי שלא חלילה יפגוש את תוקפו, אלא לקורבן יש את העוז והאומץ לתבוע את הצדק שיעשה ולספר את סיפורו. אנחנו יודעות כמה זה קשה, איזה מחיר משלמים ואיזה תגובות מבחילות מקבלים, שאילו אדם היה קורבן לשוד בביתו הוא היה מקבל אמפתיה אבל דווקא במקרה החמור הזה יש אפס אמפתיה מצד חוגים מאוד רחבים כולל אלה שמתקראים נאורים".

במהלך ההפגנה ח"כ יחימוביץ' חזרה שוב על שמו של המתרגל החשוד באונס ואמרה: "החשוד באונס של בר לביא הוא אשר משה וכדאי מאוד שמי שלומדות אצלו ומי שמיודדות איתו ומסתובבות בסביבתו ידעו את זה וגם חשוב שמי שנפגעה ומוכנה לשים את גופה ופניה ולזעוק את זעקתה לא תהיה לבד ושששמו של מי שחשוד בתקיפה שלה יוודע".

הפגנה באוניברסיטת תל אביב. צילום: דורי בן אלון
הפגנה באוניברסיטת תל אביב. צילום: דורי בן אלון

 

יותם קונסטנטיני, חבר קרוב של בר לביא, ומתנדב במרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה
נאם בהפגנה ואמר: "במאמץ לשמור על שמה הטוב מפקירה האוניברסיטה את הנפגעות ואת ציבור הסטודנטיות בקמפוס. איפה הרקטור? ואיפה נשיא האוניברסיטה? שיקראו לנציבות להגן על הסטודנטיות, שישלחו מכתב ליועמ"ש, שהם כל כך אוהבים להתחבא מאחוריו בדרישה להמשך תהליכים ולכך שיתן להם את הכוח לפעול עוד. תשתמשו בכלים שיש לכם, תפסיקו להתחבא מאחורי היועמ"ש ותתחילו להילחם למען הביטחון האישי של הסטודנטיות והסטודנטים במקפוס".

גם שי ברמסון, נציג תארים מתקדמים בפקולטה למדעי החיים ויו"ר הועד המנהל של אגודת הסטודנטים והסטודנטיות של אוניברסיטת תל אביב, קרא לאוניברסיטה לפעול על מנת להבטיח סביבה בטוחה לסטודנטיות והסטודנטים הלומדים בה: "הגיע הזמן שבאקדמיה תהיה נציבות תלונות מקצועית, חיצונית, בלתי תלויה, שקופה ונגישה. הגיע הזמן שהאוניברסיטה, כמו כל סביבת עבודה, תוודא שלא תהפוך לסביבה עויינת, ולא לסביבה מטרידה, ולא לסביבה מפחידה. הגיע הזמן שהאוניברסיטה תדאג לסביבה בטוחה לסטודנטיות ולסטודנטים שלה. שתגן עליהן ועליהם, ולא על הפוגעים בהן/ם".